Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se menee yli ymmarrykseni, etta kun olen kavellyt muutaman kerran kattarin luiskaa ylos kohti paaovea, niin aina siina on joku viimeisillaan oleva mamma kessu huulessa.

Vierailija
06.08.2006 |

Miksi tupakkaa on pakko polttaa raskausaikana? Jos joku tupakoiva ja raskaana oleva/ollut voisi kertoa minulle. En yritä syyllistää/haastaa riitaa, en vaan oikeasti ymmärrä, miksi lasta pitää jo kaiken tämän ympäristöstä tulevan saasteen lisäksi myrkyttää jo kohdussa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka sinun olisi helppo lopettaa, se ei tarkoita että ystävälläsi olisi samoin. Ei siinä pelkästään vahvuudella / heikkoudella ole tekemistä.

Vierailija
22/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli huomattavasti helpompi lopettaa kun tiesin että lähipiiristäni kukaan ei voisi hyväksyä raskaana tupakointia, ja tiesin että tupakointi olisi hävettänyt minua niin paljon että olisi pitänyt mennä piiloon polttamaan. Joten jatkakaa vaan, varmasti auttaa muitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oli huomattavasti helpompi lopettaa kun tiesin että lähipiiristäni kukaan ei voisi hyväksyä raskaana tupakointia, ja tiesin että tupakointi olisi hävettänyt minua niin paljon että olisi pitänyt mennä piiloon polttamaan. Joten jatkakaa vaan, varmasti auttaa muitakin.

Vierailija
24/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä varten on korvaushoitoja jotka kyllä vaativat sen että ihmisellä on riittävä TAHTO lopettaa ja se just vaatii sitä luonteenlujuutta. En olekaan väittänyt, että itsellänikään lopettaminen olis helppoa ollut!

t.20

Vierailija
25/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joku ei käytännössä ollenkaan, mutta jos lapsesi tai jonkun muun läheisesi henki olisi siitä kiinni, ettet koskaan enää ottaisi sauhuakaan tupakasta, tai tämä henkilö kuolee, niin pystyisitkö olemaan polttamatta?

Veikkaan että jokainen pystyisi...?:)

Kaikki on asenteesta kiinni, tupakoinnin pystyy jokainen lopettamaan, jos " panos" on tarpeeksi suuri, mitä se on kenellekkin, se vaihtelee.

Joka tapauksessa, polttamisen VOI lopettaa jos tarpeeksi tahtoo, on asioita joihin ei voi itse vaikuttaa, esim. vaikka kuinka toivoo ei voi vain päättää että voittaa lotossa jättipotin, tai että parantuu vaikeasta syövästä tmv. Mutta tupakan polton pystyy jokainen HALUTESSAAN lopettamaan, ja i, en väitä sen olevan helppoa mutta MAHDOLLISTA!!!:)

Vierailija
26/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei se silti voi olla niin vaikeeta se kessuttelun lopettaminen. Se, että polttaa raskaana on välinpitämättömyyttä oman lapsen terveydestä. Sitten, jos vieroitusoireita ei kestä niin olisi kannattanut miettiä kaksi kertaa sen lapsen tekemistä. Olen muuten huomannut, että jos lasta on vakaasti suunniteltu ja raskautta kenties joutunut odottelemaan, niin hyvin harvoin tällaiset äidit vaarantavat lapsensa tupakoimalla. Jos taas kyse yllätysraskaudesta niin hyvin usein tuleva äiti jatkaa tupakointia. Ehkä nää yllätyslapset on vähän epätoivottuja niin ettei ole sitten väliä jos vähän raukkoja savustaisi.

Vierailija
27/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tupakasta ei olisi vauvalle kehityksellisiä haittoja, eikö kukaan ajattele että vauvalle tulee taatusti tupakasta paha olo aina kun äiti sen tupakan vetäisee. Eikö se haittaa? Minä en tahallisesti halua aiheuttaa vauvalleni, enkä muillekaan lapsille tahallani hetkellistäkään oksettavaa oloa.

Vierailija
28/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin ei se silti voi olla niin vaikeeta se kessuttelun lopettaminen. Se, että polttaa raskaana on välinpitämättömyyttä oman lapsen terveydestä. Sitten, jos vieroitusoireita ei kestä niin olisi kannattanut miettiä kaksi kertaa sen lapsen tekemistä. Olen muuten huomannut, että jos lasta on vakaasti suunniteltu ja raskautta kenties joutunut odottelemaan, niin hyvin harvoin tällaiset äidit vaarantavat lapsensa tupakoimalla. Jos taas kyse yllätysraskaudesta niin hyvin usein tuleva äiti jatkaa tupakointia. Ehkä nää yllätyslapset on vähän epätoivottuja niin ettei ole sitten väliä jos vähän raukkoja savustaisi.

Ja siltikään en vedä johtopäätöstä, että kaikki muutkin lapsettomuudesta kärsineet tekee niin. Eli sunkin yleistys on todella hatara.

Vierailija
29/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että jokaiselle lopettaminen on MAHDOLLISTA, ja tuskin kukaan jatkaisi polttamista, jos joku esim ase lapsen ohimolla uhkaisi laukaista jos savut vielä ottaa.

Mutta sitten kai normaalitilanteessa peliin astuu se suhteellisuus, eli että ei tupakka nyt kuitenkaan niiiiiin lapsen henkeä uhkaa. Eli todella pahasti riippuvaiselle ei ne kuitenkin pienehköt riskit eivät riitä, kun taas toisen, ehkä vähemmän koukussa olevan ne saavat lopettamaan. Ja turha siinä sitten on toitottaa, että tuo helpommalla pääsevä on vahvempi tai parempi äiti...

Vierailija
30/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vaikka tupakasta ei olisi vauvalle kehityksellisiä haittoja, eikö kukaan ajattele että vauvalle tulee taatusti tupakasta paha olo aina kun äiti sen tupakan vetäisee. Eikö se haittaa? Minä en tahallisesti halua aiheuttaa vauvalleni, enkä muillekaan lapsille tahallani hetkellistäkään oksettavaa oloa.

Eikö vauva (valitettavasti) sekin totu nikotiiniin?

Vierailija
31/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä voisi oikeasti tehdä niin, että tupakoivien määrä laskisi, tästä läpäläpä tyylistä kun ei mitään hyötyä ole.

Niin että, ennen kuin on oikeasti jotakin muuta kuin moralistista hapatusta tarjolla, omaa erinomaisuutta korostaen, niin miksi edes jeesustella? Kukaan tupakoiva tuskin ajattelee, että tupakointi olisi lapselle parhaaksi.

Täälläkään ei ole esitetty yhtään ideaa siitä, miten tupakkaa polttavien raskaanaolevien tupakoinnin vähentämistä voitaisiin tukea, tai kuinka minä itse voisin tukea jotakuta lähipiirissäni aiheen tiimoilta.

Lapsen kannalta on merkitystä sillä, tupakoiko äiti runsaasti vai vähän, täällä ajatellaan lähinnä niin, että yksikin tupakka raskausaikana on " menetetty peli" ja olet huono äiti. Kannustusta tupakoinnin vähentämiseen tai lopettamiseen ei ole tarjolla, ainoastaan solvauksia niille, jotka sitä jatkavat.

Ja ennen kuin taas kaikki huutaa, että siinä taas yksi tupakoiva tupakkaa puolustava äiti, niin väärin, en puolusta tupakointia enkä tupakoi itse, mutta soisin, että mahdollisimman moni voisi kokea riemua jo tupakoinnin vähentämisestäkin ja saisi kannustusta kaikkeen pohdintaan, mikä liittyy tupakoinnin rajoittamiseen, jos lopettaminen on liikaa.

Vierailija
32/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieroitus oireet ovat!!! 10-vuotta tupakointia takana, nyt puolitoista vuotta polttamatta. Päätöstä kypsyttelin pitkään, päätin lopettaa ENNEN kun koitamme saada lapsen.

Minun keinoni (joku sanoi aiemmin ettei konkreettisia neuvoja ole tullut...) oli se, että totuttelin useamman kuukauden ajatukseen. Vähensin pikkuhiljaa polttamieni savukkeiden määrää, ja joka kerta kun oli sytyttämässä tupakan, mietin " tarvitsenko todella tätä?" , ja aina vain useammin jäi sytyttämättä...

Samoin aloin luoda päähäni mielikuvia " rumista" tupakoivista ihmisistä (esim. ryppyinen tupakalta haiseva mummo joka käheällä äänellä osti edessäni kioskilla pari nortti askia...) ja mietin pientä vastasyntynyttä sylissäni, ja tupakkaa huulessani (miusta se kuva ei ollut kaunis...)

