Uudessa työtiimissä veemäinen jäsen
Aloitin juuri uudessa työpaikassa, jossa on tehtävä koko ajan hyvin tiiviisti tiimityötä. Heti kättelyssä ilmeni, että yksi tiimiläisistäni suhtautuu minuun hyvin nuivasti, syy on itselleni tuntematon. Komentelee, puhuu usein (mutta ei koskaan pomon kuullen) veemäiseen sävyyn, ei ota mukaan keskusteluun. Ei ole myöskään perehdyttänyt minua millään tavoin, vaikka näin kuuluisi tehdä. Muut tiimiläiset vaikuttavat mukavilta ja työ itsessään on just passeli minulle sijaintinsa ja sisältönsä vuoksi.
Mitä siis tehdä? Katsella pari kuukautta? Ottaa heti loparit ja siirtyä muualle (olen työvoimapula-alalla, työtä on)? Ottaa asia avoimeen keskusteluun jotenkin? Mitä? Onko muilla kokemuksia?
Kommentit (9)
Itse olen samassa tilanteessa ja usein työpäivän jälkeen itkettää. Lisäksi töissä ei ole tiimin kesken mitään sosiaalista jutustelua tai muuta ei-työhön liittyvää keskustelua.
Sinnittelen kuitenkin koska kokemus on arvokasta. Vaihto edessä sitten tulevaisuudessa.
Kysy siltä suoraan, mikä hänen ongelmansa oikeastaan on. Voi olla ennakkoluuloa, kateutta tai jotain muita tunneälyltään vajaiksi jääneiden ihmisten tyypillisiä luonteenpiirteitä.
Mulla on tapana ottaa asia puheeksi eli kysyä, mikä mättää. Myönnän, että joskus menee riehahtamisen kautta tilanteessa, mutta aina on auttanut. Joidenkin kohdalla on pakko näyttää kyntensä.
Joillekin uus on valitettavasti aina silmätikku, eikä he tarvitse siihen mitään syytä.
Reilusti vaan kysyä että onko kaikki ok tai mikä mättää.
Kysyt että "Anteeksi kun kysyn, mutta oletko loman tarpeessa. Vaikutat muihin verrattuna jotenkin stressaaantuneelta ja se ilmenee hieman töykeänä käytöksenä näin uuden silmissä. Tarkoitukseni ei ole loukata, mutta minua helpottaisi työskennellä kanssasi, jos tietäisin syyn käytökseesi. Toivottavasti et pahastu. Nämä asiat on aina hyvä nostaa esiin heti ettei mahdolliset väärinkäsitykset syvene."
Vierailija kirjoitti:
Kysyt että "Anteeksi kun kysyn, mutta oletko loman tarpeessa. Vaikutat muihin verrattuna jotenkin stressaaantuneelta ja se ilmenee hieman töykeänä käytöksenä näin uuden silmissä. Tarkoitukseni ei ole loukata, mutta minua helpottaisi työskennellä kanssasi, jos tietäisin syyn käytökseesi. Toivottavasti et pahastu. Nämä asiat on aina hyvä nostaa esiin heti ettei mahdolliset väärinkäsitykset syvene."
Miksei asiasta voi keskustella asiallisesti. Ihan turha heti alkuun ehdotella hermolomaa ja verrata muihin työntekijöihin, sitten paketoida se muun asian alle piilovittuiluna. AP menet vain suoraan sanomaan miltä sinusta tuntuu ja kysyt, että voidaanko keskustella asiasta.
Jokaisessa työpaikassa pitää olla aina yksi vitt umainen. Ihan perus