Yöpoissaolot parisuhteessa
Kuinka paljon teillä parisuhteellisilla on normaalisti yön yli poissaoloja kotoa, itsellä tai kunppanilla? Miten suhtautuisit jos kumppani yhtäkkiä häviäisi illaksi ja yöksi, ilmoittamatta mitään?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä on toistuva riidanaihe, kun omasta mielestäni on reilua ilmoittaa toiselle missä on menossa ja koska on kotiutumassa, ja mieheni mielestä yritän kontrolloida häntä. Hänen ei kuulemma tarvitse tietää, kenen kanssa olen baarissa ja koska olen tulossa kotiin.
Nukun muutenkin huonosti ja heräilen pitkin yötä, kun mies on poissa. Katson kellosta, että viimeinen bussi on mennyt jo aikoja sitten eikä miestä ole kuulunut kotiin. Ei myöskään viestiä ja puheluuni tai viesteihini ei tietenkään vastata.
Joskus mies jätti tulematta kokonaan kotiin, valvoin huolestuneena ja aamulla piti mennä klo 7 töihin. Sain miehen kaverin kiinni aamupäivän aikana ja tämä kertoi miehen olevan luonaan. Tuon jälkeen mies ilmoitti, että on jatkossakin poissa seuraavaan aamuun saakka, joten minun on turha yöllä valvoskella huolestuneena ja odotella häntä kotiin.
Ehkä murehdin turhaan, ehkä en. Muistan, kuinka huolissani olin suhteemme alkuaikoina, kun mies ilmoitti puhelimessa juovansa vielä yhden ja tulevan sitten kotiin. Häntä ei kuitenkaan näkynyt tuntikausiin, ja edellisenä päivänä hän oli tuonut esiin itsetuhoisia ajatuksia.
Tuo on vallankäyttöä ja henkistä väkivaltaa. Onko suhteenne muuten väkivaltainen?
Ei tukisi kuuloonkaan.
Yhtäkkiä ennalta suunnittelematta ei jäädä yöksi mihinkään. Meillä 18-vuotias poikakin osaa ilmoittaa missä on jos ei tule yöksi kotiin.
Kaikenlaisia ukkeleita te valitsettekin 😳
Ilmoittamattomat poissaolot johtavat irtisanomiseen sekä työpaikalla että parisuhteessa.
Sovitut yö- ja viikonloppupoissaolot ovat hyväksyttäviä kummallekin osapuolelle.
Muutaman kerran vuodessa kumpikin on omilla reissuillaan sukulaisilla tai kavereilla. Ja tietenkin aina ilmoitetaan hyvissä ajoin tulevasta poissaolosta. Ei tulisi mieleenkään vaan jäädä suunnittelematta johonkin kaverille yöksi jos kotiinkin voi mennä.
Välillä jää kaverin sohvalle nukkumaan, yleensä on sovittu etukäteen ja joskus laittaa viestiä sitten joskus puolenyön aikaa, että jääkin sinne. Kertoo myös jos lähtevät sieltä esim. baariin tai toiselle kaverille.
Samoin kuin minä, jos olen jonkun kaverin luona, niin kerron jos yllättäen lähdettiinkin oluelle. Näin ei odotella kotiin liian aikaisin ja toisaalta toinen voi muistuttaa, jos oli joku sovittu meno.
Näiden lisäksi miehellä on on satunnaisesti työmatkoja. Ja hän käy joskus yksinään tai lasten kanssa mökillä, kun minä en siellä viihdy.
Ei lainkaan. Työreissuja saattaa joskus olla, mutta eipä juuri muuten. Jotain erikseen sovittuja reissuja kavereiden kanssa saattaa joskus olla, mutta harvoin niitäkään nykyään.
Miten suhtautuisin, jos ilmoittamatta häviäisi yön yli? Eroaisin ellei olisi pätevä syy.
Miksi ihmeessä aikuinen ihminen katoaisi ilmoittamatta yöksi jonnekin?
Tuo merkitsisi pettämistä tai henkistä väkivaltaa, kumpaakaan en hyväksy parisuhteessa, meillä on lapsiakin, joten eihän vanhemmat voi vain yhtäkkiä hävitä ilmoittamatta? Kuulostaa jonkun pettäjä-alkoholistin toiminnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on ollut tässä koko syksyn ja talven ajan keskimäärin yhden yön viikossa pois kotoa. Suurin osa ilmoittamatta tai ilmoittanut illalla/yöllä olevansa yön pois.
Nyt oli ensin toissapäivänä ilmoitetusti yhden yön pois mikä ok, mutta piti tulla eilen kotiin normisti. Ilmoitteli pitkin iltaa missä menee ja oli tulossa kotiin. Klo yhdeksän aikaan ilmoitti olevansa tulossa kotiin kun kysyin missä menee. Tämän jälkeen yritin soittaa kymmeneltä, ei vastaa. Jonkun aikaa tämän jälkeen tuli viestiä että ”piti tulla kotiin mutta meninkin tänne kaverille ja jäinkin tänne.” Mitä mieltä?
Miehelläsi on toinen nainen 🤭
Tämä, ei epäilystäkään. Kuinka tyhmiä te olette ja ilmeisesti mieskin pitää tyhmänä, kun ei yritä edes peitellä toimiaan?
Suosittelen eroa lämpimästi, etsi parisuhde, jossa kunnioitetaan toista eikä ole tuollaista henkistä väkivaltaa.
Mennä jonnekin reissuun yksin ja suunnitellusti tai sitten häipyä jonnekin ilmoittamatta mitään yöksi (tai useammaksi) on täysin eri asiat. Edellä mainitun voi nyt tehdä oikeastaan vaikka kuinka useasti, jälkimmäisen kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran ja toinen jäisi viimeiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Teen kolmivuorotyötä, olen pois kotoa 4-5 yöitä/kk. Puoliso ehkä pari kolme yötä vuodessa. Ei ole aiheuttanut ongelmaa parisuhteessa.
Työ on täysin eri asia. Moni käy vuorotöissä.
Mies yöpyy muualla kuin omassa sängyssä varmaan 1-3(?) kertaa kuussa. Välillä enemmänkin. Normaalioloissa ennen koronaa siihen työreissut päälle, kerran-pari kuukaudessa. Miehelläni on valtava kaveripiiri ja millon mitäkin polttareita, mökkiviikonloppuja, varpajaisia ja muita reissuja. Nyt toki korona-aikaan tuollaiset olleet vähän tauolla, tilalla pelkkiä metsäretkiä, kun harrastaa vaellusta ja retkeilee paljon myös ihan lähellä. Tiedän aina suunnilleen missä on, enkä ole koskaan huolissani.
Joa katoaisi ilmoittamatta, olisin kyllä ihmeissäni ja harmissanikin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä on toistuva riidanaihe, kun omasta mielestäni on reilua ilmoittaa toiselle missä on menossa ja koska on kotiutumassa, ja mieheni mielestä yritän kontrolloida häntä. Hänen ei kuulemma tarvitse tietää, kenen kanssa olen baarissa ja koska olen tulossa kotiin.
Nukun muutenkin huonosti ja heräilen pitkin yötä, kun mies on poissa. Katson kellosta, että viimeinen bussi on mennyt jo aikoja sitten eikä miestä ole kuulunut kotiin. Ei myöskään viestiä ja puheluuni tai viesteihini ei tietenkään vastata.
Joskus mies jätti tulematta kokonaan kotiin, valvoin huolestuneena ja aamulla piti mennä klo 7 töihin. Sain miehen kaverin kiinni aamupäivän aikana ja tämä kertoi miehen olevan luonaan. Tuon jälkeen mies ilmoitti, että on jatkossakin poissa seuraavaan aamuun saakka, joten minun on turha yöllä valvoskella huolestuneena ja odotella häntä kotiin.
Ehkä murehdin turhaan, ehkä en. Muistan, kuinka huolissani olin suhteemme alkuaikoina, kun mies ilmoitti puhelimessa juovansa vielä yhden ja tulevan sitten kotiin. Häntä ei kuitenkaan näkynyt tuntikausiin, ja edellisenä päivänä hän oli tuonut esiin itsetuhoisia ajatuksia.
”Muistan, kuinka huolissani olin suhteemme alkuaikoina...jne.”
Miehesi siis teki tuota jo alussa. Sinä hyväksyit sen ilmeisesti ehdoitta. Nyt sitten on vähän vaikea muuttaa tapoja kun takuuaikaa on jo ummessa.
Nämä on just niitä asioita jotka on jo olemassa suhteen alussa. Niihin tulee voimakkaasti puuttua jos niitä ei hyväksy. Sitä saa mitä tilaa. Sorry siitä.
Tuollaisessa tilanteessa mä häipyisin sieltä himasta joka kerta. Katoaisin. Saattaisi tulla poitsulle mieleen, että kuinka käyttäydytään, ja että se puoliso ei ole itsestäänselvä.
Miehenne suhteellisen avoimesti pettää, eikä kunnioita/arvosta vaimoaan, mitähän siitä voisi olla mieltä?
Lähinnä ihmetyttää, miksi joku jää katselemaan tuollaista. Toivottavasti teillä ei ole lapsia, suosittelen miettimään millaisen parisuhdemallin heille annatte. He joutuvat sitten omissa parisuhteissaan painimaan noiden asioiden kanssa, teidän takianne. Eivät osaa haluta ja hakeutua hyviin ihmissuhteisiin itsekään, koska ovat saaneet tuollaisen mallin kotoa.
Miehellä on toinen nainen ja sinä olet kynnysmatto. Onnea jatkoon!
Kannattaa kirjautua katsomaan deitti-ilmoituksia esim Tinder ja Happy Pancake. Todennäköisesti nämä katoilijat yms yksinretkeilijät löytyy sieltä. Varmaan kolmasosa miehistä näissä on varattuja...
Minä olen aika usein öitä pois kotoa. Moni ystävistä ja sukulaisistani asuu kotipaikkakunnallani joten jos menen käymään niin jään yleensä muutamaksi yöksi jotta ehdin kyläillä rauhassa vanhemmilla, isovanhemmilla, ystävillä, sisaruksilla jne. Vanhemmatkin tarvitsevat apua siinä sun tässä ja minulla lapsettomana on aikaa ja energiaa käydä auttamassa.
Välillä ystäväni tulevat meille yökylään ja silloin mies saattaa mennä omien ystäviensä kanssa yöksi johonkin saunailtaan tms ja jää yöksikin kun ei ole ajokunnossa. Miehellä on lisäksi muutama työreissu vuodessa. Kaikista näistä kyllä sovitaan hyvissä ajoin, ei hävitä yhtäkkiä kumpikaan.
Tulipa vanhat muistot mieleen, kun valvoin ja vartosin kännistä miestä kotiin. Joskus tuli, joskus ei. Välillä löytyi sammuneena eteisen lattialta, välillä keittiön. Lapset iloisesti huusi aamulla, että isi nukkuu täällä.
Oli muuten KAMALAA! Tähän päälle viikkojen morkkis ja alakulo ja sitten taas rai-rai. Lopulta aloin odottamaan ja toivomaan, ettei vaan tulisi kotiin. Näin sain olla lasten kanssa rauhassa. Tarinan paras osuus on se, että mun ei enää koskaan ikinä tarvitse katsella tuollaista päivääkään.
No jos ei ole kyseessä mitkään oikeat syyt (työt, matkat yms.) joista tietää etukäteen, niin kyllä suhde jää hyvin äkkiä (eli heti) historiaan.
Jotain ihmeselityksiä ei tarvitse kuunnella (itse myös käyttäydyn luotettavasti).
M
Naisystäväni lähti illalla ravintolaan, ilmoitti kyllä lähdöstään - sen jälkeen hänestä ei kuulunut 18 tuntiin mitään mutta en itse yrittänyt ottaa yhteyttä puhelimitse etten vaikuttaisi mustasukkaiselta. Tähän tapahtumaan suhteemme sitten näköjään päättyykin koska emme ole enää nähneet. Nainen kertoo olevansa helpottunut ettei enää viihteellä ollessaan tarvitse stressata sitä jollei ehdi tai muista ilmoitella missä on ja mitä tekee. Olemme keski-ikäisiä, emme enää nuoria.
Tietenkin pitää olla luottamusta mutta kuitenkin on huoli toisesta ihmisestä kun valvoo yön ja miettii missä toinen on ja onko kaikki hyvin.
Miehelläsi on toinen nainen 🤭