Luin myös juttuja tupakan vaikutuksesta lapseen/sikiöön (astma, oppimisvaikeudet, kätkykuoleman kohonnut riski) ja loin näistä TODELLA vahvoja " shokki-kuvia" päähäni (lapsi joka ei saa henkeä, ei voi nauttia kesästä/eläimistä astman vuoksi, lapsi jota kiusataan koulussa kun ei opi lukemaan/laskemaan, kuva siitä että menen pinen vauvani sänkyn vierelle ja havaitsen hänen olevan sininen ja kuollut).

Kaiken kaikkiaan tupakoinni lopettaminen oli hidas ja pitkä prosessi, mutta koen kasvaneeni sen mukana, minusta on tullut vahvempi ihminen:) Todellakaan se ei ollut helppoa, mutta minua auttoi tuo mielikuvien luominen, sillä moni päivän tupakka on " tottumis" tupakka, eli esim. linja-autoa odotellessa sytyttää tupakan, vaikka ei niksat olisikaan, ensin luovuin näistä.

Sitten aloin vähentämään pikkuhiljaa, mielikuvien avulla. Mitään nikotiini korvausta en käyttänyt. Kun olin suuttunut/hermostunut ratkesin, samoin baarissa ollessani, mutta muutamien kuukausien kuluessa pääsin tuohon pisteeseen, mikä oli jo mielestäni hyvä. Sitten aloin karsimaan noitakin, ja tupakka maistuu sitä pahemmalta, mitä kauemmin on polttamatta.

Mutta tosiaan, MINULLA auttoivat nuo " shokki-kuvat" joita itse loin päähäni, päätin etten enää tahdo olla tupakoija, ja onnistuin siinä...!!!:) Nyt luotan jo päätöksen pysyvyyteen, puolen vuoden kuluttua jätämme ehkäisyn pois jos (ja KUN) olen ratkeamatta polttamaan... Tiedän etten ala enää polttamaan, sillä en tahdo enää olla tupakoitsija!

Vierailija
33/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: Siksi kun nuo naiset on niin tyhmiä, niin lapsetkin on aina vahinkoja:(

Vierailija
34/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kättärin ovien eteen. Nytkin joku tuleva äiti vetää jo toista röökiä putkeen.

Vierailija
35/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailmassa on oikeasti vakavampiakin asioita kuin tupakanpoltto raskaana!

lapsia syntyy toistaan kauheampiin olosuhteisiin ilman neuvolajärjestelmää, kivunlievitystä, kasvatusoppaita jne. onko niin että tieto lisää myös tuskaa?

Vierailija
36/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen itse polttanut ja lopettanut. Ei ole mahdotonta, mutta jos ei edes oman lapsen terveyden takia siihen pysty, niin sitten se on mahdotonta minkään muunkaan asian takia!

Vierailija
37/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

maailmassa on oikeasti vakavampiakin asioita kuin tupakanpoltto raskaana!

lapsia syntyy toistaan kauheampiin olosuhteisiin ilman neuvolajärjestelmää, kivunlievitystä, kasvatusoppaita jne. onko niin että tieto lisää myös tuskaa?

Kyllähän sitä voi noin yrittää perustella mitä tahansa vääryyttä, että onvielä pahempi vääryys jossain. Ei se oikeasti noin ole. Jos haluaa lapsensa parasta niin ei polta.

Vierailija
38/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että välillä olin todellinen raivotar, mieskin monta kertaa sanoi että vedä nyt yks rööki ja rauhotu...;) Mutta nyt on ylpeä minusta ja koittaa itsekkin lopettaa, on jo vähentänyt paljon...!:)

Vierailija
39/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vieroitusoireita on myös sillä vauvalla joka syntyy tupakalle addiktoituneena!!! Jos niitä vieroitusoireita on niin heölvetin vaikea aikuisen kestää niin mitenhän on vastasyntyneen vauvan laita kysyn vaan.

Mutta vattuakos te siitä välitätte pääasia että oma nautinto on taattu ja omaan napaan ei vieroitusoireet iske.

HALVEKSITTAVAA!!!!!

Vierailija
40/49 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ajattelee aina lapsensa parasta voi se myös kääntyä lasta itseään vastaan. minusta vastoinkäymiset kuuluvat elämään, samoin paheet ja huonot tavat. monet äidit jättävät turvaistuimenkin laittamatta lapselleen lyhyelle matkalle.. onko se sitten lapsen parhaan ajattelua?

jos aletaan sille tielle että karsitaan elämästä kaikki vaaratekijät ja minimoidaan riskit mahdollisimman tehokkaasti, voi terveys pettää tmv. miksi siis ei ottaisi elämästä irti sitä mitä sillä hetkellä on tarjolla ja pelata tasan niillä korteilla mitä on jaettu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän