Nyt teinityttöjen äidit tänne. Miten tukea tyttöä tässä asiassa?
Tilanne on siis siinä, että tytöllä ei ole vielä alkanut menkat, vaikka täytti pari viikkoa sitten jo 16. On itse Todella huolissaan ja älyttömän herkkä asian suhteen. Ollaan kyllä menossa tytön kanssa käymään lääkärissä ja siihen liittyen en kaipaa neuvoja. Mutta sellaista yleistä vertaistukea. Ollaan tästä juteltu ja olen kertonut että mullakin menkat alkoi melko myöhään (15-vuotiaana). En tiedä, jotenkin vaikea olla tukena, kun tuntuu ettei osaa asettua kunnolla toisen asemaan. Kavereilla on menkat alkanut pari kolme vuotta sitten ja nyt tyttö pitää itseään ihan kummajaisena. Selvästi siis asia joka vaikuttaa tytön itseluottamukseen
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvennät vielä tytöllesi että kyseessä on perinnöllinen juttu ja toiseksi että menette lääkäriin (toivottavasti ihan gynekologille eikä millekään yleislääkärille) ja asia tutkitaan ja todennäköisesti kuukautiset aloitetaan lääkkeellisesti. Mitä nopeammin lääkäriin sitä parempi tytön itsetunnolle. Olisi tosin ollut parempi että olisitte aloittaneet tutkimukset aiemmin mutta sille ei voi mitään.
Miksi tätä alapeukutetaan?!?
Koska ap ja tyttö eivät ole menossa mitenkään myöhään lääkäriin
Ap kertoo ” On itse Todella huolissaan ja älyttömän herkkä asian suhteen”, eli asia painaa ap:n tyttöä henkisesti paljon. Tämän takia lääkäriin meno ja asian selvittäminen aiemmin olisi helpottanut tytön oloa. Tod näk gyne olisi 14-15 vuotiaalle sanonut (verikokeen ja ultrauksen perusteella) sanonut että kaikki on ok, tule uudestaan jos kuukautiset ei ala parissa vuodessa. Tyttö olisi tiennyt että hänessä sinänsä ei ole mitään vikaan, kuukautiset tulevst kun tulevat.
Mutta hyvä että menevät nyt.
Mulla alkoi tasan 16-vuotiaana ja se oli ollut herkkä ja nolo asia. Ajattelin että olen jotenkin lapsi kun muut ikäiseni on jo naisia.
Mutta jo ensimmäiset kivut ja läpivuodot sai mut katumaan että olin niin hartaasti odottanut niitä!
Onko tytölläsi myös rintojen kehitus alkanut myöhään? Mulla alkoi vasta 13-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvennät vielä tytöllesi että kyseessä on perinnöllinen juttu ja toiseksi että menette lääkäriin (toivottavasti ihan gynekologille eikä millekään yleislääkärille) ja asia tutkitaan ja todennäköisesti kuukautiset aloitetaan lääkkeellisesti. Mitä nopeammin lääkäriin sitä parempi tytön itsetunnolle. Olisi tosin ollut parempi että olisitte aloittaneet tutkimukset aiemmin mutta sille ei voi mitään.
Miksi tätä alapeukutetaan?!?
Koska ap ja tyttö eivät ole menossa mitenkään myöhään lääkäriin
Ap kertoo ” On itse Todella huolissaan ja älyttömän herkkä asian suhteen”, eli asia painaa ap:n tyttöä henkisesti paljon. Tämän takia lääkäriin meno ja asian selvittäminen aiemmin olisi helpottanut tytön oloa. Tod näk gyne olisi 14-15 vuotiaalle sanonut (verikokeen ja ultrauksen perusteella) sanonut että kaikki on ok, tule uudestaan jos kuukautiset ei ala parissa vuodessa. Tyttö olisi tiennyt että hänessä sinänsä ei ole mitään vikaan, kuukautiset tulevst kun tulevat.
Mutta hyvä että menevät nyt.
Terkka laittaa lähetteen vasta jos ei ole 16-vuotiaana alkanut. 14-vuotiaan varsinkin olisi turhan aikaista mennä tutkimuksiin.
Myöhään alkanut murrosikä voi olla jo yksi osasyy sille, että tyttöä harmittaa, sama juttu, mikä pojilla on myöhäisen äänenmurroksen kanssa. Et ehkä itse huomaa, mutta lapsia kohdellaan heidän ulkonäkönsä, ei heidän ikänsä mukaisesti ja kavereidensa kanssa hengaava lapsesi on varmasti jo huomannut tämän. Ei ole kivaa olla sosiaalisesti pikkutyttö, kun ikätovereita tituleerataan jo teinitytöiksi
Voihan se olla, että ap:n tyttö tietää jo nyt, että haluaa jossain vaiheessa hankkia lapsia ja tämä toimii yhtenä harmituksen aiheuttajana. Ja toki tuon ikäisenä nuoret yleensä haluaa olla samalaisia kuin muut. Jos muilla on kuukautiset jo, voi olla ulkopuolinen olo (vaikka tämä toki hieman hassulta kuulostaakin).
Paras tuki, mitä teinille voi nyt antaa on se, että kerrot siitä, kuinka teidän suvussa (tai ainakin sinulla) on menkat alkaneet "myöhään" ja että keskitytte vaikka niihin hyviin puoliin.
Hieman ohiksena, tuo, että kuukautiset ei ala ennen kuin henkilö painaa 45/50kg ei muuten pidä paikkaansa, enemmän on merkitystä rasvaprosentilla. Meidän suvussa kaikki naiset lyhyehköjä (155-160 kieppeillä) ja hoikkia (esim. itse juuri alle tuon 45kg), eikä kenelläkään ole ollut ongelmia raskautumisen kanssa tms.