Pyöräily talvella. Kertokaas....!
Kommentit (28)
Nastarenkaat, kypärä päähän ajaessa
Vierailija kirjoitti:
Pitävät renkaat ja valot
Ja pyöräilykypärä.
Jaksaa jaksaa sano mummo ylämäessä
Naulagummit, viimantorjuvat vaatteet, lämmin kypärä, kaksikerroksiset lasit. Silti kaatuu aina välillä.
Vaihdoin naistenpyörään (olen mies) , laskin satulaa. Renkaat jo mainittiin. Sitten on pukeutuminen, kerroksia ja alimmaiseksi merinoa.
Eipä se ole juuri sen ihmeellisempää kuin kesälläkään.
Toki jos on jäätä tiellä, niin siinä ei kannata tehdä äkillisiä käännöksiä ainakaan ilman nastarenkaita. Tätä voi käydä harjoittelemassa esim. pyöräilemällä pitkin luistinrataa.
Ja varsinkin kapeita uria kannattaa varoa ihan niin kuin muillakin ajoneuvoilla ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen kypärä ois paras ?
Nastarenkaat ja ehdottomasti kypärä päähän. Olen kyllä kaatunut nastoillakin ja saanut luunmurtuman. Hyvät vaatteet myös (tuulen- ja vedenpitävät, hengittävät, ei liian kuumat).
Olen joskus ajanut pyörällä talvella, mutta se ei vaikuttanut kovin miellyttävältä.
Pahinta oli jäiset urat sekä kylmä viima kasvoille. Käytin ja käytän vieläkin pyöräilykypärää, mutta jotenkin tuntui ettei kypärä mahdu päähän kunnolla kun alla on pipo tai vähän paksumpi myssy.
Haaveena olisi aloittaa taas talvipyöräily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen kypärä ois paras ?
MIPS kypärä ehdottomasti. Ja talvipyöräilyyn sellainen, missä ei ole tuuletusaukkoja otsalohkolla.
Kunnolliset käsineet ovat ehdottomat myös. Ja siis ei mitkään hifistelyhankat, vaan sellaiset, joissa sormet pysyy lämpiminä.
Valot ja heijastimet pitää olla kunnossa. Pyöräilykypärä suojaa päätä jos kaadut.
Vierailija kirjoitti:
Läskipyörä on in
Jep.
Läskipyörällä ei tarvita nastagumeja, niitäkin on myynnissä.
Vaatteita sen verran kuin tarvitaan, ei liikaa tai tulee hiki. Alimmaiseksi tekniset alusvaatteet, sitten villaa vähän pakkasen mukaan. Päällimmäiseksi tuulenpitävä kerros.
Tällä viikolla olen pitänyt pipoa kommandopipon alla. Tuubihuivi kaulan suojana. Talvikäytössä on vanha kypärä jossa väljemmät pehmusteet.
Räntäsateella on kylmempi ajaa kuin kuivassa pikkupakkasessa.
Keskiömoottori, nastarenkaat, kunnon valot. Itselläni on myös kahvanlämmittimet.
Vain vähäjärkinen ajaa pyörällä näillä pakkasilla ja muutenkin talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vain vähäjärkinen ajaa pyörällä näillä pakkasilla ja muutenkin talvella.
Kuinka niin?
Pyörää säilytetään tallissa Joulu, Tammi ja helmikuun.
Siinä paras vinkki.
Pitävät renkaat ja valot