Tartunnanjäljittäjien "ammattitaito"; työhön pääsee kun käy 30h nettikurssin
Mukana on mm. diakoneja ja Punaisen Ristin vapaaehtoisia joilla ei ole mitään terveydenhuollon koulutusta. Eli täysin ammattitaidottomat ihmiset käytännössä päättävät kuka asetetaan karanteeniin.
Ei hirveästi lisää luottamusta jäljitystä kohtaan.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Meille soittanut jäljitysmartta oli ainakin sellainen, että en kyllä tiiä mitä se oli ottanut. Miten tuonne pääsee duuniin, mä olen oikein koherentti ammattimainen aspa, ja tartteisin lisätöitä?
Helsinki ja Vantaa niitä juuri hakivat ihan Oikotiellä, ehkä kuukausi sitten.
”Mukana on mm. diakoneja ja Punaisen Ristin vapaaehtoisia joilla ei ole mitään terveydenhuollon koulutusta.”
Eikö Diakissa juuri koulutettu sairaanhoitajia silloin, kun se vielä oli? Onko edes olemassa diakoneja joilla ei ole terveydenhuollon koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä mielestäsi tulisi osata?
Tavoittaa vieraita ihmisiä puhelimitse?
Sellainen kai vaatii toisilta vuosien koulutuksen...Ennen koronaa jäljittäjillä piti olla vähintään sairaanhoitajan koulutus, koska se työ on paljon muutakin kuin ihmisten tavoittamista puhelimitse.
Ja nyt puhutaan ajasta ennen koronaa vai :D
Sairaanhoitajia on tarvittu hieman tärkeämpiin töihin nyt kotona aikana joten jostain on annettava myöten.
Aika tehokas saa olla jos sairaanhoitajien pitäisi pystyä kaikki tuo tekemään nyt!
Vierailija kirjoitti:
Karanteenipäätöksen voi tehdä vain tartuntatautilääkäri.
Jäljittäjä soittaa sulle ja kysyy keitä olet nähnyt viimeisen 14 vrk aikana. Osaatko muuten luetella?
Sitten jäljittäjä soittaa heille, joita olet tavannut pitkään tai lähietäisyydeltä, ja ilmoittaa altistuksesta.
Minä tapasin Sauli Niinistön, Donald Trumpin ja Julius Ceasarin. Soita niille.
Vierailija kirjoitti:
”Mukana on mm. diakoneja ja Punaisen Ristin vapaaehtoisia joilla ei ole mitään terveydenhuollon koulutusta.”
Eikö Diakissa juuri koulutettu sairaanhoitajia silloin, kun se vielä oli? Onko edes olemassa diakoneja joilla ei ole terveydenhuollon koulutusta?
Diakissa koulutettiin diakonien lisäksi ainakin tulkkeja, sosionomeja ja sairaanhoitajia. Oli erikseen joku diakoni-sairaanhoitajien linja mutta varsinaiseen diakonin koulutukseen ei kuulu terveydenhuollon opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäljittäjä soittaa sulle ja kysyy keitä olet nähnyt viimeisen 14 vrk aikana. Osaatko muuten luetella?
Sitten jäljittäjä soittaa heille, joita olet tavannut pitkään tai lähietäisyydeltä, ja ilmoittaa altistuksesta.
Minä tapasin Sauli Niinistön, Donald Trumpin ja Julius Ceasarin. Soita niille.
Niinistö, Trump ja Caesar tuskin menisivät läpi :D Mutta kontakteja ei tarvitse mitenkään todistaa, joten tartunnan saaneet voivat kiusallaan nimetä altistuneiksi esim. entisiä seurustelukumppaneitaan, koulukiusaajia, ikäviä työnantajia jne.
Jos asia vaivaa kovasti niin jäljittäjältä voi kysyä mikä koulutus hänellä on. Jos taustalla on vain lyhyt nettikurssi niin voit sanoa haluavasi puhua oikean ammattilaisen kanssa ja lopettaa puhelun. Kyllä ne soittavat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Korona tartunnan saanut on tartuttava 1-2 vrk ennen oireiden alkamista, eli jäljittäjä kysyy missä olit tuona ajankohtana jäljittäessään altistuneita.
Aloitan pian vapaaehtoisena jäljittäjänä. Teemme sitä pienessä ryhmässä ammattilaisten valvonnan alla yhdestä viiteen kertaan viikossa sen mukaan kuin pystymme ottamaan vuoroja. Emme saa palkkaa, mutta pienen välipalan.
Koulutus on etänä, lyhyt, mutta paikan päällä perehdytys jatkuu. Koulutusaika on noin kuusi tuntia ja jossa terveysalan ammattilainen näyttää pääsuunnat. Se on riittävä pohja aloittaa jäljitys.
