Olenko liian vanha opiskelemaan agronomiksi?
Kommentit (16)
Sampsalaiset näyttää aika nuorilta, onkohan sinnekin liian vanha?
Suurin osa taitaa olla lukiosta ja ammattikoulusta suoraan, katotaanko oudosti ja miten sopeutuu porukkaan?
Et ole liian vanha, paljon vanhemmatkin vaihtaa vielä alaa ja opiskelee jopa amiksessa teinien kanssa.
Itse olen 45 ja opiskelen uutta alaa amk:ssa. Ikä ei ole ongelma, jos ei siitä tee sellaista!
Minä aloitin agronomiopinnot 29-vuotiaana, enkä ollut edes vanhin. Siellä oli muistaakseni yksi 46-vuotiaskin aloittamassa.
Itseasiassa agronomiopintoihin tulee paljon alanvaihtajia.
Työmahdollisuudet hyviä, myös palkka. Osaajia tarvitaan jatkuvasti työmarkkinoilla. Mitä pääainetta ajattelit opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa taitaa olla lukiosta ja ammattikoulusta suoraan, katotaanko oudosti ja miten sopeutuu porukkaan?
Mä olin amkissa kolmikymppisenä, noin puolet luokasta oli tulleet toiselta asteelta ja puolet oli vanhempia, vanhimmat viisikymppisiä. Huomiota voisit kiinnittää jos tyyliin 70v+ ikäisenä menisit. Meillä aika nopeasti muodostui ryhmiä, joissa nuorimmat olivat parissa ryhmässä keskenään, vanhimmat keskenään ja siitä välistä olevat keskenään. Itseäni ei ryhmäytyminen niin kiinnostanut, mutta olisin kyllä aktiivisuudella päässyt paremminkin mukaan. Kävin kyllä pari kertaa kaljalla yhden suht saman ikäisen kanssa, koulun tapahtumiin en osallistunut
Mistä teille on tullut sellainen kuvitelma, että joihinkin koulutuksiin olisi yläikäraja? Ehkä on sellaisiin, joissa on poikkeuksellinen alhainen eläkeikä. Mikähän sellainen ammatti voisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Mistä teille on tullut sellainen kuvitelma, että joihinkin koulutuksiin olisi yläikäraja? Ehkä on sellaisiin, joissa on poikkeuksellinen alhainen eläkeikä. Mikähän sellainen ammatti voisi olla?
Ammattisotilaat taitavat olla melkein ainoa ammatti, jossa on vielä nykyään selkeä yläikäraja. Pääsevät edelleenkin eläkkeelle hiukan nuorempina kuin muut valtion virkamiehet, mutta ero ei ole enää ollenkaan niin suuri kuin viime vuosituhannella. Sitten on sellaisia aloja, joilla ikä sinänsä ei ole este mutta kuntovaatimukset ovat nuorten huippukuntoisten tasolla, johon harva teräsvaari tai teräsmuori yltää.
Miksei sampsalaisilla ole lakkia? Tuleeko yleensä ammattikoulusta kuin lukiosta? Ainakaan näkyny siellä laiduntapahtumassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin amkissa kolmikymppisenä, noin puolet luokasta oli tulleet toiselta asteelta ja puolet oli vanhempia, vanhimmat viisikymppisiä. Huomiota voisit kiinnittää jos tyyliin 70v+ ikäisenä menisit. Meillä aika nopeasti muodostui ryhmiä, joissa nuorimmat olivat parissa ryhmässä keskenään, vanhimmat keskenään ja siitä välistä olevat keskenään. Itseäni ei ryhmäytyminen niin kiinnostanut, mutta olisin kyllä aktiivisuudella päässyt paremminkin mukaan. Kävin kyllä pari kertaa kaljalla yhden suht saman ikäisen kanssa, koulun tapahtumiin en osallistunut
Mikä ala? Mikset osallistunu? Onko ikärajaa tapahtumiin?
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa agronomiopintoihin tulee paljon alanvaihtajia.
Työmahdollisuudet hyviä, myös palkka. Osaajia tarvitaan jatkuvasti työmarkkinoilla. Mitä pääainetta ajattelit opiskella?
En tiiä vielä, kun se päätetään vasta myöhemmin jos hakee ja pääsee sisään
Ikä ei ainakaan ole sinulla este.
Tai no, enhän minä tiedä nykyajan valintaperusteita, vaikuttaako ikä jotenkin koulutukseen pääsyyn. Ihan ihme sääntöjä niillä nykyisin, joten en sit tiiä.
Mutta siis, jos pystyt saamaan opiskelupaikan, et ole liian vanha opiskelemaan haluamaasi alaa.