Kauppakassipalvelun hyvät ja huonot puolet
Haluaisin jotenkin järkeistää perheen ruokahuoltoa, kaupassa ramppaamista ja rahankäyttöä. Olisiko tällaisesta noudettavasta tai kotiovelle toimitettavasta kauppakassista (esim. S-ryhmä tai K-ryhmä) apua?
Kuulisin mielelläni kokemuksia puolesta ja vastaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin kylmäketjua ja hygieniaa, jos taksi tuo, Montako se vie kerralla? Siellä ne pyörii rikkoontuvissa muovipusseissa penkeillä? Ja maksaa vielä 15€. Juu ei.
Mikä ihmeen taksi? Kuljetusauto se on missä on kylmäsäilytystilat.
No se taksi joka pikkupaikkakunnalla on k-superin kanssa kuljetuksista sopinut. Lyhyille matkoille, pidempiä voi sitten neuvotella taksin kanssa keskenään.
En ole keksinyt vielä oikein mitään huonoja puolia, hyviä sitäkin enemmän, niitä samoja on täällä moni luetellut.
Itse yritän nyt opetella siihen, että tilaan kahden viikon ruuat kerralla. Se vaatii opettelua, tuntuu että välipalat loppuu kesken. Samoin pullaa ja sämpylää kummempi leipominen pitää suunnitella hyvissä ajoin.
Turhan kallis palvelu minulle. Jos kerran viikossa tilaa, toimituskulut ovat alk. 40 €/kk. Toki työ maksaa, eikä tuotteet kaupasta kotiin ilmaiseksi liiku, mutta noilla toimitusmaksujen osuudella saan ostettua kivasti ruokaa. Omalla autolla liikkuessani pääsen halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Turhan kallis palvelu minulle. Jos kerran viikossa tilaa, toimituskulut ovat alk. 40 €/kk.
Itse tilaan Prisman noutopisteeseen halvimmalla hinnalla 3,90€/kerta. Maksan mielelläni sen neljä euroa siitä, että joku kerää ja pakkaa mulle reippaan viikon ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Turhan kallis palvelu minulle. Jos kerran viikossa tilaa, toimituskulut ovat alk. 40 €/kk. Toki työ maksaa, eikä tuotteet kaupasta kotiin ilmaiseksi liiku, mutta noilla toimitusmaksujen osuudella saan ostettua kivasti ruokaa. Omalla autolla liikkuessani pääsen halvemmalla.
60e menisi kun 15e kerta. Minimieläkeläisen kaikki ruokarahat siis.
Korona toi meillekin kauppakassipalvelun. En luovu siitä ikinä. Minä tilaan ja mies noutaa.
Nyt yli puolen vuoden käytön jälkeen tilauksen teko sujuu nopeasti. Tilaan kerran viikossa Prismasta, maksaa 4.90 halvimpana aikoina. Käytän vanhaa pohjaa.
Miinusta se, että koska en käy kaupassa, en aina pysy kärryillä sesonkituotteista
Yhden hengen taloudessa tuo palvelu tulee aika kalliiksi. Viikon ruokaostokseni on noin 50 euroa eli noin 200 euroa kuussa. Kuljetusmaksut kerran viikossa tekisivät noin 40 euroa.
Sen sijaan käyn itse kerran viikossa kaupassa, aikaa kun eläkeläisellä on. Autoa ei ole, julkinen liikenne toimii erinomaisesti.
Mutta 4-henkiselle (tai suuremmalle) perheelle aivan loistava palvelu, näinsanovat tuttavani, jotka palvelua käyttävät.
Minä taas tykkään käydä itse kaupassa ja löydän etsimäni sieltä helpommin kuin verkkokaupassa selaamalla. 😊 Isojen ja painavien ostosten kanssa voisin joskus palvelua käyttääkin, mutta kun tällä hetkellä minulla on enemmän aikaa kuin rahaa ja isot (edullisimmat) marketit kävelymatkan päässä, käyn kaupoissa vaikka monta kertaa viikossa ja tuon painavat vähän kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhden hengen taloudessa tuo palvelu tulee aika kalliiksi. Viikon ruokaostokseni on noin 50 euroa eli noin 200 euroa kuussa. Kuljetusmaksut kerran viikossa tekisivät noin 40 euroa.
