Lapsen päiväkotikuljetukset, argh!
Lapsellani on kuljetus päiväkotiin ja takaisin, päätös saatiin viime vuonna pitkän väännön jälkeen. Lapsella on autismin piirteitä, ADHD:n piirteitä ja aistiyliherkkyyttä ja muitakin ongelmia, joita selvitellään.
Lapsen päiväkotipäivä alkaa klo 9 ja kyydin pitäisi hakea hänet tästä kotoa klo 8:45. Alusta asti kuitenkin kyyti on tullut klo 8:30-9:10 välillä ja muutaman kerran jättänyt kokonaan tulematta. Tämän kyydityksen alkukin oli aika farssi, kun yksi aamu taksi vain ajoi pihaan, kun olin jo vienyt lapsen hoitoon. Meille ei ilmoitettu mitään, että kyyditykset on myönnetty, vaikka piti tulla jokin info-paketti asiasta, kuka kuljettaa, milloin kuljettaa, miten perutaan jne. Sain päätöksen näistä kyydityksistä viime viikolla, vaikka tosiaan kuljetus on alkanut viime syksynmä. Päätös oli postitettu vasta tammikuun lopussa, että tällä kertaa ei ollut postista kiinni.
On todella haastavaa ajoittaa pukeminen oikein, koska jos aloitan liian myöhään kun kyyti tuleekin aikaisin, lapsi menee lukkoon jos pukeminen tapahtuu liian kiireellä ja sitten kuski on hiilenä minulle, kun "kyllä pitäisi olla ajoissa valmis". Jos taas kyyti tuleekin myöhässä tai todella myöhässä, on aika haastavaa saada lapsi pitämään vaatteet päällään ja muutenkin rauhallisena (päiväkodista valitetaan sitten minulle, kun lapsi on aamusta asti kärttyinen ja hankala), jos joutuu odottamaan puolikin tuntia sitä kyytiä. Ulkonakaan ei viitsi odottaa kovilla pakkasilla pitkään, kun lapsella on atooppinen ihottuma, joka pahenee kylmässä ilmassa, nytkin on todella pahana viime aikojen kovien pakkasten jälkeen.
Ja sitten tietysti välillä ne kerrat, kun kyytiä ei ole tullut. Ollaan odotettu se 40min kun soitan, että kyyti ei ole tullut. Yleensä sitten ovat tulleet hakemaan, mutta pari kertaa on sanottu, ettei ehdi ja lapsi on sitten jäänyt kotiin, kun minun ei enää siinä vaiheessa ole ollut mahdollista lasta kuljettaa päiväkotiin tai päiväkodilta on sanottu, ettei lasta nyt enää kannata tuoda.
Aivan sama miten päin teen, aina se on väärin ja kaikki kaatuu minun niskaani tai on minun syyni. En ehdi edes kunnolla hengähtää kun lapsi on hoidossa, koska minun on pakko tehdä kotityöt, ruoat, hoitaa asioita jne. Jos ei tarvitse, niin omat terveysongelmani kyllä pitävät huolen siitä, etten saa levättyä. Lapsen isä auttaa minkä voi, mutta tälläkin hetkellä lapsi on päättänyt, että vain äiti kelpaa, kieltäytyy täydellisesti tekemästä mitään isänsä kanssa. Ja siinä kohtaa kun lapsi on vihdoin päiväkodissa, lapsen isä on jo töissä, joten ei voi auttaa minua kotona. Auttaa kyllä kotiin tultuaan, mutta hänellä on sen verran raskas työ, ettei jaksa paljoa ja sitten minulla on huono omatunto, kun olen "maannut" koko päivän kotona kun hän on töissä.
Oli pakko saada jonnekin purkaa tätä ärsytystä. Olen ollut yhteydessä kaupunkiin tuosta kyyditys asiasta, mutta sieltä vain voivotellaan, kun tämä yritys on ainoa mahdollinen vaihtoehto asuinalueellamme kuulemma, että "koita nyt vaan jaksaa, onhan tämä parempi kuin ei kyyditystä ollenkaan".
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni oma lapseni on ainoa, jolla on kyyditys. Ennen joulua oli yksi toinenkin lapsi, mutta hän vaihtoi päiväkotia.
Päiväkoti ei kauhean kaukana ole (3,5km-4km/suunta) ja veinkin lapsen ennen kyydityksiä itse rattailla, mutta terveysongelmani pahenivat sen verran, etten enää pysty. Lääkärini kielsikin tämän kokonaan joulun aikaan. Busseja tästä menee aamun aikana yksi, mutta jos kyyti jättää tulematta tai tulee kovin myöhään, se bussi on jo mennyt.