VApaaehtoinen jäljittäjä saa tehdä vain ammattilaisten etukäteen tarkkaan rajatun haastattelun puhelimessa valmiin lomakkeen pohjalta. Jos altistuneella on erityisiä kysymyksiä, vaikea tilanne, siirrämme hänet asiantuntijoiden hoidettavaksi.
Suurin osa altistuneista ovat normaaleja, järkeviä ihmisiä ja jotka tietävät jo suurimman osan siitä, mitä jäljittäjät neuvovat: karanteeniaika, miten selvitä karanteenissa ja tarvitaanko lääkärin todistus työantajaa varten yms. Ihan peruskauraa, jolla edesautetaan altistuneen/sairastuneen tilannetta kuin me vapaaehtoiset leikkisimme terveydenhoitoalan asiantuntijoita. Eikä niin yksinkertaisiin kysymyksiin tarvitse lääkäriä tai sairaanhoitajaa paikalle.
Tervetuloa mukaan. Kuka tahansa teistä voi hakeutua vapaaehtoiseksi.
Minä halusin lähteä mukaan, auttamaan, kuin voivotella korona-aikaa-. KOhtelu on ollut ammattilaisilta todella ystävällistä, kannustavaa ja kiitollista. Olen ymmärtänyt, että vapaaehtoisia tarvitaan ja teemme myös tärkeää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tuo toimii niin, että jäljittäjä "määrää" altistuneeksi katsomansa henkilön pysymään karanteenissa siitä hetkestä lähtien ja lääkärin päätös tulee sitten joskus myöhemmin.
Ja sairastuneen pitää nimetä kontaktinsa 48h ajalta ennen oireiden alkua, eli ei sentään kahden viikon ajalta tarvitse muistaa. Itselläni ei olisi muita nimettäviä kuin pizzamies ja perheenjäseneni.
-ap
Mikä on ongelma? Mihin mielestäsi tarvitaan erityistä terveydenhuollon koulutusta tuossa? Itsehän henkilö tietää keneen on ollut konraktissa, ja minkä ajan. Kuka tahansa voi niillä tiedoilla lyhyen perehdytyksen pohjalta kertoa onko altistunut vai ei, ja onko siis syytä olla karanteenissa. Millä tavalla ajattelet että suora lääkärin yhteys olisi luotettavampi? Lääkäri siis itse soittaisi ja kysyisi tartunnan toteamisen jälkeen keitä olet viime päivinä tavannut? Mikä muuttuisi?
Vierailija kirjoitti:
Aloitan pian vapaaehtoisena jäljittäjänä. Teemme sitä pienessä ryhmässä ammattilaisten valvonnan alla yhdestä viiteen kertaan viikossa sen mukaan kuin pystymme ottamaan vuoroja. Emme saa palkkaa, mutta pienen välipalan.
Koulutus on etänä, lyhyt, mutta paikan päällä perehdytys jatkuu. Koulutusaika on noin kuusi tuntia ja jossa terveysalan ammattilainen näyttää pääsuunnat. Se on riittävä pohja aloittaa jäljitys.
VApaaehtoinen jäljittäjä saa tehdä vain ammattilaisten etukäteen tarkkaan rajatun haastattelun puhelimessa valmiin lomakkeen pohjalta. Jos altistuneella on erityisiä kysymyksiä, vaikea tilanne, siirrämme hänet asiantuntijoiden hoidettavaksi.
Suurin osa altistuneista ovat normaaleja, järkeviä ihmisiä ja jotka tietävät jo suurimman osan siitä, mitä jäljittäjät neuvovat: karanteeniaika, miten selvitä karanteenissa ja tarvitaanko lääkärin todistus työantajaa varten yms. Ihan peruskauraa, jolla edesautetaan altistuneen/sairastuneen tilannetta kuin me vapaaehtoiset leikkisimme terveydenhoitoalan asiantuntijoita. Eikä niin yksinkertaisiin kysymyksiin tarvitse lääkäriä tai sairaanhoitajaa paikalle.
Tervetuloa mukaan. Kuka tahansa teistä voi hakeutua vapaaehtoiseksi.Minä halusin lähteä mukaan, auttamaan, kuin voivotella korona-aikaa-. KOhtelu on ollut ammattilaisilta todella ystävällistä, kannustavaa ja kiitollista. Olen ymmärtänyt, että vapaaehtoisia tarvitaan ja teemme myös tärkeää työtä.
Kiitoksia arvokkaasta työstäsi.
Meidän kaupungissa jäljittäjällä pitää edelleen olla vähintään sairaanhoitajan ammattitutkinto ja yliopiston masinoima koronajäljittäjän kurssi suoritettu. Kokeilin huvikseni ilmoittautua tuolle kurssille lähihoitajan tutkinnolla, eikä huolittu mukaan.
Mä sain liikkua viikon ennen kuon tuli virallinen karanteenimääräys. Näistä kolme päivää olin tartuttanut muohin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kai vaatii toisilta vuosien koulutuksen...Ennen koronaa jäljittäjillä piti olla vähintään sairaanhoitajan koulutus, koska se työ on paljon muutakin kuin ihmisten tavoittamista puhelimitse.
Puolisoni on jäljitystyössä. Siellä on tehtäviä joita vain sairaanhoitajat voivat tehdä ja sitten on tehtäviä joita myös muut voivat tehdä. Eli sairaanhoitajat soittavat sen ensimmäisen puhelun jossa kerrotaan että olet altistunut ja karanteenissa. Karanteenin on päättänyt lääkäri. Tämän jälkeen samalle henkilölle seuraavan puhelun soittaa mahdollisesti ei-sairaanhoitaja, joka kyselee kenet olet tavannut ja missä olet ollut. Sairaanhoitajat soittavat niille mahdollisesti altistuneille. Eli siellä on eri hommat eri koulutuksella oleville ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni on jäljitystyössä. Siellä on tehtäviä joita vain sairaanhoitajat voivat tehdä ja sitten on tehtäviä joita myös muut voivat tehdä. Eli sairaanhoitajat soittavat sen ensimmäisen puhelun jossa kerrotaan että olet altistunut ja karanteenissa. Karanteenin on päättänyt lääkäri. Tämän jälkeen samalle henkilölle seuraavan puhelun soittaa mahdollisesti ei-sairaanhoitaja, joka kyselee kenet olet tavannut ja missä olet ollut. Sairaanhoitajat soittavat niille mahdollisesti altistuneille. Eli siellä on eri hommat eri koulutuksella oleville ihmisille.
Olen itse sh, ja ihmettelen kyllä mitä lisäarvoa sh:n osaaminen jäljitykseen tuo. Oikeasti? Kuka vaan voi kysyä altistuneelta tiedot kontakteista, ja antaa selkeiden ohjeiden perusteella altistuneille ohjeet karanteenin kestosta. Mikä tuossa on niin kummallista että tarvitaan sh:n koulutus? Uskon jos sanot, että on tehtäviä joita vain sh voi tehdä, mutta ihmettelen mitä ne tehtävät tarkalleen ovat, ja miksi vain sh voi ne tehdä? En itse tee jäljitystä, joten voitko tarkentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sh, ja ihmettelen kyllä mitä lisäarvoa sh:n osaaminen jäljitykseen tuo. Oikeasti? Kuka vaan voi kysyä altistuneelta tiedot kontakteista, ja antaa selkeiden ohjeiden perusteella altistuneille ohjeet karanteenin kestosta. Mikä tuossa on niin kummallista että tarvitaan sh:n koulutus? Uskon jos sanot, että on tehtäviä joita vain sh voi tehdä, mutta ihmettelen mitä ne tehtävät tarkalleen ovat, ja miksi vain sh voi ne tehdä? En itse tee jäljitystä, joten voitko tarkentaa.
He voivat tehdä terveyskartoituksen ihmiselle, mitä muut eivät. Jäljittäjät joilla ei ole terveydenhuoltoalan koulutusta eivät voi sanoa juuta eikä jaata terveyteen liittyviin kysymyksiin, he ovat vain jäljittämässä tartuntaketjuja. Lisäksi vain sh:lla on pääsy henkilöiden terveystietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He voivat tehdä terveyskartoituksen ihmiselle, mitä muut eivät. Jäljittäjät joilla ei ole terveydenhuoltoalan koulutusta eivät voi sanoa juuta eikä jaata terveyteen liittyviin kysymyksiin, he ovat vain jäljittämässä tartuntaketjuja. Lisäksi vain sh:lla on pääsy henkilöiden terveystietoihin.
Ok. En kyllä silti ymmärrä mitä terveyskartoituksia on tarpeen jäljityksen yhteydessä tehdä. Sitähän on joko altistunut tai ei, ja on joka tapauksessa sitten karanteenissa jos on altistunut. Samoja oireita pitää tarkkailla, ja testiin hakeutua kaikkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. En kyllä silti ymmärrä mitä terveyskartoituksia on tarpeen jäljityksen yhteydessä tehdä. Sitähän on joko altistunut tai ei, ja on joka tapauksessa sitten karanteenissa jos on altistunut. Samoja oireita pitää tarkkailla, ja testiin hakeutua kaikkien.
Omaolosta ne tiedot annetaan anyway, että edes testiin pääsee.
Ennen koronaa jäljittäjillä piti olla vähintään sairaanhoitajan koulutus, koska se työ on paljon muutakin kuin ihmisten tavoittamista puhelimitse.