Olen syrjäytynyt ja myönnän sosiaaliturva passivoi
Olen syrjäytynyt nuori mies ja voin myöntää rehellisesti että sosiaaliturva passivoi minua. Täytän tänävuonna 25v ja en ole koskaan edes hakenut töitä. Oon tottonut elää toimeentulotuilla ja siihen että taikaseinästä tulee aina rahaa. Ja taas opiskelu ei houkuta koska se tarkoittaisi tukien pienenemistä. Olen mykkäsen kanssa siitä samaa mieltä että miksi työttömällä kuuluisi olla oikeus asua helsingissä tai pk-seudulla. Esim itse asun pienessä kaupungissa vähä päälle 50k asukasta ja 34 neliöni vuokra 400e. Täällä noin 20 neliöisen asunnon vois saada alle 300e/kk. On aivan järjetöntä että pk-seudulla ihmisille maksetaan älyttömii asumistukia vaikka pienet kaupungit on täynnä tyhjillään halpoja asuntoja. Minäkin voisi muuttaa tästä vielä pienempää ja halvempaan asuntoon mutta sillä asunnon hinnalla ei ole merkitystä tukiin kunhan vuokra ei yli 500e joka täällä rajana. Ja tää asumistuki järjestelmä on johtanut siihen että vuokranantajat voi kiskoa isompaa vuokraa koska ihmisille maksetaan asumistukea. Toisinsanoen tulonsiirtoa vuokranantajille.
2000 olisi mulle jo iso raha. Parhaimmillaan olen saanut noin puolet tuosta, en toki suoraan koska puolet meni heti vuokraan. Suurimman osan ajasta en ole ole saanut lähellekään sitä tonnia edes vaan lähempänä jotain kuuttasataa, jolla pitää maksaa ihan kaikki. Voihan sitä hullu kai tätäkin kadehtia, itse olen tyytyväinen että olen nyt kouluttautumassa ettei tarvitse säheltää ja tapella kelan kanssa jatkuvasti.