Piti elää 46 vuotta ennen kuin mulle selvis että riisiä ei kannata uudelleen lämmittää.
Syön paljon riisiruokia ja keitän sitä runsaasti että riittää seuraavaankin päivään. Jätän riisin jäähtymään huoneen lämpöön ja sitten vasta laitan jääkaappiin. Nyt sain kuitenkin kuulla että riisiin tarttuu herkästi bakteerit jotka aiheuttavat ruokamyrkytystä. Olenpa ollut onnekas kun en ole vielä koskaan ruokamyrkytystä saanut. Miten jäähdytät nopeasti ylijäämäriisin?
Kommentit (29)
Tiskialtaaseen kylmää vettä ja jos on jäitä niin jäitä sekaan, kattila kylmään veteen kellumaan. Riisiä voi sekoitella jos sitä on paljon.
Olen myös kuullut tämän,,että riisi pilaantuu nopeasti. Minun äitini syötti koko lapsuuteni vanhaa riisiä viikon verran. Eikä mitenkäännjäähdyttänyt sitä nopeasti. Ihmettelen kyllä, koska ei ole myrkytyksiä näkynyt.
Vien kattilan ulos autoon. Aamulla on kyllä jo jäässä jos unohtuu.
Mutta paistettu riisi on aivan ihanaa. Teen sitä aina edellisen päivän ylijäämäriisistä. Sitäkö ei pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vuosikausia olen lämmitellyt tähteeksi jäänyttä riisiä ilman myrkytyksiä.
Mistä bakteerista kysymys?
https://www.herkkusuut.com/keitetty-riisi-aiheuttaa-todella-helposti-ru…
Täh joku aika sitten oli joku juttu että on terveellisempää syödä se tolleen välillä jäähdytettynä?
Kaupat on pullollaan einesruokia, joissa on riisiä, ja käyttöaikaa pari viikkoa. Että tuota.
Voi pahimmillaan tuhota maksan ja muitakin elimiä, näitä on tapahtunut ulkomailla. Ihmisiä on kuollut muutaman päivän vanhaa pastaa syötyään. Sama koskee siis myös pastaa. Bacillus cereus on bakteerin nimi.
Olen koko ikäni tehnyt paistettua riisiä tai lämmittänyt mikrossa riisiä lounaaksi eilisen päivän tähteistä, ikinä ei ole tullut ongelmia.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Täh joku aika sitten oli joku juttu että on terveellisempää syödä se tolleen välillä jäähdytettynä?
Pasta on, ei riisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat on pullollaan einesruokia, joissa on riisiä, ja käyttöaikaa pari viikkoa. Että tuota.
Ja karjalanpiirakoissa se riisi on vielä lämpimässä koko päivän.
Jos riisistä löytyy bakteeri se pilaantuu nopeasti. Jos ei bakteeria, ei pilaannu nopeasti.
Laitan pari kylmäkallea tiskialtaaseen, kattila päälle ja hämmentelyä. Jäähtyy nopeasti.
Miksi riisi pitäisi esihuuhdella ennen keittämistä?
Jäähdytä mieluummin lavuaarissa, missä kylmää vettä. Sinne vain kattila ja puolen tunnin päästä jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pasta on, ei riisi.
Oli kyllä riisistä kyse.
Eli tärkkelys vaihtuu muotoon jota elimistö ei sulata.
Joo siis ei oikeasti kannata viikkoa lämmittää, jäähdyttää, lämmittää, jäähdyttää <- siinä saattaa huonosti käydä, mutta ihan hyvin voit lämmittää eilen keittämäsi riisin kyllä uudestaan.
Vuosikausia olen lämmitellyt tähteeksi jäänyttä riisiä ilman myrkytyksiä.
Mistä bakteerista kysymys?