Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppakassipalvelun hyvät ja huonot puolet

Vierailija
08.02.2021 |

Haluaisin jotenkin järkeistää perheen ruokahuoltoa, kaupassa ramppaamista ja rahankäyttöä. Olisiko tällaisesta noudettavasta tai kotiovelle toimitettavasta kauppakassista (esim. S-ryhmä tai K-ryhmä) apua?
Kuulisin mielelläni kokemuksia puolesta ja vastaan?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan joka toinen viikko, kun sinkkuna tuotteet mahtuvat kyllä jääkaappiin. Joitain kasviksia pitää vähän suunnitella, mutta monet säilyvät pitkään. Ostan kalaa, sushia, jonkun mainitsemia avokadoja ja aina on kaikki ollut hyvää. Syön tuoretta leipää vain harvoin, enkä juo maitoa, joten sekään ei ole ongelma.

Avaan heti uuden tilauksen kun aiempi on tullut ja lisään tuotteita sitä mukaa, kun ne loppuvat. Pohjana on yleensä edellinen lista, koska siinä on peruselintarvikkeista ne merkit, joita käytän. Poistan tuotteet, joita ei nyt tarvitse tilata ja täydennän uusia. Kaupan päälle tulee usein ilmaisia tuotteita kokeiltavaksi. Tuontiajan saa tietää puolen tunnin tarkkuudella, eikä tarvitse päivystää kotona. Nyt etätöissä tämä ei olekaan ongelma.

Ainoa haittapuoli on se, että pullonpalautusta ei ole ja että alkoholia ei saa tilattua.

Vierailija
42/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sinkkutalous ja käytän k-kaupan kassia n. kerran kk. Tilaan kaiken painavan, mm juomat, pesuaineet, isot wc ja talouspaperipakkaukset, jauhot sekä vähintään n. 1,5 viikon ruuat. Kun ostaa paljon yhdellä kertaa niin kuljetusmaksu ei niin kirpaise.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitettiin jo ennen koronaa. Maksan ihan ilolla sen kympin/kerta palvelusta.

Mulla on liikuntavaikeuksia, enkä voi hoitaa koko perheen ostoksia kerralla. Koko perheen reissut on kamalia, kun lapsi vihaa kaupassa käymistä. Miehelle pitää speksata niin tarkaan etten jaksa. Jos pyytää tuomaan vaikka "luonnonjugurttia", saattaa tuoda kaikkia yhden, kun ei tiedä mitä spesifisti tarkoitan (tosi tarina). Eihän siinä mitään, se nyt vaan on semmonen, mutta helpommalla pääsen, kun kliksuttelen perheen ostokset netistä.

Lähinnä on plussia. Jostain syystä meiltä kyllä aina puuttuu jotain ja välillä korvaukset on tehty tuotteella, jota me ei voida syödä (allergia tms). Siitä voi onneksi kieltäytyä joko tilausvaiheessa (ei saa korvata) tai tuontivaiheessakin jättää väärät pois.

Kerran puuttui asia joka oli laskutettu, mutta se kyllä korvattiin ja kerran oli tosi lyhyet päivät monissa tuotteissa. Se saattoi johtua maanantaiaamun tilausajasta.

Mulla ei ole vakkariaikaa nykyään, kun aikoja saa vaikka seuraavalle päivälle. Käydään myös usein Lidlissä, joten tilaan nykyään n. joka toinen viikko.

Vierailija
44/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten voisin käyttääkin tuota palvelua, mutta olen todennut, että tulisi pidemmän päälle aika kalliiksi. Esim. punalappualennuksia ei tuota kautta pysty hyödyntämään, eikä netissä ole välttämättä kaikkia tarjouksia samalla tavoin kuin kaupassa. Tykkään myös siitä, että saan valikoida esim. hedelmät ja vihannekset itse. Vaikkapa avokadopussia en lähtisi tuollaisesta kuljetuspalvelusta ostamaan, koska ne hedelmät voivat olla kypsyydeltään mitä vain. Samoin esim. kalatiskeillä saatetaan myydä joskus tuoreena viikko sitten nostettua kalaa, josta ei etänä tilatessa olisi mitään tietoa. Tuo palvelu saattaa sopia sellaiselle ihmiselle, joka asuu kaukana kaupoista ja elää niin kiireistä elämää, ettei kaupassa kerta kaikkiaan ehdi käymään ja ostaa ehkä enimmäkseen valmista tai teollista elintarviketta, joissa laatu on aina tasaista.