Tottakai mietin sitäkin, että ei se kuskillekaan ole kiva, jos edeltävät ovat myöhässä ja sitten itse on myöhässä kaikkialta sen jälkeen, mutta ei tämä tilanne minullekaan ole kiva. Varsinkin kun olen sellainen ihminen, joka pitää sovituista ajoista kiinni, ei ole kiva jos kyyti tuleekin jo ennen klo 8:30, kuten pari kertaa on tullut. Ja kaikki kaatuu sitten minun niskaani, kuljettajan kiukku jos joutuu odottamaan kun tulee ajoissa, päiväkodin valitus kun lapsen päivä on alkanut hankalasti jos kyyti tulee kovin myöhään tai sitten lapsi on koko päivän hankala ja kiukkuinen kotona, jos kyyti ei tule lainkaan.
Ap
Se verran voin todeta, ettei todennäköisesti yhtäkään kuljettajaa ole suomessa palkattu yhden lapsen yksityiskäyttöön, sen verran kilpailutettu ja aikataulutettu ala on.
Vaikka oma lapsesi olisi yksin autossa, kun häntä kuljetetaan, on kuljettaja todennäköisesti kiertänyt jo useamman lenkin ennen häntä.
Kyllä voi, jos on lääketiett.syyt.
Ja eikä päiväkoti-ikäisiä laiteta koulukuljetukseen, koska ap. kertoi päiväkodin alkavan 9 jälkeen, jolloin koululaiset ovat jo koulussa. Varmaan sama kuljettaja hoitaa koulukuljetukset ja sen jälkeen käy koukkaamassa ap. lapsen päiväkotiin.
Päiväkotiin ei edes ole yhteiskuljetuksia, vaan vanhemmat sen hoitavat itse, paitsi poikkeustapauksissa.
Mutta ne ennen päiväkoti kuljetusta olevat kuljetukset voivat olla myöhässä, lasten myöhästymisten, kuljetusten peruuttamattomuuden usein kuljettajan tulee odottaa n. 2-3 min, tai vaikka sään takia.
Silloin myös seuraavat kuljetukset myöhästyvät, ihan perus-fysiikkaa, kuljettaja ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa, hän hoitaa kuljetukset loppuun asti kuljetusjärjestyksessä ja myöhästymiset kertaantuvat. Klo 9:00 on häntäpäässä aamukyydeissä, kuljettajan listalla, joten mikä tahansa "tapahtuma" ennen tätä kuljetusta viivästyttää klo 9.00 lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni oma lapseni on ainoa, jolla on kyyditys. Ennen joulua oli yksi toinenkin lapsi, mutta hän vaihtoi päiväkotia.
Päiväkoti ei kauhean kaukana ole (3,5km-4km/suunta) ja veinkin lapsen ennen kyydityksiä itse rattailla, mutta terveysongelmani pahenivat sen verran, etten enää pysty. Lääkärini kielsikin tämän kokonaan joulun aikaan. Busseja tästä menee aamun aikana yksi, mutta jos kyyti jättää tulematta tai tulee kovin myöhään, se bussi on jo mennyt.
Tottakai mietin sitäkin, että ei se kuskillekaan ole kiva, jos edeltävät ovat myöhässä ja sitten itse on myöhässä kaikkialta sen jälkeen, mutta ei tämä tilanne minullekaan ole kiva. Varsinkin kun olen sellainen ihminen, joka pitää sovituista ajoista kiinni, ei ole kiva jos kyyti tuleekin jo ennen klo 8:30, kuten pari kertaa on tullut. Ja kaikki kaatuu sitten minun niskaani, kuljettajan kiukku jos joutuu odottamaan kun tulee ajoissa, päiväkodin valitus kun lapsen päivä on alkanut hankalasti jos kyyti tulee kovin myöhään tai sitten lapsi on koko päivän hankala ja kiukkuinen kotona, jos kyyti ei tule lainkaan.
Ap
Se verran voin todeta, ettei todennäköisesti yhtäkään kuljettajaa ole suomessa palkattu yhden lapsen yksityiskäyttöön, sen verran kilpailutettu ja aikataulutettu ala on.
Vaikka oma lapsesi olisi yksin autossa, kun häntä kuljetetaan, on kuljettaja todennäköisesti kiertänyt jo useamman lenkin ennen häntä.
Ja eikä päiväkoti-ikäisiä laiteta koulukuljetukseen, koska ap. kertoi päiväkodin alkavan 9 jälkeen, jolloin koululaiset ovat jo koulussa. Varmaan sama kuljettaja hoitaa koulukuljetukset ja sen jälkeen käy koukkaamassa ap. lapsen päiväkotiin.
Päiväkotiin ei edes ole yhteiskuljetuksia, vaan vanhemmat sen hoitavat itse, paitsi poikkeustapauksissa.
