Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyajan varhaisteinit on niin laiskoja???

Eevis
11.02.2021 |

Kun itse olin nuori 70-80 luvun taitteessa, niin silloin tehtiin kotitöitä, sekä autettiin vanhempia kaikissa muissakin hommissa, mihin vaan kyettiin. Ei nykyää kultamussukat tee muuta kuin makaa ja pelaa tai muuten netissä, Puhumattakaan, että osallistuisi jotenkin ees kotitöihin.
Likkuminen max. 1km päivässä ja sekin tulee koulun käytävillä, jos nyt sinnekkään jaksavat mennä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli pakko. Itse sain selkääni, jos en auttanut.

Ennen oli tosiaan pakko. Itse olen näitä avainkaula lapsia, joiden oli pakko tulla pienestä pitäen itsenäisesti toimeen. Muuten olisi jäänyt ilman ruokaa, puhtaita vaatteita ja ei se kotikaan niin siisti olisi ollut.

Kai olet käynyt vuosia terapiassa hakemassa ”keskusteluapua” itkuiseen oloon ja syyttämässä vanhempia 😅

Hih hih

Vierailija
22/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun varhaisteini (on nykyään teini, eli tästä nyt on muutama vuosi aikaa) käveli kouluun ja takaisin: 3km, liikkui koulussa ne välkät ja sitten koulupäivän jälkeen kävi 4xvkossa kahden tunnin futistreeneissä ja 4xvkossa kahden tunnin koristreeneissä (kyllä tiistaisin oli molemmat, jolloin siirryttiin suoraan futiksesta korikseen), vkonloppuna oli yleensä molempina päivinä peli, noin kaksi tuntia. Että oisko sun ongelma sun kasvatuksessa? Ja tässä vielä sen lisäksi kävi kitaratunnilla kerran viikossa. 

Ja paljonko hän teki kotitöitä???? Siitä oli kyse

Älähän nyt. Aloituksessa mainittiin sana liikkuminen. Nyt voi vaahtopallot pöksyissä julistaa sitä omaa pyhää totuttaan siitä omasta erinomaisesta lapsestaan, joka on ei ole niin kuin muut lapset, anteeksi karakat. Lapsi sanakin on omittu tämän äidin käyttöön.

ps. Tutkimusten mukaan harrastavat lapsetkaan ei liiku riittävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä totta. Kunnon vetelyksiä, joita ei kiinnosta mikään.

Olen aikuisopiskelijana toisella asteella ja voi luoja noita teinejä. Eivät tee läksyjä ja näpyttelevät vain puhelinta. Mutta toisaalta.. ketä kiinnostaakaan tuon ikäisenä koulu. Eivät osaa ajatella asiaa pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
24/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun varhaisteini (on nykyään teini, eli tästä nyt on muutama vuosi aikaa) käveli kouluun ja takaisin: 3km, liikkui koulussa ne välkät ja sitten koulupäivän jälkeen kävi 4xvkossa kahden tunnin futistreeneissä ja 4xvkossa kahden tunnin koristreeneissä (kyllä tiistaisin oli molemmat, jolloin siirryttiin suoraan futiksesta korikseen), vkonloppuna oli yleensä molempina päivinä peli, noin kaksi tuntia. Että oisko sun ongelma sun kasvatuksessa? Ja tässä vielä sen lisäksi kävi kitaratunnilla kerran viikossa. 

hmm. ap ei tainut puhua omista ongelmistaan vaan havannoistaan ihan yleisellä tasolla?

Meilläkin on tuollaisia supersankari lapsia, jotka hoitaa koulunsa, harrastaa, osallistuu kodinhoitoon, jne mutta kun en elä siellä omassa pienessä kuplassani ilmiö on hyvinkin tuttu.

Juurikin näin.. Havainnoistani on kyse.

Mietin miten pärjäävät aikuisena, kun alkutaival yhtä veltoilua ja kännykkän tuijottaminen näyttää olevan elämän tarkoitus. ap

Vierailija
25/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan sarjaan liittyy tämä ulina, kun lasten harrastukset ovat katkolla.

Miksi tenavat eivät itse jäädytä kentälle jäätä ja pelaile lätkää. Näin me ennen teimme.

Samoin voi pelata ulkona jalkapalloakin, kunhan ensin kolaavat itse kenttää jonnekin.,

Myös juoksu ulkona lisää kuntoa.

Mistä tämä uusavuttomuus, että kaikki harrastukset pitää olla sisällä ja ohjattuja nykyään?

Ja kaikessa mukana kilpailu vielä, sehän vie iloa harrastuksesta.

Vierailija
26/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hmm. ap ei tainut puhua omista ongelmistaan vaan havannoistaan ihan yleisellä tasolla?

Meilläkin on tuollaisia supersankari lapsia, jotka hoitaa koulunsa, harrastaa, osallistuu kodinhoitoon, jne mutta kun en elä siellä omassa pienessä kuplassani ilmiö on hyvinkin tuttu.

Juurikin näin.. Havainnoistani on kyse.

Mietin miten pärjäävät aikuisena, kun alkutaival yhtä veltoilua ja kännykkän tuijottaminen näyttää olevan elämän tarkoitus. ap

Ovat loppuun palaneita ennen kuin ovat edes siellä itsenäisyyden ja aikuisen kynnyksellä.

Vierailija
27/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps samaa mieltä ap,n kanssa

Vierailija
28/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok boomer

Mikä sinulla latvalaholla antoi vaikutelman, että ap - 70-80-luvulla varhaisteini - kuuluu suuriin ikäluokkiin (syntyneet 1945-50)?

Vierailija
29/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Eiköhän KAIKKI ihmiset ole nykyään mukavuudenhaluisempia ja laiskempia kuin ennen. Ylipaino lisääntyy, vapaa-aika lisääntyy, kotonamakoilu ja sohvallaloikoilu lisääntyy, keskimäärin siis.

Kotihommiakin tuntuu moni nykyään laistavan mahdollisuuksien mukaan. Ei tehdä itse ruokaa, ei siivota, vältetään kaikkea, mistä saattaisi "olla vaivaa".

Minusta se on siis ihan ok, jokaisen oma valinta - mutta aika typerää sitten ihmetellä, että kappas, omat lapset noudattavat vanhempiensa esimerkkiä!

Itse olen edellyttänyt lapsilta osallistumista kotitöihin. Kyllä, pientä muistuttelua se vaatii, mutta hoitavat kyllä mukisematta sen, mitä pyydän.

Joten on se kasvattajastakin kiinni, miten varhaisteini/teini toimii. Ja ei, noista ei ole meillä edes tarvinnut käydä mitään tahtojen taistelua tyyppiä "jos et tee näin, minä en puolestani niin". Ihan on järkipuhe ja oma aktiivinen esimerkki riittäneet. 

Nyttemmin siis lapset ovat jo 19 ja 20.

Vierailija
30/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä esi-, varhais- ja harhaisteinit ovat?

Vierailija
31/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan teinit ovat olleet laiskoja ja saamattomia ja entisajan teinit ovat olleet aikanaan niin fiksuja ja ahkeria. Ei ku...

Vierailija
32/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan passivoitu koko sukupolvi lykkäämällä ne jonkun ruudun eteen et me äidit ja isät saadaan omaa aikaa.

Ja meidät vanhemmat taasen on kiristyvä työtahti vetänyt niin piippuun että pitää antaa ruutuaikaa jaksaakseen, ei jaksa tehdä kunnolla vanhemman vastuita kun töissä niin raskasta kaikilla.

Aina sama vedätys menee läpi tulee YT:t--> potkitaan pois työntekijät-->tulee paremmat ajat, mutta ketään ei palkata tilalle-->näin on työntekijä vedätetty /uhkailtu YT-kuviolla tekemään ilman korvausta toisenihmisen työt (tai suurten osan niistä). Sitten parin vuoden päästä taas YT:t ja taas kiristetään lisää tehoja tolloilta.

Tälle pelille pitää tulla loppu!

Vierailija
33/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok boomer

Kommentistasi päätellen et ihan tiedä mitä boomer tarkoittaa.

Vierailija
34/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa teinistä on laiskoja ! Vanhemmat ovat uusavuttomia, passavat lapsensa piloille.

Ei mitään rajoja lapsille. Ei kai heistä VOI tulla muita kuin laiskoja ja ongelmallisia.

Vierailija
35/49 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla vanhemmat tekivät kotityöt. Ei oltu takakireitä. Sitten isompana siivous itse.

Vierailija
36/49 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on valitettavasti nykyaikaa.

Vierailija
37/49 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli se kasvatusperiaate, että "tottelet tai itket ja tottelet".

Jolloin opittiin siihen, että elämässä on pakko tehdä asioita vaikka se tuntuisi raskaalta ja ärsyttävältä. Kun vaihtoehto mikä sille tekemiselle annettiin oli vielä paljon ikävämpi.

Niin, vanhemmat meni helpoimman kautta. Paljon vaikeampaa olisi ollut opettaa lapset ajattelemaan itse ja perustella, miksi jotkut asiat on hyvä hoitaa. Nämä käskyttämällä kasvatetut lapset joutuvat helposti hyväksikäytetyiksi, sillä eihän se osaa tehdä muuta kuin totella, kun joku käskee.

Vierailija
38/49 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi koska vanhojen ihmisten lapsuudessa sitä joko kitki ryytimaata tai sai remmiä. Kyllä nykylapsistakin saisi huomattavasti ahkerampia kun pieksisi muutaman kerran oikein kunnolla.

Vierailija
39/49 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok boomer

Kommentistasi päätellen et ihan tiedä mitä boomer tarkoittaa.

Ok boomer.

Vierailija
40/49 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten kulttuuriin ei enää kuulu kuin koneilla

tai apuvälineillä liikkuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi