Kauppakassipalvelun hyvät ja huonot puolet
Haluaisin jotenkin järkeistää perheen ruokahuoltoa, kaupassa ramppaamista ja rahankäyttöä. Olisiko tällaisesta noudettavasta tai kotiovelle toimitettavasta kauppakassista (esim. S-ryhmä tai K-ryhmä) apua?
Kuulisin mielelläni kokemuksia puolesta ja vastaan?
Kommentit (57)
Itse käytän kerran viikossa Citymarketin kauppakassipalvelua. Olen erittäin tyytyväinen. Kaikki ollut tuoretta (jauhelihat, leivät etc) ja hyvää. Mitään ei ole kertaakaan puuttunut. Haen itse ne sieltä samalla kun pitää muutenkin muita asioita hoidella, mutta vältän sen kaupan sisällä käymisen. Kotiinkuljetusta en ole testannut.
Minä olen käyttänyt kauppakassipalvelua viimeiset puoli vuotta, koska loukkaantumisen vuoksi en ole voinut kulkea enkä kanniskella. Kaipaan vain tuoretoria, jonka tuotteita ei voi tilata, ja supermarketin yläkerran osastoilla haahuilemista.
En tee "heräteostoksia" kun tilaan netin kautta. Kallis kuljetusmaksu miinusta, jonka vuoksi ostan mahdollisimman paljon kerrallaan.
Olen käyttänyt K-ketjun palvelua jo yli 3 vuotta. Tilaan kerran viikossa, toimituspäivä on perjantai. Tämä siksi, että laitan mielelläni viikonloppuna (perjantai tai lauantai) tuoretta kalaa. Kyseessä siis säilyvyys. Alussa oli vähän hankalaa miettiä, mitä kaikkea viikon aikana tarvitsee. Ensimmäisinä viikkoina jouduin käymään välillä lähikaupassakin, kun olin unohtanut jotain. Otin sitten tavaksi tehdä tilaukseni niin, että mulla on aina yksi avaamaton paketti, kun tilaan jo lisää. Esim kun avaan kahvipaketin, niin jos mulle jää enää yksi avaamaton paketti kahvia, laitan seuraavaan tilaukseeni paketin kahvia.
Parissa kuukaudessa opin, paljonko keskimäärin menee viikossa leipää, maitoa, leikkeleitä, hedelmiä jne. Alan täyttää seuraavan viikon tilaustani jo lauantaina eli seuraavana päivänä, kun edellinen tilaukseni on toimtettu. Aina, kun viikon aikana huomaan, että jokin tuote alkaa olla vähissä, käyn päivittämässä tilaustani. Toimitusta edeltävänä päivänä vielä käyn läpi tilaukseni ja jos jotain vielä puuttuu, lisään sen. Samoin, jos esim maitoa onkin mennyt vähemmän kuin olin arvioinut, vähennän tilauksesta maitojen määrää. Laktoositon maito säilyy pitkään ja sen vuoksi tilaan mieluummin yhden liikaa kuin yhden liian vähän. Tilaan siis vain seuraavalla viikolla vähemmän maitoa, jos edellisestäkin toimituksesta jäi maitoja.
En suunnittele viikon ruokalistaa etukäteen. Siis en suunnittele, mitä ruokia minäkin päivänä laitan. Ostan raaka-aineita siten, että yhtenä päivänä on kalaa, toisena nautaa, kolmantena broileria, neljäntenä possua jne. En siis vielä päätä, mitä mistäkin raaka-aineesta teen vaan päätän vasta sitten, kun alan laittamaan ruokaa. Valitsen perusraaka-aineen sen mukaisesti, mikä on jääkaapissa olevien tuotteiden viimeinen käyttöpäivä. Eli ensin käytän ne, joissa ko päivä tulee ensimmäisenä vastaan, ja viimeisenä ne, jotka väilyvät pidempään.
Mulla on pohjana valmis tilaus, jossa on sellaiset elintarvikkeet, joita tulee tilattua lähes joka viikko. Siihen on helppo lisäillä, mitä tarvitsee, tai ottaa pois sellaisia, mitä ei tarvitsekaan. Kaupassa en ole käynyt enää aikoihin. En siis lähde pelkkien mielitekojen vuoksi kauppaan vaan käytän niitä raaka-aineita, mitä kaapeista ja pakastimesta löytyy. Ruokahävikki on pienentynyt, samoin ruokamenot.
Ainoa ongelma oli alussa palautuspullot, mutta sain tehtyä diilin yhden lähellä asuvan pitkäaikaistyöttömän miehen kanssa. Eli kun mulle kertyy pulloja, laitan hänelle tekstarin ja nostan pullokassit pihalleni, josta hän käy ne hakemassa. Olen autoton eikä kävelymatkan päässä ole yhtään isoa markettia, joten kuljetusmaksu tulee takaisin jo siinä, ettei mun tarvitse lähteä 2-3 kertaa viikossa bussilla markettiin ja raahata ostoksiani sieltä. Säästää sekä aikaa että rahaa.
Vielä tulee mieleeni, että mulla on kaksi jääkaappia. Toinen on iso ja toinen pienempi. Isossa jääkaapissa säilytän avaamattomat pakkaukset ja kun avaan jonkun, esim leikkelepaketin, siirrän sen pienempään jääkaappiin. Jos mulla olisi vain tuo pienempi, viikon kylmäsäilytystä vaativat elintravikkeet eivät mahtuisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
kaljaa ei saa
Kaljaa, viinejä ja muita alkoholijuomia kannattaakin tilata Saksasta. Toimittavat kotiovele asti.
Olen käytyänyt vain K-Ruoan verkkokauppaa. Plussia on mielestäni enemmän kuin miinuksia.
Plussina mainittakoon:
- ruokaa voi käytännössä tilata kerralla niin paljon kuin rahaa on ja pokkaa tilata. Yhdestä lisälaatikollisesta peritään n. 60 senttiä
- ruoan lisäksi voi tilata samalla kaikki painavat/inhat kannettavat, kuten vessapaperit, pyykinpesuaineet, limsat/kivennäisvedet ym. Itse tilaan yhdestä kunnon 24/7 K-supermarketista, niin voi heittää mukaan vaikka jotain kodinelektroniikkaakin tai vastaavaa
- enemmän aikaa tutkailla hintoja ja tuotteita
- voi tallentaa suosikkikauppalistoja ja muokata niitä tarpeen mukaan, säästää aikaa
- tilausta voi muokata edelliseen iltaan asti (jotkuthan varaavat toimitusikkunan etukäteen "jollain" tuotteella ja tekevät lopullisen ruokalistan jälkikäteen)
Miinuksina mainitsisin esim:
- kaupassa valinnanvaikeuksia kokevalle verkkokauppa voi olla entistä kinkkisempi, kun hyllyllisen sijaan onkin tavallaan koko tuotevalikoima nenän edessä.
- toimitusmaksu (n. 10-12 e) voisi olla maltillisempi, mutta toisaalta kyllä ihmiset turhempiinkin asioihin tunkevat rahojaan
Itse olen tähän asti ostanut kaupasta raaka-aineet viikon ruokiin tarjousten mukaan, enkä ole moisia kauppakassissa nähnyt :/
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt K-ketjun palvelua jo yli 3 vuotta. Tilaan kerran viikossa, toimituspäivä on perjantai. Tämä siksi, että laitan mielelläni viikonloppuna (perjantai tai lauantai) tuoretta kalaa. Kyseessä siis säilyvyys. Alussa oli vähän hankalaa miettiä, mitä kaikkea viikon aikana tarvitsee. Ensimmäisinä viikkoina jouduin käymään välillä lähikaupassakin, kun olin unohtanut jotain. Otin sitten tavaksi tehdä tilaukseni niin, että mulla on aina yksi avaamaton paketti, kun tilaan jo lisää. Esim kun avaan kahvipaketin, niin jos mulle jää enää yksi avaamaton paketti kahvia, laitan seuraavaan tilaukseeni paketin kahvia.
Parissa kuukaudessa opin, paljonko keskimäärin menee viikossa leipää, maitoa, leikkeleitä, hedelmiä jne. Alan täyttää seuraavan viikon tilaustani jo lauantaina eli seuraavana päivänä, kun edellinen tilaukseni on toimtettu. Aina, kun viikon aikana huomaan, että jokin tuote alkaa olla vähissä, käyn päivittämässä tilaustani. Toimitusta edeltävänä päivänä vielä käyn läpi tilaukseni ja jos jotain vielä puuttuu, lisään sen. Samoin, jos esim maitoa onkin mennyt vähemmän kuin olin arvioinut, vähennän tilauksesta maitojen määrää. Laktoositon maito säilyy pitkään ja sen vuoksi tilaan mieluummin yhden liikaa kuin yhden liian vähän. Tilaan siis vain seuraavalla viikolla vähemmän maitoa, jos edellisestäkin toimituksesta jäi maitoja.
En suunnittele viikon ruokalistaa etukäteen. Siis en suunnittele, mitä ruokia minäkin päivänä laitan. Ostan raaka-aineita siten, että yhtenä päivänä on kalaa, toisena nautaa, kolmantena broileria, neljäntenä possua jne. En siis vielä päätä, mitä mistäkin raaka-aineesta teen vaan päätän vasta sitten, kun alan laittamaan ruokaa. Valitsen perusraaka-aineen sen mukaisesti, mikä on jääkaapissa olevien tuotteiden viimeinen käyttöpäivä. Eli ensin käytän ne, joissa ko päivä tulee ensimmäisenä vastaan, ja viimeisenä ne, jotka väilyvät pidempään.
Mulla on pohjana valmis tilaus, jossa on sellaiset elintarvikkeet, joita tulee tilattua lähes joka viikko. Siihen on helppo lisäillä, mitä tarvitsee, tai ottaa pois sellaisia, mitä ei tarvitsekaan. Kaupassa en ole käynyt enää aikoihin. En siis lähde pelkkien mielitekojen vuoksi kauppaan vaan käytän niitä raaka-aineita, mitä kaapeista ja pakastimesta löytyy. Ruokahävikki on pienentynyt, samoin ruokamenot.
Ainoa ongelma oli alussa palautuspullot, mutta sain tehtyä diilin yhden lähellä asuvan pitkäaikaistyöttömän miehen kanssa. Eli kun mulle kertyy pulloja, laitan hänelle tekstarin ja nostan pullokassit pihalleni, josta hän käy ne hakemassa. Olen autoton eikä kävelymatkan päässä ole yhtään isoa markettia, joten kuljetusmaksu tulee takaisin jo siinä, ettei mun tarvitse lähteä 2-3 kertaa viikossa bussilla markettiin ja raahata ostoksiani sieltä. Säästää sekä aikaa että rahaa.
Vielä tulee mieleeni, että mulla on kaksi jääkaappia. Toinen on iso ja toinen pienempi. Isossa jääkaapissa säilytän avaamattomat pakkaukset ja kun avaan jonkun, esim leikkelepaketin, siirrän sen pienempään jääkaappiin. Jos mulla olisi vain tuo pienempi, viikon kylmäsäilytystä vaativat elintravikkeet eivät mahtuisi siihen.
Jotenkin ihana lukea tällaista viestiä ihmiseltä jolla on selkesti ainakin yhden elämänalueen hallinta kunnossa. Tuli hyvä mieli. :-)
Me ollaan tilattu itselle noutopalveluna, on toiminut oikein hyvin. Sen lisäksi tilaan ostokset äidille, hänelle ne toimitetaan suoraan kotiin. Meillä ongelmana on liian pienet kylmäsäilytystilat, kun käytössä on vain jääkaappipakastin. Jääkaapin täyttäminen on välillä kuin tetristä pelaisi. Alussa oli vaikeuksia miettiä, miten paljon ruokaa tarvitaan, mutta nyt alkaa sujua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihana lukea tällaista viestiä ihmiseltä jolla on selkesti ainakin yhden elämänalueen hallinta kunnossa. Tuli hyvä mieli. :-)
Kiitos :)
Mietin kylmäketjua ja hygieniaa, jos taksi tuo, Montako se vie kerralla? Siellä ne pyörii rikkoontuvissa muovipusseissa penkeillä? Ja maksaa vielä 15€. Juu ei.
Kuljetusmaksu 12 euroa on vähän liikaa. Muuten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin kylmäketjua ja hygieniaa, jos taksi tuo, Montako se vie kerralla? Siellä ne pyörii rikkoontuvissa muovipusseissa penkeillä? Ja maksaa vielä 15€. Juu ei.
Omalla paikkakunnalla tavarat toimittaa kuljetusliike isolla pakettiautolla, jossa on kylmäsäilytystilat. Tavarat laitetaan jo kaupassa pahvilaatikoihin, joissa ne tuodaan kotiin asti. Ikinä ei ole mitään mennyt rikki kuljetuksen aikana. Kannattaa tarkistaa kaupasta miten kuljetus on järjestetty.
Vierailija kirjoitti:
Citymarketista, mistä mä tilaan, kuljetus tapahtuu isolla kylmäkuljetuksiin tarkoitetulla pakettiautolla. Ei siis taksilla.
- Nro 5 -
Vierailija kirjoitti:
Meille tuo cittarin kylmäauto. Laatikoissa. (joskus osa pusseissa)
Jos tilaan pikkukaupasta, ne tulee laatikossa, joskus osa pusseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuo cittarin kylmäauto. Laatikoissa. (joskus osa pusseissa)
Jos tilaan pikkukaupasta, ne tulee laatikossa, joskus osa pusseissa.
Lisään, että pikkukaupasta tulee kylläkin taksilla.
Pikkukaupassa on joustavampaa. Tulee lyhyemmällä varoitusajalla ja joka päivä.
Meillä on kuulemma tosiaan taksin kanssa sovittu tämä, siinä ainoassa kaupassa joka toimittaa. Eikä mitään tietoa kylmälaatikoista tms.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen taksi? Kuljetusauto se on missä on kylmäsäilytystilat.
Minä en enää ikinä laahaa mitään kaupasta. Olen kauppakassini kantanut. Luojan kiitos tuli korona ja tällekin paikkakunnalle saatiin kaupasta kotiinkuljetus.