Kasvaako revenneet nivelsiteet itsestään takaisin?
Kommentit (17)
Paranee kyllä , mutta kaikki riippuu monesta asiasta.
Osaisitko kertoa mistä se riippuu?
Luulen että hoitava taho ei kiirehtinyt leikkausta tarpeeksi.
Mun kädestä meni nivelsiteet kokonaan poikki kahdesta kohtaa.
Kuntoutuksena pelkkää jumppaa ja seurantaa!!
Käsi heiluu ja lonksuu ”itsestään” ja tahattomasti ja on toki kipeä myös.
Ja siis nilkan ja polven kohdalta löytyy paljon tietoa kyseisestä vammasta, mutta ei käden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko kertoa mistä se riippuu?
Luulen että hoitava taho ei kiirehtinyt leikkausta tarpeeksi.
Mun kädestä meni nivelsiteet kokonaan poikki kahdesta kohtaa.
Kuntoutuksena pelkkää jumppaa ja seurantaa!!
Käsi heiluu ja lonksuu ”itsestään” ja tahattomasti ja on toki kipeä myös.
Jos ne on kokonaan revennyt poikki niin ei ne millään jumpalla ala kasvamaan takaisin.
Näin äkkiseltään ajattelisin, että riippuu tapauksesta. Repeämän laadusta ja erityisesti siitä, mihin asentoon/kuinka lähekkäin puoliskot ovat jääneet. Jos ovat kaukana toisistaan, eivät millään parantua enää kiinni toisisiinsa. Jos ovat ihan lähekkäin, voivat yhdistyä (mutta myös väärään asentoon!?).
Mutta kun tarkemmin miettii, niin nivelsiteethän vähän liikkuvat ja elävät koko ajan, kun niveltä liikuttaa. Tämä saattaa häiritä yhteenkasvamista tai jopa estää sen.
Oli miten oli, kannattaa käydä lääkärissä ja tarkistuttaa tilanne.
Sukulaisellani repesi kädestä nivelside (ihan irtipoikki). Vaati leikkauksen, että puoliskot saatiin yhdistettyä. Hän viivytteli lääkäriinmenoa. Kuulemma paranee sitä paremmin, mitä nopeammin menee lääkäriin. Lääkärin mukaan vuosi on takaraja, sen jälkeen päät ovat jo niin arpeutuneet, että eivät millään kasva kiinni toisiinsa enää.
Jos ne on vain venähtäneet, paranee. Mutta kokonaan revenneet ei kasva takaisin. Toisaalta ilmankin voi pärjätä hyvin. Itselläni meni 20 v squashiaa pelatessa toisesta polvesta nivelsiteet, ja sain valita otanko leikkauksen vai "konservatiivisen hoidon". Leikkausta suositeltiin, jos aikoo harrastaa tavoitteellisempaa urheilua tai kuntoilua, muuten pärjäisi kuulemma hyvin ilmankin. En mennyt leikkaukseen.
Alkuun kesti vähän aikaa totutella "epävakaaseen" polveen, se muljahteli vääriä liikkeitä tehdessä ja usein kaaduin. Mutta aika pian sitä oppi jännittämään lihaksia niin että tukee polvea ja olemaan päästämättä itseään riskiasentoihin. Nyt ikää 46 eikä ole mitään kipuja tai vaivoja polven takia.
Joo, olen siis ravannut lääkärissä useaan otteeseen ja ensin sanottiin että pikana leikkaus. Sitten kaikessa heistä johtuvista syistä asiassa kesti niin kauan että lekuri perui leikkauksen.
Nyt seuraavat 5 viikkoa seurataan tilannetta joka ei siis ole muuttunut mitenkään.
En pysty kättä käyttämään normaalisti ollenkaan.
Ja tietoa ei juuri tunnu saavan mistään.
Tiedän ettei tämäkään kovin järkevä paikka ole, mutta jotain kokemuspintaa haluaisin.
Tutkimukset ja tieteelliset artikkelit olen kolunnut huolella ja siltäkin osin tämä on hyvin ihmeellinen tapaus.
Minulta katkesi nilkasta nivelsiteet joskus 10-vuotiaana. Ei tarvinnut leikata, mutta sanoivat että jos uudestaan menee niin sitten on leikkaus välttämätön. Varmaan johtui nuoresta iästä että parani vielä hyvin.
Onko kenelläkään siis katkennut kädestä nivelsiteet?
Lapsilla nuo vammat paranee hyvin, varsinkin juuri nilkassa.
Tämä on jo sanottu: ei ne kasva yhteen. Pitää ommella. Voi ne tietysti jättää poikkikin, mutta kuten tiedät se ei ole hyvä.
Ei kasva, vaatii leikkauksen.