Tarkoitatko että kaupunki on palkannut yhden ihmisen kuljettamaan yhden lapsen päiväkotiin tiettyyn aikaan, eikä tällä henkilöllä ole mitään muuta työtä (kuljetuksia) kyseisinä päivinä?
Eiköhän vois sopia että kyyti on aina klo 9.10 pihassa, jos se välillä venyy sinne asti.
Eikö olisi yksinkertaisinta kävellä sitä autoa vastaan?
Ei niillä päikyn tädeillä ole mitäön sananvaltaa siinä, kuinka pitkiä päiviä pidät lastasi hoidossa. Sitäpaitsi eihän kuuden tunnin päivä edes ole pitkä. Erityislapsi teettää tietty enemmän töitä, niin etteivät pääse niin helpolla, mutta saisivat tukkia suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän vois sopia että kyyti on aina klo 9.10 pihassa, jos se välillä venyy sinne asti.
Silloin lapsen kuljettajalle otetaan vielä jokin lapsi kuljetukseen ennen ap:n lasta, mikä lisää taas riskiä myöhästyä.
Aika paljon tuota "päiväkodista valitetaan". .
En puekaan kaikkia vaatteita lapselle odottelun ajaksi.
Tottakai olen ollut yhteydessä taksiyritykseen, mutta ei sieltä ole saanut muuta vastausta kuin sen, että yrittävät parhaansa. Ja eihän se heidän vikansa ole, jos meitä edeltävät kuskattavat ovat myöhässä.
Ulos en voi lasta viedä odottamaan kovilla pakkasilla, naama on nytkin ihan verestävä ja todella kipeä, kun on ollut kovia pakkasia. Siihen riittää jo 5-10min oleilu ulkona, kun naama alkaa halkeilla.
Autoa vastaan olisi hankala kävellä, koska se tulee eri suunnista eri päivinä, eivätkä nekään ole aina samoina päivinä sama suunta. Kuljetusaikaa ei voi muuttaa, kun kaupungilla on sopimus yrityksen kanssa. Ja se vaihtelee myös kuskin mukaan hyvin paljon, että mihin aikaan tulee pihaan.
Ei hoitajilla olekaan mitään ns. sanottavaa hoitopäivien pituuteen, varsinkaan kun ammattilaiset sen päättivät, en minä. Ennen tätä päätöstä kuitenkin lyhensin lapsen hoitopäiviä, koska en jaksanut tapella asiasta päiväkodin kanssa ja kuuntelin joka ikinen päivä aamulla viedessä ja iltapäivällä hakiessa valitusta, miten lapsen hoitopäiviä pitää lyhentää. Lopulta lapsi oli hoidossa vain 4h/pvä ja silti olisi pitänyt vieläkin lyhentää.
Ap
Eikö lapsesi siis ulkoile lainkaan päiväkodissakaan? Kun ei kestä kylmää?
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsesi siis ulkoile lainkaan päiväkodissakaan? Kun ei kestä kylmää?
Kovilla pakkasilla ovat pitäneet hänet sisällä. Ja nyt kun kasvot pääsivät todella pahoiksi kovien pakkasten aikaan, ei kannata pitää pitkiä aikoja ulkona, ennen kuin ovat parantuneet.
Ap
Tuotahan se on kyytien kanssa. Kun jaksaa tasaisin väliajoin jäkättää, asiat hoituu hetken niin kuin on sovittu.
Paras (kaikkien sattumusten joukossa) oli se, että taksia ei kuulu lukuvuoden ekana päivänä. Soitan taksifirmaan ja kysyn että mikä meno. Me on kuulema muutettu. Paikkaan, josta taksipäätöksen saanut lapsi voikin tulla bussilla käveltyään 1 km matkan. Aivan, no niinpä varmaan voisi. Paitsi että ei olla muutettu viimeisen kymmenen vuoden sisään. Näitähän riitti. Onneksi lapsen koulu-ura on jo takana päin. Yksi huoli vähemmän.
Voimia ap:lle, toivottavasti keksitte mukavan tavan odottaa kuljetusta lapsen kanssa. ❤️
Eihän lapsi tarvitse muuta kuin takin ja kengät jos lämmin taksi hakee ovelta ja vie päiväkotiin. Muut kamat kassiin ja nuo pari vaatetta on nopeasti puettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Päiväkotiin ei edes ole yhteiskuljetuksia, vaan vanhemmat sen hoitavat itse, paitsi poikkeustapauksissa.Mutta ne ennen päiväkoti kuljetusta olevat kuljetukset voivat olla myöhässä, lasten myöhästymisten, kuljetusten peruuttamattomuuden usein kuljettajan tulee odottaa n. 2-3 min, tai vaikka sään takia.
Silloin myös seuraavat kuljetukset myöhästyvät, ihan perus-fysiikkaa, kuljettaja ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa, hän hoitaa kuljetukset loppuun asti kuljetusjärjestyksessä ja myöhästymiset kertaantuvat. Klo 9:00 on häntäpäässä aamukyydeissä, kuljettajan listalla, joten mikä tahansa "tapahtuma" ennen tätä kuljetusta viivästyttää klo 9.00 lähtöä.
Itse asiassa monilla kuljetusoppilailla koulu alkaa mihin tahansa aikaan klo 8-10 välillä. Klo 9 koululaiset eivät välttämättä ole vielä koulussa, jolloin on täysin normaalia, että kyyti voi olla paljonkin myöhässä, valitettavasti. Itse erityislapsen kanssa otin tiukan linjan siitä, että kyyti sai olla ilmoitetusta noutoajasta max. 10 minuuttia myöhässä. Sen jälkeen lähti tiukka soitto kuljetuksia koordinoivalle henkilölle, joka sai selvitellä, miksi kyyti ei ollut paikalla sovitusti. Puhelun tiukkaan sävyyn toki oli syynä sekin, että minun piti itse päästä lähtemään töihin.
Onko päiväkotia mahdollista vaihtaa? Miksi päiväkodin hoitajat haluavat lapsellesi lyhyemmät päivät, miten ovat perustelleet? Kuulostaa erikoiselta. Kaikilla lapsilla on Suomessa oikeus varhaiskasvatukseen, riippumatta siitä ovatko vanhemmat työssä vai eivät. Oletko keskustellut päiväkodin johtajan kanssa hoitajista? Jos et, ota johtajaan yhteyttä. Sinun ei tarvitse muuttaa lapsesi hoitoaikoja hoitajien mielipiteiden pohjalta.
Sivukommenttina, muutama kommentoi ketjussa päivän kestoa. Päivähoito saa kestää varhaiskasvatuslain (2018/540 § 9) mukaan enintään 10 tuntia yhtäjaksoisesti, lukuun ottamatta vuorohoitoa, jossa hoidon pituus määritetään lapsen hoidon tarpeen mukaan. Päiväkodin toiminta perustuu aina varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelmaan, joka on kasvattajalle velvoittava.
Vierailija kirjoitti:
Onko päiväkotia mahdollista vaihtaa? Miksi päiväkodin hoitajat haluavat lapsellesi lyhyemmät päivät, miten ovat perustelleet? Kuulostaa erikoiselta. Kaikilla lapsilla on Suomessa oikeus varhaiskasvatukseen, riippumatta siitä ovatko vanhemmat työssä vai eivät. Oletko keskustellut päiväkodin johtajan kanssa hoitajista? Jos et, ota johtajaan yhteyttä. Sinun ei tarvitse muuttaa lapsesi hoitoaikoja hoitajien mielipiteiden pohjalta.
Sivukommenttina, muutama kommentoi ketjussa päivän kestoa. Päivähoito saa kestää varhaiskasvatuslain (2018/540 § 9) mukaan enintään 10 tuntia yhtäjaksoisesti, lukuun ottamatta vuorohoitoa, jossa hoidon pituus määritetään lapsen hoidon tarpeen mukaan. Päiväkodin toiminta perustuu aina varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelmaan, joka on kasvattajalle velvoittava.
Seuraavat päiväkodit ovat niin kaukana, ettei niistä voi hakea paikkaa, kun asumme tällä alueella. Hoitajat haluavat lyhyemmät päivät, koska lapseni on tottakai paljon haastavampi ja raskaampi kuin normaalit lapset. Minulle asiaa kuitenkin on perusteltu sillä, että lapsi kuormittuu niin kovin hoitopäivistä ja käy niin kovin kierroksilla. Saivat kuitenkin ylimääräisen avustajan ryhmään siksi, että lapseni on siinä ryhmässä.
Olen ollut johtajaan yhteydessä, mutta ei ole ollut vaikutusta asiaan. Voivottelee vain ja sanoo puhuvansa hoitajien kanssa, en tiedä onko puhunut. Ja nythän en edes pystyisi muuttamaan hoitoaikoja vaikka haluaisinkin.
Ap
Tuollahan ratkaisu tuli. Nopeasti jalkaan kengät ja takki päälle kun taksi tulee. Repussa kulkee ulkohousut ja hanskat. Boom ratkaistu sun ongelma. Mä heitän noi vaikka rimpuilevalle haille päälle alle parin minuutin.
Ei tarvi pukea enempää koska näillä pakkasilla sun lapsi ei mene ulos 😎