Sen sijaan käyn itse kerran viikossa kaupassa, aikaa kun eläkeläisellä on. Autoa ei ole, julkinen liikenne toimii erinomaisesti.
Mutta 4-henkiselle (tai suuremmalle) perheelle aivan loistava palvelu, näinsanovat tuttavani, jotka palvelua käyttävät.
Ei meitäkään ole kuin kaksi aikuista (syödään kaikki ateriat kotona), kissa sekä koira, mutta silti mulle tulee halvemmaksi maksaa kerran viikossa 9,90€ kuljetuksesta kuin maksaa 2-3 kertaa viikossa bussimatkat lähimpään isoon markettiin. Jo pelkästään kissanhiekkasäkki painaa sen verran paljon, että kovin paljoa muuta en jaksaisi bussilla raahata. Kotiinkuljetuksella saan kaikki talouspaperit, pesuaineet, juomat yms yms samalla kuljetusmaksulla.
Muuten voisin käyttääkin tuota palvelua, mutta olen todennut, että tulisi pidemmän päälle aika kalliiksi. Esim. punalappualennuksia ei tuota kautta pysty hyödyntämään, eikä netissä ole välttämättä kaikkia tarjouksia samalla tavoin kuin kaupassa. Tykkään myös siitä, että saan valikoida esim. hedelmät ja vihannekset itse. Vaikkapa avokadopussia en lähtisi tuollaisesta kuljetuspalvelusta ostamaan, koska ne hedelmät voivat olla kypsyydeltään mitä vain. Samoin esim. kalatiskeillä saatetaan myydä joskus tuoreena viikko sitten nostettua kalaa, josta ei etänä tilatessa olisi mitään tietoa. Tuo palvelu saattaa sopia sellaiselle ihmiselle, joka asuu kaukana kaupoista ja elää niin kiireistä elämää, ettei kaupassa kerta kaikkiaan ehdi käymään ja ostaa ehkä enimmäkseen valmista tai teollista elintarviketta, joissa laatu on aina tasaista.
Oletteko olleet tyytyväisiä esim. hedelmien ja vihannesten laatuun?
Itse valikoin kaupassa tarkkaan, mitkä yksilöt kelpuutan.
Ja käytän aina tarjoukset hyväkseni, siltä osin mitä tuotteita ylipäätään tarvitsen.
Nouto-/kotikassiin ei vissiin saa niitä tarjoustuotteita, vaikka olisi tilattua tarjoulsen voimassaollessa? Vai onko ruokaverkkokaupoissa edes niitä tarjouksia, mitä fyysisissä kaupoissa? Sieltähän ne tuotteet keräillään kumminkin.
Ulkomaassa asuessani tilasin muutaman kerran kotiinkuljetuksen. Ei ollut kylmäauto, joten kesäkuumalla oli melko epähygienistä. Totesin, että mieluummin käyn itse hakemassa tarvitsemani kylmälaukkuun. Ybden hengen talous, niin ei kauheasti edes kannettavaa. Autolla tietty kävin kaupassa.
Hedelmät ja vihannekset ovat aina olleet tosi hyviä. Paitsi kerran tilauksessa oli 500g tomaatteja, sain neljä jättitomaattia. Sen jälkeen olen kirjoittanut ohjeita kuten vaikkapa pieniä tomaatteja tai hoikkia kurkkuja tai vihertäviä banaaneja.
Prismassa nyt varsinaisia tarjouksia ei koskaan edes ole, mutta cittarin tarjoukset löytyy verkkokaupan puolelta ihan samoin kuin myymälästä.
Meillä haetaan n. 2-3 krt/kk Prismasta valmiiksi kerätyt ostokset 5,50e hintaan. Tilaan aina paljon kerralla. Pakkaseen leipää, kasviksia ym. Kuiva-ainevarastot täydennän aina tilauksen yhteydessä ja myös kaikki vaipat, wc-paperit, siteet ym. Sitten vain tehdään sellaisia 10 min kauppareissuja joilla täydennetään tuoreita kasviksia, hedelmiä, lihoja ja maitotuotteita. Lihoja en tykkää pakastaa kun niiden maku muuttuu inhottavasti. Tämä on kyllä niin arjen pelastus! Teen tilauksen ja mies hakee kun jaksaa paremmin kantaa. Säästyy monta kauppareissua näin kun ne mun tilaamat ostokset ei mahtuisi varmasti edes ostoskärryihin ja menisi ihan älyttömästi aikaa kun ne kaikki kerää isosta kaupasta.
Mä käyn mieluummin itse ostamassa omat ruokani. Pääsee edes silloin jonnekin ihmisten ilmoille. Muuten nyhjötän aina kotona, kun ei ole mitään kodin ulkopuolisia harrastuksia eikä kavereitakaan. Keväämmällä rupean taas ulkoilemaan. Nämä pakkaset ovat lukinneet minut kotiin, kun saan kylmässä ulkoilmassa hengitysoireita ja nenäverenvuotoa
Vierailija kirjoitti:
Muuten voisin käyttääkin tuota palvelua, mutta olen todennut, että tulisi pidemmän päälle aika kalliiksi. Esim. punalappualennuksia ei tuota kautta pysty hyödyntämään, eikä netissä ole välttämättä kaikkia tarjouksia samalla tavoin kuin kaupassa. Tykkään myös siitä, että saan valikoida esim. hedelmät ja vihannekset itse. Vaikkapa avokadopussia en lähtisi tuollaisesta kuljetuspalvelusta ostamaan, koska ne hedelmät voivat olla kypsyydeltään mitä vain. Samoin esim. kalatiskeillä saatetaan myydä joskus tuoreena viikko sitten nostettua kalaa, josta ei etänä tilatessa olisi mitään tietoa. Tuo palvelu saattaa sopia sellaiselle ihmiselle, joka asuu kaukana kaupoista ja elää niin kiireistä elämää, ettei kaupassa kerta kaikkiaan ehdi käymään ja ostaa ehkä enimmäkseen valmista tai teollista elintarviketta, joissa laatu on aina tasaista.
Tämän kirjoittaja on ennakkoluuloinen eikä ole kokeillut palvelua. Kalat, avocadot, leivät, kaikki ovat olleet hyviä joka kerta.
Käytettiin keväällä muutaman jonkun verran ja syksyllä pari kertaa, kun haluttiin eristäytyä vähän tarkemmin ennen sukulaisten tapaamista. Toisaalta helppoa ja vaivatonta, mutta näin vähillä kerroilla kyllä sen listankin täyttämiseen menee melkein se sama aika kuin kaupassa käymiseenkin. Jos käyttää edellistä pohjaa, sitten syödään tasan samoja ruokia kuin viime viikollakin, mikä ei itseäni miellytä.
Ehkä jos panostaisi ja opettelisi ja väsäisi useampia kauppalistoja, jotka eivät olisi liian valmiita, saattaisi olla enemmän käyttöä. Rahaa tai heräteostoksia en ole sen huomannut säästävän, ihan samalla lailla sen keksipaketin klikkaa koriin kotisohvalta kuin kaupassa ohi kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Joutuisin tekemään tilauksen kerran viikossa, koska suurimmaksi osaksi käyttämissäni tuotteissa ei riittäisi päiväyksiä kahdeksi viikoksi. Kun kuukauden ruokakauppakulut on noin 250 e, niin vuodessa maksaisin pelkistä kuljetuksista 2 kk ruokakulujen verran. Se säästyvä vaiva, ettei itse tarvitsisi käydä kaupassa, ei ole minulle missään nimessä tuon arvoinen. (Tällä en tietenkään kritisoi sitä, etteikö palvelusta saisi laskuttaa just sen verran kuin kaupan tarvitsee.)
Korona sai käyttämään kauppakassipalvelua ja olen todella tyytyväinen! Meillä menee paljon ruokaa ja on iso helpotus hakea kerralla kaikki. Aikaa säästyy, sähköinen ostoslista on tallessa seuraavaa kertaa varten, voi rauhassa kotona tarkistaa mitä puuttuu, rahaa säästyy kun tekee ostokset suunnitelmallisesti, ei tarvi hakea koronaa lauantaina prisman tungoksesta jne. Kaikki tuotteet on olleet hyviä ja hyvin pakattuja. Olen aina tykännyt kaupassa käynnistä, joten yllätyin miten paljon tykkään palvelusta. Aion käyttää myös koronan jälkeen.
