Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostalo vai omakotitalo? Kumman valitsisit?

Vierailija
10.02.2021 |

Perheessä kaksi aikuista ja alakouluikäinen lapsi. Vaihtoehdot on nämä:

1. Kerrostaloasunto, 3h, 2 vessaa, parveke, hyvä alue ja vakavarainen taloyhtiö. Siisti tilava kämppä. Putkiremppa tulossa lähiaikoina, tämä ei sinänsä ole minulle ongelma. Asunto on nykyisen kodin lähellä, lapsen koulu ja kaveripiiri pysyisi samana.

2. Okt naapurikunnasta. 4 huonetta, 1 vessa, iso ja ihana vanhan talon piha. Paljon rempattavaa, mutta se näkyy hinnassakin. Hinta noin 80% tuon kerrostaloasunnon hinnasta. Tässä houkuttelee lähinnä oma tupa oma lupa, pihalla oleilu, käsillä tekeminen. Kokonaisvaltainen elämäntavan muutos. Minä toivoisin aktiivisempaa arkea, kerrostalossa asuminen on aika passivoivaa kun ei voi puuhastella mitään. Olisi ihanaa vain mennä omalle pihalle vaivatta. Lapsen koulu tietysti vaihtuisi.

Asumiskulut on molemmissa suunnilleen samat etenkin sitten, kun putkiremppa lankeaa maksettavaksi. Lähinnä pohdintaa on nyt elämäntyylin ja lapsen kavereiden/koulun takia. Jäädäkö kaupunkiin vai muuttaako pienemmälle paikkakunnalle. Lapsi on innoissaan muutosta eikä vastusta koulunvaihtoa lainkaan. Itse mietin silti, että kannattaako... Nykyisessä koulussa kaikki sujuu hyvin ja kavereita on paljon.

Ajatuksia, kokemuksia?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valitsisin kerrostaloasunnon, mutta en tuota mainittua, vaan etsisin sellaisen, jossa nuo isot remontit on jo tehty tai sitten niin uuden, ettei niitä ole vielä vuosiin tulossa. Omakotitalossa riittää aina tekemistä ja korjaamista. Kun on kerran käynyt kaikki nurkat läi, niin aloitapa taas alusta. Entä talvi, kun tulee lunta kuten tänä vuonna. Aamulla nousta viidelta kolaamaan pihaa, että pääsee töihin ja kouluun. Kiipeile katolle pudottelemaan lumia. Tai jos et itse kykene, niin maksa itsesi kipeäksi, että joku toinen tekee. Näiltä ongelmilta säästyy kerrostalossa. Mitä nyt auton päältä harjailee lumia aamulla pois.

Mä kyllä kaipaan juuri tuota että saisi tehdä jotain itse. Ehkä etätyöaika on tehnyt hulluksi tai jotain, mutta masentaa kun iltapäivällä sulkee koneen eikä ole mitään tekemistä. Siinä sitten siirryt sohvalle tai teet kotitöitä. Ulos lähtiessä pitää aina olla jokin "syy". Etenkin kesäisin tämä asia vaivaa. Olisi ihanaa olla ulkona pihalla koko päivä, mutta kerrostalosta pitää aina lähteä jonnekin tekemään jotain.

Toki tottakai siinä on puolensa, että kämppä lämpeää patteria vääntämällä ja huoltomies hoitaa kaiken.

Vierailija
22/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama pohdinta puoli vuotta sitten ja muutettin lopulta maalle 20 min päähän kaupungista. Oli kyllä oikea valinta. Ihanan rauhallista ja paljon tilaa tehdä mitä lystää. Innolla odotan jo kesää, kun voi tehdä etätöitä kuistilla riippumatossa löhöillen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla kerrostalokaksion vastike on suunnilleen samaa luokkaa kuin 150 neliöisen omakotitalon ylläpito maksaa. Omakotitalossa voi myös itse päättää mitä tekee itse ja mitä teettää muilla jos sellaista haluaa. Ei tarvitse maksaa kusettaville isännöitsijöille eikä kiinteistöhuoltofirmoille tai muille välistävetäjille. Vesi- ja lämmityskustannuksiin voi itse vaikuttaa. Ei tarvitse maksaa tuhlaavan naapurin vedestä eikä sen naapurin lämmityskustannuksia joka pitää talvellakin asunnossa 24 astetta (tai enemmän) lämmintä.

Vierailija
24/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ratkaisi meillä, että kaikki oli helposti saatavilla. Koulut, harrastukset, työmatkat, jne

Helposti vaan se romantisoitu pihalla puuhastelu muuttuu pikahuoltamikseksi sen kaiken muun arjen keskellä, jos joutuu esim kuskaamaan sitä lasta.

Parin vuoden päästä siitä nurmikon leikkuusta tapellaan samalla tavalla, kuin muistakin kotitöistä🤣 + lumen kolaaminen.

Remotti, työt, lapsi, jne...

Ei kiitos.

Täällä länsirannikolla ei edes joka vuosi tarvi kolata ja robottiruohonleikkurit on keksitty.

Vierailija
25/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ratkaisi meillä, että kaikki oli helposti saatavilla. Koulut, harrastukset, työmatkat, jne

Helposti vaan se romantisoitu pihalla puuhastelu muuttuu pikahuoltamikseksi sen kaiken muun arjen keskellä, jos joutuu esim kuskaamaan sitä lasta.

Parin vuoden päästä siitä nurmikon leikkuusta tapellaan samalla tavalla, kuin muistakin kotitöistä🤣 + lumen kolaaminen.

Ei kiitos.

Tai sitten ei tapettaisi. Ei meillä ainakaan ole ikinä kotitöistä tapeltu, vaan päinvastoin on ihana mennä omalle pihalle puuhastelemaan. Olen asunut omakotitalossa lähes koko ikäni.

Vierailija
26/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos.

Ei noista oikein tappelua saa aikaiseksi. Nurmikon leikkaa robotti, lumen kolaus on aivan loistavaa liikuntaa - saa myös hyvät alkulämmöt ennen salille menoa. Mikäli ei halua tai osaa itse tehdä remontteja niin sitten ne voi hoitaa samalla tavalla kuin miten kerrostaloissakin hoidetaan eli teetetään muilla ja maksetaan siitä.

Vierailija
27/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla kerrostalokaksion vastike on suunnilleen samaa luokkaa kuin 150 neliöisen omakotitalon ylläpito maksaa. Omakotitalossa voi myös itse päättää mitä tekee itse ja mitä teettää muilla jos sellaista haluaa. Ei tarvitse maksaa kusettaville isännöitsijöille eikä kiinteistöhuoltofirmoille tai muille välistävetäjille. Vesi- ja lämmityskustannuksiin voi itse vaikuttaa. Ei tarvitse maksaa tuhlaavan naapurin vedestä eikä sen naapurin lämmityskustannuksia joka pitää talvellakin asunnossa 24 astetta (tai enemmän) lämmintä.

Eikä tarvitse kuunnella seinänaapureiden elämisen ääniä.

Vierailija
28/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvitse kuunnella seinänaapureiden elämisen ääniä.

Vaimoni villiintyy täysin kun kuulee, että seinän takana nussitaan. Haluaa välittömästi kullia sisäänsä. Haluaisin itse asua omakotitalossa mutta tätä vaan ei ole varaa menettää. M50v

Vierailija
29/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama pohdinta puoli vuotta sitten ja muutettin lopulta maalle 20 min päähän kaupungista. Oli kyllä oikea valinta. Ihanan rauhallista ja paljon tilaa tehdä mitä lystää. Innolla odotan jo kesää, kun voi tehdä etätöitä kuistilla riippumatossa löhöillen.

Meilläkin etäisyys tulisi olemaan noin 20min. Maaseudusta ei tosin voi puhua mutta rauhallisesta pikkupaikkakunnasta kuitenkin.

Jos laskee kerrostalon putkirempan maksavan esim. 600e/neliö, sen hintalappu tulisi olemaan 46 200e. Tuon omakotitalon remppaan olen budjetoinut suunnilleen saman verran (putket, ehkä viemärit, lämmitysjärjestelmä, pinnat, mitä nyt eteen tulee).

Tiedän, miten kesällä taas ärsyttää kun ei ole sitä omaa pihaa ja mukavaa oleilua ulkona. En oikein osaa olla missään puistoissa tai rannalla koko päivää, ei se ole sama asia.

Vierailija
30/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsisin kerrostalon.

Mutta jos te haluatte kotona kokoajan pitää paikkoja kunnossa ja puuhastella jotain, olette terveitä ja energisiä, niin valitkaa se talo sitten.

Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Vierailija
31/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valinnut molemmat.

Vierailija
32/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos te haluatte kotona kokoajan pitää paikkoja kunnossa ja puuhastella jotain, olette terveitä ja energisiä, niin valitkaa se talo sitten.

Ei meillä ainkaan tuollaista ole 20 vuotta vanhassa omakotitalossa.

Vierailija
33/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valinnut molemmat.

Samoin, asun itse velattomassa omakotitalossa Espoossa ja olen ostanut sijoitusasunnoiksi kerrostalokoppeja joissa asuvat vuokralaiset maksavat elämäni.

Vierailija
34/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä vaihtoehdoista kyllä kerrostalo, vaikka en enää sellaisessa haluaisikaan asua. Itselle täydellinen vaihtoehto oli rivitalo.

35/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni valitsisin kerrostaloasunnon, tosin en välttämättä sellaista, johon on putkiremontti tulossa.

Mutta jos olette koko perhe valmiita aktiivisempaan elämään (pihatyöt, talon kunnossapito ja remontoiminen) valitsisin teinä ehkä omakotitalon. Varsinkin jos lapsi on innoissaan sinne muutosta. Ajatelkaa miten ihanaa on kesän tullessa oleskella omalla pihalla, kattaa pöytä sinne ja grillata, laittaa kasvimaata tms.

Vierailija
36/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valinnut molemmat.

Samoin, asun itse velattomassa omakotitalossa Espoossa ja olen ostanut sijoitusasunnoiksi kerrostalokoppeja joissa asuvat vuokralaiset maksavat elämäni.

Minä asun itse molemmissa. Mitä siihen sanot?

Vierailija
37/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä sitä yksin päätä, vaan yhdessä puolisosi kanssa. Eli jos sinä et osaa päättää, anna puolisosi päättää.

Vierailija
38/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainkaan tuollaista ole 20 vuotta vanhassa omakotitalossa.

Onpas teillä sitten omituinen talo, kun huolehtii itse itsestään.

Kyllä ok-talossa asuminen vaatii terveyttä ja energiaa, muuten on käsissä mörskä joka romahtaa niskaan.

Vierailija
39/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä vaihtoehdoista kyllä kerrostalo, vaikka en enää sellaisessa haluaisikaan asua. Itselle täydellinen vaihtoehto oli rivitalo.

Minusta rivitalo on juuri se pahin.

Kerrostalo rauhallisin ja ok-talo työläin.

Vierailija
40/60 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin tavallaan kerrostalossa asuisin, mutta kun siellä ei voi kuunnella musiikkia tai muutenkaan "elää" niin omakotitalo on ns. pakollinen. Mitään nurmikonleikkuuta, pihatöitä tai lumen kolausta en tietenkään tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan