Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko terapian avulla hallita tunnesyömistä?

Vierailija
08.02.2021 |

Itse olen juuri se tyyppi joka menee lähes aina tunteella tuhoamaan itseään.
Hirveästi patoan sisälleni asioita ja yritän selviytyä.
Minusta on tullut avoimempi ja joskus on parempia kausia.

Silti edelleen oireluni saattavat ilmetä liiallisena syömisenä, eristyksissä olemisen, väsymyksenä, alkoholin kulutuksena, ahdistuksena ja masennuksena.
Paljon on asioita selvitettävänä ja yritän kyllä olla parempi itseäni kohtaan mutta toistan tätä käyttäytymistä kuitenkin vieläkin turhan usein.

Onko terapiasta apua? Sen olen siis aloittamassa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se terapeutti tule sua estämään mutta voit sen kanssa (tai ilman sitä) pysähtyä miettimään mikä estää sua vaan tuntemasta sen pahan olon pois. Se satuttaminenhan on vaan mielen keino tehdä äkkiä jotain ennenku itku tai raivo tai pohjaton häpeä tai syyllisyyden tunne läikähtää sisällä. Mutta parasta on se, että jos sä jatkatkin vaan istumista ja annat se tunteen tulla, niin sit ehkä joo tulee itku tai tyynyyn huutamista, mut se menee ohi alle tunnissa. Sit voitkin miettii että mitä sä oikeesti halusitkaan tehdä. Tsemppiä!

Vierailija
2/5 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tai oikeastaan hallita niitä tunteita tai oikeastaan kuten edellinen sanoi, elää niiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään poppaskonstia ei ole. Terapeutti voi auttaa sinua tunnistamaan tunteitasi ja voitte yhdessä miettiä ja harjoitella muita keinoja hallita ahdistusta. Joskus kannattaa harkita myös lääkitystä.

Vierailija
4/5 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on sama "vika" ja koettanut selvitä tunnesyömisen kanssa, sillä syön iloon sekä suruun.

Terapia on auttanut minua tuntemaan itseäni sekä löytämään keinoja selvitä tunteitteni kanssa. Mitä enemmän olen kokenut tasapainoa sekä uutta  energiaa riittänyt huolehtimaan kehostani sitä enemmän myös kiinnostus kasvaa omaa ravintoaan kohtaan. Sokeria ei tarvita henkiseen väsymykseen ja jaksamiseen, vaan se jää pikku hiljaa taka-alalle.

Tunnesyömiseen on kuitenkin ihan oma koulukuntansa terapeuteissakin. Kannattaa ottaa puheeksi voiko sinun terapeuttisi auttaa sinua, mutta hekään  eivät saa saati voi luvata pikaratkaisuja. Kyse on aina pitkästä henkisen vahvistumisen tiestä.

Metodit tunnesyömisen hallinaan eivät terapeuteilla ole erilaisempia kuin yleisetkään neuvot elintapoja muutettaessa, mutta terapeutit saattavat olla hyvä henkinen tuki muutoksiin päin pyrkiessä. Motivaatio ja yhteistyötahto  terapeutin kanssa täytyy lähteä sinusta itsestäsi. 

IKävä kyllä tunnesyöminen on myös sellaista, että jos elämässä sattuu todella isoja asioita voi tunnesyöminen olla ainoa keino selvitä päivä kerrallaan eteenpäin. Vaikeat asiat eristävät meidät muustakin arjen elämästä, niin miksei myös omasta kehostakin, 

Tärkeintä on ymmärtää itseään ja armollisella tavalla. 

Laitan tähän ruokaterapeuttini linkin, jos haluat lukea hänen ajatuksiaan. https://www.haarukassahyvinvointi.fi/

Vierailija
5/5 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos vastaajille ❤

Kiitos myös tuosta linkistä, otan selvää.

Aion tehdä töitä terapiassa. Siellä on siis paljon käsiteltävää ja hoitaja jonka luona olen käynyt niin on varma, että terapia on minulle hyödyllinen.

Toivon myös kovasti.

Ap