Me tilattu Prismasta. Kiva ja kätevä.
Meidän ongelmia ollut seuraavat:
- Ei jakseta suunnitella elämää kovin pitkälle ja nykyään pitäisi aika paljon etukäteen tilata se kotiinkuljetus.
- Vihannesten kohdalla on vähän ylläri mitä tuo. Esim kpl määrä vs paino joissakin tuotteissa. Enimmäkseen ollut kuitenkin ok.
- Kalaa ei viitsitä tilata, kun ei haluta kovin vanhaa.
- Meillä säilytystila rajoittaa sitä, miten paljon kannattaa tilata
Mutta ihan kiva palvelu, ja jos jaksaisi suunnitella, niin pystyisi hyödyntämään paremmin. Kokonaan en kauppakassiin siirtyisi kuitenkaan.
Itse olen käyttänyt K-ruoka palvelua kohta kolmisen vuotta. Kuljetusmaksu on 9.90 euroa ja pakkausmaksu nousi nyt helmikuussa 0,75 senttiin. Meille yleensä tulee viisi laatikollista per viikko + pakasteet pusseissa ja umpijäässä. (ymmärsin, että jollain pikku paikkakunnilla taksit hoitaa kuljetukset)
Itse tilaan viikon jutut kerrallaan. Siellä on myös kivennäisvedet 1,5 litran pulloja kahdeksan, maidot 8 litraa, cokikset, ja nuorten energiajuomatkin. Perunat, porkkanat jne. ei tarvii raahata.
Nuo vakkarituotteet tulee jo automaattisena siinä apissa, että mitä on eniten ostettu saa siirrettyä ostoskoriin. Sitten vielä tulee katsottua tarjoukset. Tietenkin jos tulee erikoisempia tuotteita mieleen katsoa, niin kaikki tuotteet on plärättävissä, senkun rauhassa tutkii ja mietiskelee. Ei tarvii hikoilla kaupan hyllyjen välissä.
Tuoretta on ollut aina kaikki lihat ja kasvikset, hedelmät. Päiväykset on pitkälle.
Kuten aiemminkin joku kirjoitti, että hän ei suunnittele ruokalistaa, vaan ostaa ruokia. Mä teen vastaavasti. Kunhan on tarpeeksi raaka-aineita 14 ateriaan ja välipaloihin, niin sitten niistä on kiva kehitellä.
Kaapit ovat myös kivan täynnä nyt, on sitä varmuusvarastoakin, jos hupsummin sattuu. Jääkaapin ovessa on lappu, että perheenjäsenet voi täyttää siihen haluamiansa tuotteita.
Samalla kympin kuljetuksella tulee tarjouspaperit kuin lapsen 20 kiloinen pelituolikin. Välillä tarviin lankoja, eikun klik ja neljä kerää 7 veljestä on ostoskorissa. vuosi sitten alettiin keräämään lapsille astiastoja. Aina kun Teema on 50% alessa, niin sieltä läjäpäin kippoa ja kuppia mukaan.
Suklaat ja pullat on jäänyt ostamatta, että tämmöisiä herkkuheräteostoksia nykyään ei ole.
Meillä kauppa-auto päivä on keskiviikko. Mulla on lisäksi seuraavaksi kuukaudeksi siellä varattuna päivät, tämän toi korona, että varaa ajoissa, muuten jäät ilman. Eli ostoskoriin tuotteita (edellinen kori) ja varaa päivän kalenterista. Sitä voi sitten muokata kys tuontipäivän aamuun saakka.
Ei tästä systeemistä ole hirveesti taloudellista säästöä tullut, eikä se meillä ollut pointtinakaan. Vaan se arjen helpotus. Eipä tarvii nyt kaupassa käydä, mitä nyt mies käy tupakkansa ja oluensa ostamassa toisinaan.
Tilataan tällä hetkellä Jumbon cittarista, että sieltähän saa sushit ja muut valmiit lämpimät ruuat mukaan, jos näin haluaa. Toisinaan on haluttu. :)