Jos työhaastattelussa on tullut huono tunne firmasta...
...oletko silti ottanut tarjotun työpaikan vastaan vai kieltäytynyt paikasta? Itse olen kahden vaiheilla. Sain haastattelijasta epämiellyttävän kuvan ja kyseessä olisi tietenkin firman omistaja ja lähin esimies.
Kommentit (37)
Tekisin samoin kuin edellinen, jos en ole rahan tarpeessa. Työpaikkakiusaamista ei helposti unohda.
Tämä pomo närkki haastattelussa henkilökohtaisia asioitani ja olin varma, etten saa paikkaa. Olin hyvin yllättynyt, että sain, mutta haastattelun jälkeen vitutus iski kunnolla. Ap
Olin kerran haastattelussa, jossa haastattelijasta jäi jotenkin epämiellyttävä kuva. Olisin saanut paikan, mutta aavistelin vaikeaa työilmapiiriä, joten en ottanut paikkaa vastaan. Onneksi pääsin tuolloin pian toisaalle.
Jätin ottamatta paikan vastaan, kun fiilis työpaikasta ei ollut hyvä. Töissä on kuitenkin kyse myös henkilökemioista, joten jättäisin väliin epämiellyttävän esimiehen ellen olisi pakkoraossa töiden suhteen.
Ongelmahan on se, että mähän olen tällä hetkellä työtön, tosin onneksi ansiosidonnaisella. Tarvitsisin sen työpaikan, mutta jos pomo käyttäytyy jo haastattelussa noin niin kuinkas sitten myöhemmin... Ap
Sain haastattelijasta epämiellyttävän kuvan, mutta hän oli vaihtamassa tiimiä eikä enää olisi toiminut esimiehenäni aloittaessani. Otin paikan vastaan ja meni 3kk niin tämä henkilö palasi takaisin tiimiimme, mutta ei suinkaan vanhaan rooliinsa vaan hän sai heti paremman tittelin ja enemmän valtaa. Homma meni ihan hirveäksi ja irtisanouduin koeajalla. Sanoisin, että luota vaistoihisi. Olen ollut monessa paikassa töissä ja ensivaikutelma on aina pitänyt paikkaansa.
Jättäisin väliin. Jouduin pohtimaan tätä samaa, olin haastattelussa paikkaan, jossa haastattelijan mukaan pitää hymyillen kestää miesten rasvaisia juttuja. Jäi vähän huono maku suuhun. Onneks en sit lopulta saanu koko paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on se, että mähän olen tällä hetkellä työtön, tosin onneksi ansiosidonnaisella. Tarvitsisin sen työpaikan, mutta jos pomo käyttäytyy jo haastattelussa noin niin kuinkas sitten myöhemmin... Ap
Millainen työ on? Joudutko olemaan paljonkin tekemisissä esimiehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, käytännössä osana esimiehen tiimiä. Firma ei ole iso ja esimies on toinen firman omistajista. Nämä vastaukset vahvistavat omaa ajatustani, että ensivaikutelmalla on merkitystä. Ap
Hoitoalalla jatkuvasti. Kysymys työhaastattelussa on varoitusmerkki: " Oletko valmis tulemaan lyhyellä varoitusajaĺla töihin". Juokse karkuun.
Paljastan sen verran, että haastattelija oli epätavallisen kiinnostunut puolisostani ja hänen sukupuolestaan. Kyseinen asiahan ei työhaastatteluun kuulu. Ap
Useammastikin olen kieltäytynyt. Parempi työttömänä kuin kamalassa työpaikassa. Juokse, jos vaistosi sanoo niin.
Jos tulkitsen oikein ja pomo olisi homofobinen mulkku, niin et sinä sitä työpaikkaa edes haluaisi. Parempi olla ottamatta paikkaa vastaan kuin kärvistellä tai irtisanoutua myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Paljastan sen verran, että haastattelija oli epätavallisen kiinnostunut puolisostani ja hänen sukupuolestaan. Kyseinen asiahan ei työhaastatteluun kuulu. Ap
Red flag - en ottaisi paikkaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, käytännössä osana esimiehen tiimiä. Firma ei ole iso ja esimies on toinen firman omistajista. Nämä vastaukset vahvistavat omaa ajatustani, että ensivaikutelmalla on merkitystä. Ap
Luottaisin tässä omaan fiilikseen. Jos työ olisi itsenäisestä ja esimiehen kanssa ei tarvitsisi olla tekemisissä, niin voisin harkita mutta tuossa tapauksessa en. Etenkin, kun tuohon lisää tiedon noista kiinnostuksen kohteista haastattelussa.
Yhden haastattelun jälkeen aavistelin paikkaa tarjottavan. Haastattelu itsessään meni hyvinkin mukavissa merkeissä, mutta erityisesti työntekijän joustavuutta korostavat kysymykset herättivät epäilykset. Kun sitten tilaisuuden tullen kieltäydyin tarjotusta paikasta, ääni rekrytoijan kellossa muuttui totaalisesti. Onneksi tajusin ajoissa.
Riskit on isot, varsinkin kun on pieni firma. Ei ole pomollasi esimiestä? Yleensä fiksut tyypit osaa sentään edes työhaastattelussa käyttäytyä asiallisesti. Ei lupaa hyvää jos esim puolison sukupuolta aletaan tivaamaan työhaastattelussa.
Ihmettetet miksi sait paikan. On aina mahdollista ettet ole ensimmäinen, jolle sitä tarjottiin.
Jos otat paikan vastaan, muista että sinulla on aina oikeus irtisanoutua koeajalla ilman erityistä syytä. Karenssi ehkä tulee jos ei ole toista työtä, johon siirtyä.
Mieti, jos työnantaja käyttäytyy epäasiallisesti tavalla tai toisella, miten toimit? Oletko ns kova luu vai herkempi tapaus?
Itse otin paikan tarpeesta, olin työtön +50 v., joten ei ollut paljon valinnanvaraa. Hieman outo pariskunta johtaa pientä firmaa ja jo ensimmäisen viikon aikana aloin kuunnella työkavereiden suunnittelua siitä, miten pääsisivät sieltä pois, kuka on hakenut mitäkin työtä jne., eräs heistä yksinkertaisesti vain hävisi, ei tullut enää töihin.
Itse löysin uuden työpaikan koeajalla, kuukauden työnteon jälkeen, huh. Vieläkin ajattelen, kuinka kauan olisin kestänyt. Todella outoa touhua.
Ja jos irtisanoudut, menetät tietysti ansiosidonnaisen?
Sinua ehkä jatkaisin hakemista. Et ole vielä pakkoraossa?
Kieltäydyin paikasta koska mulla oli jo vit*umainen pomo.