En ymmärrä miksi kauppa laittaisi vanhoja tuotteita mukaan. Siinä pääsisi eroon parista vanhenevasta tuotteesta mutta menettäisi asiakkaan. Aivan älytöntä kuvitella tuollaista.

Vierailija
45/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo hehkutusviestin tähän ketjuun, mutta unohdin pari asiaa. Prismasta siis tilaamme ja lähes aina tilauksessa on jokin tuotenäyte mukana. On ollut wokkivihanneksia, jogurttia, maustettua ruokakermaa, maustettua kivennäisvettä ja ties mitä. Viimeksi oli suklaapatukka ja appelsiinimehu. Uudeksi vuodeksi oli 1,5l kokispullo.

Tuotteet on pitkällä päiväyksellä ja itse kirjoitan esim. maitotuotteisiin että mihin asti pitää olla päiväys, että tarvittaessa voivat ottaa eri merkkisen maidon. Vihannekset ja hedelmät on aina olleet hyvänlaatuisia, ja niistä olen aina itse tarkka.

Vierailija
46/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt K-ketjun palvelua jo yli 3 vuotta. Tilaan kerran viikossa, toimituspäivä on perjantai. Tämä siksi, että laitan mielelläni viikonloppuna (perjantai tai lauantai) tuoretta kalaa. Kyseessä siis säilyvyys. Alussa oli vähän hankalaa miettiä, mitä kaikkea viikon aikana tarvitsee. Ensimmäisinä viikkoina jouduin käymään välillä lähikaupassakin, kun olin unohtanut jotain. Otin sitten tavaksi tehdä tilaukseni niin, että mulla on aina yksi avaamaton paketti, kun tilaan jo lisää. Esim kun avaan kahvipaketin, niin jos mulle jää enää yksi avaamaton paketti kahvia, laitan seuraavaan tilaukseeni paketin kahvia. 

Parissa kuukaudessa opin, paljonko keskimäärin menee viikossa leipää, maitoa, leikkeleitä, hedelmiä jne. Alan täyttää seuraavan viikon tilaustani jo lauantaina eli seuraavana päivänä, kun edellinen tilaukseni on toimtettu. Aina, kun viikon aikana huomaan, että jokin tuote alkaa olla vähissä, käyn päivittämässä tilaustani. Toimitusta edeltävänä päivänä vielä käyn läpi tilaukseni ja jos jotain vielä puuttuu, lisään sen. Samoin, jos esim maitoa onkin mennyt vähemmän kuin olin arvioinut, vähennän tilauksesta maitojen määrää. Laktoositon maito säilyy pitkään ja sen vuoksi tilaan mieluummin yhden liikaa kuin yhden liian vähän. Tilaan siis vain seuraavalla viikolla vähemmän maitoa, jos edellisestäkin toimituksesta jäi maitoja. 

En suunnittele viikon ruokalistaa etukäteen. Siis en suunnittele, mitä ruokia minäkin päivänä laitan. Ostan raaka-aineita siten, että yhtenä päivänä on kalaa, toisena nautaa, kolmantena broileria, neljäntenä possua jne. En siis vielä päätä, mitä mistäkin raaka-aineesta teen vaan päätän vasta sitten, kun alan laittamaan ruokaa. Valitsen perusraaka-aineen sen mukaisesti, mikä on jääkaapissa olevien tuotteiden viimeinen käyttöpäivä. Eli ensin käytän ne, joissa ko päivä tulee ensimmäisenä vastaan, ja viimeisenä ne, jotka väilyvät pidempään.

Mulla on pohjana valmis tilaus, jossa on sellaiset elintarvikkeet, joita tulee tilattua lähes joka viikko. Siihen on helppo lisäillä, mitä tarvitsee, tai ottaa pois sellaisia, mitä ei tarvitsekaan. Kaupassa en ole käynyt enää aikoihin. En siis lähde pelkkien mielitekojen vuoksi kauppaan vaan käytän niitä raaka-aineita, mitä kaapeista ja pakastimesta löytyy. Ruokahävikki on pienentynyt, samoin ruokamenot. 

Ainoa ongelma oli alussa palautuspullot,  mutta sain tehtyä diilin yhden lähellä asuvan pitkäaikaistyöttömän miehen kanssa. Eli kun mulle kertyy pulloja, laitan hänelle tekstarin ja nostan pullokassit pihalleni, josta hän käy ne hakemassa. Olen autoton eikä kävelymatkan päässä ole yhtään isoa markettia, joten kuljetusmaksu tulee takaisin jo siinä, ettei mun tarvitse lähteä 2-3 kertaa viikossa bussilla markettiin ja raahata ostoksiani sieltä. Säästää sekä aikaa että rahaa. 

