Paha masennus vaivaa
En saa tehtyä oikeastaan mitään kotitöitä. Siirrän ja siirrän asioiden hoitamista.
Jostain sitä enerjiaa on löydyttävä.
Kommentit (47)
Kannattaa aloittaa jostain helposta esim. kynsien leikkaus.
Tuolla ulkona on ihana ilma ainakin täällä. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja on lunta.. se piristää!
Syö porkkanoita ja kaikkea terveellistä! Saat energiaa ja muista liikkua!
Löysin tällaisen netistä:
http://mielenaukea.fi/wordpress/wp-content/uploads/2016/12/adhd-siivous…
Itselläni ei ole ADHD:ta eikä ap:kaan maininnut tarkkaavaisuuden ongelmaa, mutta kyseinen siivouskalenteri on monille toimiva runko perussiivon ylläpitämiseen. Kai siinä auttaa se, kun joka päivä on tietyt tehtävät listattuna selkeästi eikä tarvitse huolehtia huomisen jutuista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Onko niin, että masennuksen takia on vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle ?
Lääkäreillä eri käsityksiä tästä. Josku lähettävät vain kuntoutumaan. Tai lisää lääkkeitä.
Laiskuus ei ole diagnoosi.
Faith kirjoitti:
Löysin tällaisen netistä:
http://mielenaukea.fi/wordpress/wp-content/uploads/2016/12/adhd-siivous…
Itselläni ei ole ADHD:ta eikä ap:kaan maininnut tarkkaavaisuuden ongelmaa, mutta kyseinen siivouskalenteri on monille toimiva runko perussiivon ylläpitämiseen. Kai siinä auttaa se, kun joka päivä on tietyt tehtävät listattuna selkeästi eikä tarvitse huolehtia huomisen jutuista.
Sori, mutta ihmettelen jos toi monelle toimii, koska aloitekyvyttömyys on yleensä vielä suurempi ongelma kuin se ettei muistaisi/ keskittyisi siihen mitä pitää tehdä... :D t: se ekasivun ADHD
Meneppäs leikkaamaan ne kynnet nyt. :) Ihan käskystä.
Äläkä mieti noita muita nyt.
Itse olen ollut samassa tilanteessa. Lääkkeistä oli iso apu toipumisessa. Heti kun energia riitti, pakotin itseni lenkkeilemään. Siitä se olo sitten hiljalleen koheni. Oli myös keskusteluapua.
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että masennuksen takia on vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle ?
Lääkäreillä eri käsityksiä tästä. Josku lähettävät vain kuntoutumaan. Tai lisää lääkkeitä.
Laiskuus ei ole diagnoosi.
Kuntoutustuelle on helppo päästä nupin takia. Käsittääkseni lähinnä iästä sitten riippuu, miten pian se muuttuu työkyvyttömyyseläkkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävi touhukas sukulaiseni auttamassa. Aikaa meni kaksi päivää rästihommissani.
Ikkunat, lattiat, seinät, pyykki.
Innostuin siinä samassa itsekin siivoamaan keittiön pintoja tms. Onnistui jopa keittiön katon puhdistus.
Minua pitää aina olla joku komentamassa. Urakan jälkeen päivällinen pizzeriassa.
Melkein suuttui, kun tarjosin rahaa. Voipi olla, että pyydän tulemaan uudelleen, kun koronapiikit saatu.
Ihana, välittävä sukulainen sinulla. Kiitollinen pitää olla tälläisestä ihmisestä. Pyyteetöntä auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Äläkä mieti noita muita nyt.
Itse olen ollut samassa tilanteessa. Lääkkeistä oli iso apu toipumisessa. Heti kun energia riitti, pakotin itseni lenkkeilemään. Siitä se olo sitten hiljalleen koheni. Oli myös keskusteluapua.
Ihan käskystä leikkasin juuri kynnet. Hyvä että joku patistaa eteenpäin. Siitä on korvaamaton apu.
Minä kaipaan myös pomoa rästihommiini. En itse saa mitään aikaiseksi.
Reipas liikunta auttaa masennukseen. Yhdessä jonkun kaverin kanssa. Yksin ei sohvasta nouse.
Mukava kumppani voisi olla lenkillä vauhdittajana. Ei se peruskunto ole mihinkään kadonnut.
Itse sain solmun auki, kun otin siivoojan käymään kerran, pari. Se oli elämäni paras investointi. Otan vakkariin kun saan rahaa enempi.
Imuroin huomenna keittokomeron. Menee 5 min.
Imuroinnin jälkeen kai lattian pesu? Meneekö seuraavalle päivälle?
Kuulostaa niin tutulta kaikki. Olen toipunut pitkästä ja vaikeasta masennusjaksosta, jonka aikana en jaksanut tehdä _mitään_. Koin siitä myös häpeää ja syyllisyyttä. Jotenkin pakotin itseni ajattelemaan, että "nyt on näin ja joskus myöhemmin taas jaksan".
Tuota kesti jonkun 3 vuotta. Kävin kyllä ajoittain töissä. Ihan hirvittää ajatella, mikä ponnistus se oli aina.
Nyt en enää ole masentunut, mutta teen edelleen todella vähän mitään kotona. Elän yhden kotityön taktiikalla. Pyrin tekemään yhden kotityön päivässä.
No, joku siellä miettii, että en ole ihan terve vieläkään. Ehkä pientä lievää alakuloa on, mutta erityisesti kolme vuotta sohvan pohjalla jäätelökulhon ja pullapussin kanssa teki tehtävänsä.
Mutta ajattelen edelleen niin, että "nyt on näin ja joskus myöhemmin taas jaksan paremmin".
Mitä tästä kaikesta voi oppia? No, mielestäni ainakin sen, että kotityöt ei koskaan lopu huolimatta siitä että tekeekö niitä vai ei! Ja tilanteet vaihtelee. Jos nyt just ei jaksa niin joskus sitten taas.
Sinulla on vain yksi elämä, käytä se hyvin.
Lainattu:
Ihan käskystä leikkasin juuri kynnet. Hyvä että joku patistaa eteenpäin. Siitä on korvaamaton apu.
Huomenna hiusten leikkaus. Rästityöt vähenevät vauhdilla.
Semmoinen syyllistävä mies olisi kans semmoinen kiva lisä siihen..