Mitkä ovat kaikkein lämpimimmät kengät paleleville varpaille pakkaskeleillä?
Minulla on huono ääreisverenkierto ja varpaani palelevat normaalia herkemmin. Etsin superlämpimiä kenkiä pyöräilyyn. Työmatkani kestää vähän yli tunnin ja loppumatkasta varpaiden palelu on suuri ongelma. Käytössäni on lämpimät toppakengät, joiden varressa on keinoturkista. Nilkat pysyvät lämpiminä. Kengät ovat numeroa liian isot, jotta sisään mahtuu villasukka tai jopa kaksi. Alimpana olen käyttänyt teknistä sukkaa tai suoraan villasukkaa. Mikään sukkayhdistelmä ei ole auttanut. Eikä auta lämpöpohjallinenkaan, koska kylmyys iskee enemmän yläpuolelta.
Kannattaako hankki sisävuorilliset kengät? Löytyykö suosituksia? Pyöräilen vielä -20 asteen pakkasessa, joten kenkien pitäisi olla todella lämpimät. Pilkkisaappaita olen myös katsellut, mutta pelkään niiden olevan liian kankeat pyöräilyyn, eikä ole tarvetta vedenpitävyydelle. Loskakelejä varten minulla on toimivat kengät.
Kommentit (51)
se huopavuorellinen kumisaapas on lämpimin. Voi olla kankea mutta on sen hinta, ei palele! Kannattaa kokeilla, on niille muutakin käyttöä.
Useampi muukin sanonut, mutta huopakumisaapas!
Tyylitietoiselle massipäällikkölle Sorel, säästävämpi hakee marketista tai tilaa vaikka Varustelekasta vähän rouheamman mallin.
Näillä pärjätään niin antarktiksella kuin oikeasti kylmissä olosuhteissa operoivissa armeijoissakin, mukaan lukien kotoisen puolustusvoimamme.
Kuomakengissä on ohut heppoinen pohja, en suosittele. Ne ovat ihmisille jotka kävelevät kotiovelta omalle autolle. Palelevaisten kannattaa ostaa kunnon kengät eräliikkeistä tai vaikka Kärkkäiseltä, esim. Parkano Talvikas n150 eur. Maksavat itsensä takaisin vuosien mittaan. Minulla kesti edelliset samanlaiset 17 vuotta ja hankintalistalla uudet samanlaiset.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/parkanon-talvikas-nahkasaappaat
"VTT-tutkimuksen mukaan Fenomex-lämpörakenne nostaa kengän sisälämpötilaa 2-3 asteella. Käytettävä mukana tulevaa pohjallista testituloksen saavuttamiseksi."
Sievin pitkävartiset karvavuoriset lämpösaappaat eivät ole lämpimät jos pyörällä kuljet ja pakkasta on enemmän kuin muutama aste.
Uggsit ehdottomasti. Ostan näitä kenkiä nimenomaan saman vaivan vuoksi. Muissa kengissä tarpominen on tuskaa. Varoituksena vain uggseista: eivät kestä vettä (menee rumaksi), on liukas pohja. Ja sora tarttuu pohjaan kiinni. Ja tietenkin aika hintavat. Eli miinuksiakin on. Mutta ON LÄMMIN.
No googlailet vähän, että minkälaisia välineitä käytetään jossain extremeurheilussa. Onhan näitä kaikenmaailman urheilukisoja, joita käydään ankarissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuomissa on liian kankea varsi pyöräilyyn. Sama juttu huopikkaissa.
Kuomia on kyllä kävelykenkinäkin olemassa,samoin huopikkaita lyhytvartisina
Olen todellinen vilukissa ja kaikkein lämpimimmät talvikengät ovat olleet clarksin original curling boots. Ei mitkään kopiot vaan aidot, joissa lämmin lammasvuori, päältä nupukkia ja paksu raakakumipohja joka eristää kylmän. Nämä ovat ainoat joissa ei ole koskaan palellut. Pitävät yllättävän hyvin myös kosteutta. Aika kalliit mutta ovat olleet käytössä vuosia. Luulen että pyöräily onnistuisi, koska nilkkapituinen malli.
oloneuvos kirjoitti:
entäs vanhat kunnon huopatossut,Lahtisilla on sun vaikka minkä mallisia!
Tai käytä sitä paljasjalkajuoksijoitten konstia,laita villasukat kenkien PÄÄLLE.
(paljasjalkajuoksijat juoksevat villasukkasillaan siis)
Huopatossut on kankeat polkemiseen. Mutta oikea lammasvilla/huopa sekä sukissa että pohjallisissa ilman keinoaineita, ehkä se alumiinilämpöpohjallinen lisäksi. Eikä kenkä saa puristaa ahtaasti päältäkään, jotta ilmakerros säilyy. Lisäksi kävelyä välillä jotta verenkierto elpyy jalkaterissä paremmin kuin polkimilla. Koko kehon lämmin vaatetus pitää myös ääreisosien lämpöä yllä. En tiedä saako rahkasammalpohjallisia enää mistään, pitäisivät kosteuden kurissa.
Pohjan tulee olla tarpeeksi paksu. Ei liian tiukat ja villasukka väliin. Lämmittävät pohjalliset.
Minulla on kahdet tämän tapaiset UGGit. Ei niitä perinteisiä ”reinoja” vaan ihan kunnon saapikkaat.
Paksu pohja, nahkaa päältä ja superlämmin karvavuori sisällä. Ei ole koskaan palellut varpaita näissä, Lapissakin olen nämä jalassa vaellellut 20 asteen pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Uggsit ehdottomasti. Ostan näitä kenkiä nimenomaan saman vaivan vuoksi. Muissa kengissä tarpominen on tuskaa. Varoituksena vain uggseista: eivät kestä vettä (menee rumaksi), on liukas pohja. Ja sora tarttuu pohjaan kiinni. Ja tietenkin aika hintavat. Eli miinuksiakin on. Mutta ON LÄMMIN.
Varoitukseksi että ovat vaarallisen liukkaat. Mursin käteni kun liukastuin näissä. En enää ikinä laita näitä jalkaani.
Naali nimiset sentin paksuisella irtohuopavuorella olevat kumisaappaat. Kahta koko isompana mitä normaalisti käytät jotta mahtuu vielä paksu vaellussukka ja villasukka. On varmaan lämpimintä mitä löytyy. Ne on tehty hiihtämiseen. Ovat painavat kävelemiseen ainakin pitempiä matkoja.
Muuten jotkut maiharimalliset kengät mihin mahtuu kahdet villasukat voisivat toimia. Nekin pitäisi olla numeron pari isommat kuin kesökenkäsi. Lämmin kenkä ei valitettavasti ole pieni ja siro.
Lammasvuori + villasukat.
Paras ikinä.
Ostin Portugalista ihanat kengät ja niissä on lammasvuori. Sellainen kunnon ”lampaantalja” kuten Clarkseissa.
Sukka, villasukka ja nämä kengät ovat lämpimintä, mitä tiedän.
Kuomia on muitakin malleja kuin se perinteinen putkivartinen. Minulla on maiharimallin nauhalliset Kuomat, jotka ostin alun perin pulkkamäkikengiksi. Nyt käytän niitä aina, kun ovat niin lämpimät, että ikinä ei tarvi pelätä palelemista. Eivätkä ole liukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä ole jotain akkulämmitteisiä pohjallisia, tarkoitettu pilkkimiehille ja muille eräjormille.
Entisessä työssäni pohjoisen eräoppaana näin paljon turisteja, joilla oli ties minkälaista akkulämmitintä ja paristokäyttöisiä lämmittimiä kenkiin. Ne olivat hyviä aikansa, mutta monella turistilla ne aiheuttivat jalkojen hikoamisen. Kun pitkien päivien aikana lämmittimien teho heikkeni, hiestä märkä jalka oli päivän päätteeksi kuin jääkalikka. Loppureissut oltiin sitten loukussa hotellihuoneessa flunssaisina.
Hyviä kenkiä ovat Kuoma ja Sorel, muistakaa villasukka ja jättäkää yksi kerros ilmaa väliin.
Baffin valmistaa kenkiä, joilla pärjää -70 C asti. Näitä myydään esimerkiksi Pohjanmeren öljylautoilla työskenteleville. Ovat hyvät ja lämpimät.
Vierailija kirjoitti:
Baffin valmistaa kenkiä, joilla pärjää -70 C asti. Näitä myydään esimerkiksi Pohjanmeren öljylautoilla työskenteleville. Ovat hyvät ja lämpimät.
Eikä pärjää. Materiaali kestää - 70 mutta kengät ovat lämpimiä - 20 - 30 asti.
Ap ei kysynyt kenkiä huippu-urheiluun, öljynporauslautalle tai pilkille.
Tiedän sen, ettei puuvillasukkia kannata käyttää. ap