Onko hoiva-avustajan työ ihan ok, sellaista mitä voi tehdä ihan vaan rahan takia?
Vai pitääkö siihenkin olla jotenkin "kutsumus" ja olla joku hirveän hoivaviettinen enkeli-ihminen?
Kommentit (23)
Hoivarin koulutus on noin vuoden jossa 3 lähihoitajan opintojen osiota ja 3 näyttöä.
Olen tehnyt ilman koulutusta reilu vuoden välillistä ja välitöntä työtä,työtä on paljon vastuualueena työvaatteet+ kaikki puhdas pyykki tilaukset.
Ihan olen mukana hoidoissa,kaverina haavahoidoissa,saattohoidossa.....
Nyt aloitan oppisopimuksella hoivari opinnot että miut voidaan vakinaistaa
En koskisi pitkällä tikullakaan siihen ammattiin. Olen saanut laitoshuoltajan ja lähihoitajan koulutuksen ja kokeillut parissa paikassa hoiva-avustajan työtä.
Joissakin paikoissa hoiva-avustaja on pääasiassa siivooja ja lopun aikaa päivästä hän on hoitaja.
Toisissa paikoissa hän on kokoaikaisesti hoitaja, sillä erotuksella, että joidenkin lääkkeiden antaminen on rajattu hänen tehtävistään ulos.
Käytännössä hoiva-avustaja on siis siivooja, hoitajien ja hoidettavien avustaja, sekä hoitaja, hoiva-avustajan pienellä palkalla.
Kyllä miun mielestä hoivarin pitää tykätä työstään,se vaikuttaa paikan ilmapiiriin jos tekee hälläväliä tyyliin.
Ja kyllä luonteella on iso merkitys,täytyy aidosti välittää