Vielä tulee mieleeni, että mulla on kaksi jääkaappia. Toinen on iso ja toinen pienempi. Isossa jääkaapissa säilytän avaamattomat pakkaukset ja kun avaan jonkun, esim leikkelepaketin, siirrän sen pienempään jääkaappiin. Jos mulla olisi vain tuo pienempi, viikon kylmäsäilytystä vaativat elintravikkeet eivät mahtuisi siihen. 

Jotenkin ihana lukea tällaista viestiä ihmiseltä jolla on selkesti ainakin yhden elämänalueen hallinta kunnossa. Tuli hyvä mieli. :-)

Hieman outo ihailun kohde. Itseäni ei yhtään kiinnosta noin suunnitelmallinen elämä, enkä ole sen takia huonompi ihminen, vaikka ilmeisesti sinun mielestäsi olenkin. 

Vierailija
47/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on myös kivennäisvedet 1,5 litran pulloja kahdeksan, maidot 8 litraa, cokikset, ja nuorten energiajuomatkin.

Suklaat ja pullat on jäänyt ostamatta, että tämmöisiä herkkuheräteostoksia nykyään ei ole.

Ovatko ne energiajuomat jotenkin oleellisempia kuin suklaat ja pullat?

Vierailija
48/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on myös kivennäisvedet 1,5 litran pulloja kahdeksan, maidot 8 litraa, cokikset, ja nuorten energiajuomatkin.

Suklaat ja pullat on jäänyt ostamatta, että tämmöisiä herkkuheräteostoksia nykyään ei ole.

Ovatko ne energiajuomat jotenkin oleellisempia kuin suklaat ja pullat?

"Nuorten energiajuomat"! 😳

Itse en ostanut lapsille koskaan edes limpparia.

Ja nyt en käytä maitoa saati pullovesiä. Ihan kraanasta kelpaa.

Kokis, voiko turhempaa ja epäterveellisempää juomaa ollakaan!

Vierailija
49/57 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo hehkutusviestin tähän ketjuun, mutta unohdin pari asiaa. Prismasta siis tilaamme ja lähes aina tilauksessa on jokin tuotenäyte mukana. On ollut wokkivihanneksia, jogurttia, maustettua ruokakermaa, maustettua kivennäisvettä ja ties mitä. Viimeksi oli suklaapatukka ja appelsiinimehu. Uudeksi vuodeksi oli 1,5l kokispullo.

Tuotteet on pitkällä päiväyksellä ja itse kirjoitan esim. maitotuotteisiin että mihin asti pitää olla päiväys, että tarvittaessa voivat ottaa eri merkkisen maidon. Vihannekset ja hedelmät on aina olleet hyvänlaatuisia, ja niistä olen aina itse tarkka.

Tuo on muuten totta! Tilausten mukana tulee usein ilmaisia näytteitä, tämä pätee sekä Prisman että K-ryhmän kauppojen tilauksiin. Mitä isomman kertaostoksen tekee, sen enemmän noita kaupanpäällisiä tuntuu tulevan. Kerran tuli 3 ilmaista tuotetta samaan tilaukseen. Meille on tullut mm. margariinia, 12-pack kokista, leipiä, suklaata, jogurttia, kermaa jne. Kuinka usein sulle normi ruokakaupassa lisätään kassalla mukaan ilmaisia tuotteita?

Minäkään en olisi uskonut, että tykästyn näin paljon ruoan verkkokauppatilauksiin. Teemme isoja tilauksia, joten noin 10€ kuljetuksesta ei siinä tunnu ollenkaan. Ihanaa vaan että joku kerää ja tuo ne kotiovelle asti. Suunnittelen aina ateriat etukäteen koko viikoksi ja tilaan ainekset tämän ”menun” perusteella, joten siihen menee kyllä aikaa mutta on sen arvoista. Aina kun ryhdyn kokkaamaan, tiedän että kaikki ainekset myös löytyy. Teen myös samaa kuin joku muukin täällä mainitsi, eli tilaan tuotteita lisää jo hyvin ajoissa. Esim tilaan ketsuppia lisää jo siinä vaiheessa kun kaapissa on vielä 1 avaamaton jäljellä. Kun kaapissa on ylimääräisiä kappaleita vähän kaikesta mahdollisesta, onnistuu myös spontaani ruoanlaitto. Ei siis ole pakko tehdä ainoastaan sen valmiiksi mietityn listan mukaan. Meillä on tavallaan pieni elintarvikekioski omassa kaapissamme - sieltä voi tehdä hyviä löytöjä :)

Vierailija
50/57 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me aloitettiin jo ennen koronaa. Maksan ihan ilolla sen kympin/kerta palvelusta.

Mulla on liikuntavaikeuksia, enkä voi hoitaa koko perheen ostoksia kerralla. Koko perheen reissut on kamalia, kun lapsi vihaa kaupassa käymistä. Miehelle pitää speksata niin tarkaan etten jaksa. Jos pyytää tuomaan vaikka "luonnonjugurttia", saattaa tuoda kaikkia yhden, kun ei tiedä mitä spesifisti tarkoitan (tosi tarina). Eihän siinä mitään, se nyt vaan on semmonen, mutta helpommalla pääsen, kun kliksuttelen perheen ostokset netistä.

Lähinnä on plussia. Jostain syystä meiltä kyllä aina puuttuu jotain ja välillä korvaukset on tehty tuotteella, jota me ei voida syödä (allergia tms). Siitä voi onneksi kieltäytyä joko tilausvaiheessa (ei saa korvata) tai tuontivaiheessakin jättää väärät pois.

Kerran puuttui asia joka oli laskutettu, mutta se kyllä korvattiin ja kerran oli tosi lyhyet päivät monissa tuotteissa. Se saattoi johtua maanantaiaamun tilausajasta.

Mulla ei ole vakkariaikaa nykyään, kun aikoja saa vaikka seuraavalle päivälle. Käydään myös usein Lidlissä, joten tilaan nykyään n. joka toinen viikko.

Ihania noi miehet! Mun mies soitti mulle just viime kauppareissulla että niin sähän halusit rusinabageleita. Sanoin että ei kun tavallisia, siksi siinä listassa lukee "plain bagels". Joka ikinen kerta jotain vaikka kirjoitan listaan toooodella tarkkaan JA sanon ennen kuin lähtee jos on erikoisempaa. Alussa meni hermo usein, nyt oon jo aika tottunut. Mulle ei siis ole ajokorttia niin korona-aikana mies on käynyt kaupassa, ennen mentiin aina yhdessä.

Kauppakassipalvelut täällä Englannissa on ainakin tosi hyviä just painaviin juttuihin jotka säilyy, joskus olen ostanut esim. pakastimen täyteen ale-Quornia. Paitsi silloin oli ongelmana että osa tuotteista oli loppu ja oli korvattu "vastaavilla" vaikka olin laittanut rastin etten halua niitä jos ei ole just mitä tilaan. Ovella oli ärsyttävää käydä kassi läpi et otanko nää vai en (vaikka muistaakseni ne oli erillisessä kassissa niin kai olisin voinut sanoa että vie koko kassi...) Vihankeksia ja hedelmiä en voisi antaa muiden valita, miehelle olen pitänyt perehdytyksen, tietää etsiä mm lähellä tuotettua, tietyn väristä, tiettyä omenalajia (tääll merkinnät on tooosi pienellä ja ne pitää osata etsiä, yks kaveri kerran sano et ei tiennyt ees et omenoita on eri lajeja...)

Vierailija
51/57 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aikaa käydä kaupoissa, mutta mielelläni käytän joskus myös kauppojen keräilypalvelua. Keväällä pahimpaan sesonkiaikaan en saanut aikaa isoihin kauppoihin, joten jouduin tilaamaan pienemmästä marketista. Se on ainoa kerta, kun en ollut tyytyväinen tuotteiden laatuun: useammassa tuotteessa päiväykset olivat tosi lähellä. Kun eivät olleet vanhentuneita, ei voinut edes valittaa. Sekä Prismassa että Citymarketissa on tuotteiden laatu päivämäärineen ollut ihan hyvä, vihannekset laadukkaita jne. Prisman nouto on kätevästi pysäköintihallissa.

Vierailija
52/57 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihania noi miehet! Mun mies soitti mulle just viime kauppareissulla että niin sähän halusit rusinabageleita. Sanoin että ei kun tavallisia, siksi siinä listassa lukee "plain bagels". Joka ikinen kerta jotain vaikka kirjoitan listaan toooodella tarkkaan JA sanon ennen kuin lähtee jos on erikoisempaa. Alussa meni hermo usein, nyt oon jo aika tottunut. Mulle ei siis ole ajokorttia niin korona-aikana mies on käynyt kaupassa, ennen mentiin aina yhdessä.

Kauppakassipalvelut täällä Englannissa on ainakin tosi hyviä just painaviin juttuihin jotka säilyy, joskus olen ostanut esim. pakastimen täyteen ale-Quornia. Paitsi silloin oli ongelmana että osa tuotteista oli loppu ja oli korvattu "vastaavilla" vaikka olin laittanut rastin etten halua niitä jos ei ole just mitä tilaan. Ovella oli ärsyttävää käydä kassi läpi et otanko nää vai en (vaikka muistaakseni ne oli erillisessä kassissa niin kai olisin voinut sanoa että vie koko kassi...) Vihankeksia ja hedelmiä en voisi antaa muiden valita, miehelle olen pitänyt perehdytyksen, tietää etsiä mm lähellä tuotettua, tietyn väristä, tiettyä omenalajia (tääll merkinnät on tooosi pienellä ja ne pitää osata etsiä, yks kaveri kerran sano et ei tiennyt ees et omenoita on eri lajeja...)

Unohtui san oa myös että tosiaan miehelle voi sanoa että esim. tuo jotain kalaa tarjouksesta. Ei onnistu kauppakassin kanssa, tai tulis tosi pitkät sepustukset että jos ei ole sitä niin tätä. Mies sentään on vuosikymmenen aikana suunnilleen nähnyt mitä mä syön...

Vierailija
53/57 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten voisin käyttääkin tuota palvelua, mutta olen todennut, että tulisi pidemmän päälle aika kalliiksi. Esim. punalappualennuksia ei tuota kautta pysty hyödyntämään, eikä netissä ole välttämättä kaikkia tarjouksia samalla tavoin kuin kaupassa. Tykkään myös siitä, että saan valikoida esim. hedelmät ja vihannekset itse. Vaikkapa avokadopussia en lähtisi tuollaisesta kuljetuspalvelusta ostamaan, koska ne hedelmät voivat olla kypsyydeltään mitä vain. Samoin esim. kalatiskeillä saatetaan myydä joskus tuoreena viikko sitten nostettua kalaa, josta ei etänä tilatessa olisi mitään tietoa. Tuo palvelu saattaa sopia sellaiselle ihmiselle, joka asuu kaukana kaupoista ja elää niin kiireistä elämää, ettei kaupassa kerta kaikkiaan ehdi käymään ja ostaa ehkä enimmäkseen valmista tai teollista elintarviketta, joissa laatu on aina tasaista.

Tämän kirjoittaja on ennakkoluuloinen eikä ole kokeillut palvelua. Kalat, avocadot, leivät, kaikki ovat olleet hyviä joka kerta.

Just näin. Aina on ollut priima tavaraa. Parempaa kuin itse valikoisin kaupassa. 

Vierailija
54/57 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajua rahastusta paitsi Pörrisma ja Kitu

Syön mieluummin Kämpissä. 

Vierailija
55/57 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouto 4.90. Onhan siinä kova homma kerätä kaikki. Siististi ovat pakattu pahvilaatikoihin.

Kuljetus kotiovelle. Kätevää. Vuoden kohta käyttänyt. 1x/vk.

Vierailija
56/57 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossamme on paljon yhden hengen talouksia. Eikö tuota toimituskulua saisi pienemmäksi, jos tilaa naapurin kanssa yhdessä?

Vierailija
57/57 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talossamme on paljon yhden hengen talouksia. Eikö tuota toimituskulua saisi pienemmäksi, jos tilaa naapurin kanssa yhdessä?

Jos kuljettajan on kannettava ostokset jokaisen naapurin oven taakse ja kerääjän vielä pakattava jokaisen ostokset omiin laatikoihinsa, ei siitä saa mitään alennusta. Mutta miksi et tilaisi jonkun naapurisi kanssa yhdessä, toimitus vaikka sun ovellesi ja naapurisi käy noutamassa omat ostoksensa sun luotasi? Mä tilasin aiemmin omien ostosteni lisäksi myös vanhempieni ostokset (asuvat naapurissa) ja kiikutin ne sitten meiltä heille. Tämä onnistui siihen asti kunnes jouduin polvileikkaukseen eli en pystynyt kyynärsauvojen kanssa kulkiessani enää kantamaan ostoksia edes lyhyttä matkaa, joten opetin isäni tilaamaan itse heidän ostoksensa. 

- Nro 5 - 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi