Hirveä kun pelästyin. Poika ei ollut tullut yöksi kotiin. Eikä vastannut puhelimeen. Onneksi löytyi, mutta MINKÄLAINEN rangaistus on sopiva?
Oli siis parhaan kaverinsa luona. Onneksi tunnen tämän pojan äidin.
Vaikka poika nyt löytyikin ei se poista sitä säikähdystä mikä mulle tuli. Olin niin huolissani. Tämä ei saa enää ikinä toistua, joten vinkkejä. Ennen ei ole näin tehnyt
Kommentit (22)
En tekisi isoa numeroa kun eka kerta. Kertoisin kyllä että olin tosi huolissani. Jos jatkuu niin sitten vasta järeämmät keinot käyttöön. Riippuu toki pojan iästä. Sitähän tässä ei kerrottu
Riippuu iästä. Mutta ei nyt hirveän isoa numeroa kannata ekan kerran takia tehdä
Totuttele vain, ei ollut viimeinen kerta.
Pojan puhelimeen seuranta missä menee. Toimii.
No mitä jos kysyisit pojalta miksi näin kävi? Ja kertoisit miksi huolestuit. Ja kysyisit miten asia hoidetaan niin ettei toistu enää.
Jos poika aidosti pahoillaan aiheuttamastaan huolesta ja järkevä selitys ja oikeasti sitoutuu huolehtimaan ettei toistu niin en antaisi rangaistusta.
Jos ei tajua ongelmaa niin sitten hankalampaa. Ehkä puhelimeen jäljitys mahdollisuus äidille ?
Mitenkäs tuo korona homma teillä? Saako nuori hypätä kylillä ja kavereilla koronasta huolimatta?
13v on lapsi vielä. Ei ole varmasti ymmärtänyt että sä voit pelästyä kun ilmoittamatta jää yöksi. Sano että tästä lähtien pitää aina ilmoittaa tai sun pitää vetää tiukemmat kotiintuloajat
Uhkaile rahahanojen kiristymisellä. Meillä ei muu auta. Kyllä ne odottaa niitä uusia puhelimiaan, uusia pelivempaimia, kuulokkeita jne mitä ehkä saavat synttärilahjaksi. Sano että ykskin kerta vielä niin voi unohtaa asian x tältä vuodelta.
Selitä myös miksi olet huolissasi.
Kai sanoit sille äidille että herättää muksun ja käskee heti kotiin? Minä puhuttelisin tiukasti. Hirvein tunne ikinä kun ei tiedä missä oma lapsi on. Tiedän kokemuksesta
Kortsupaketin voit pakottaa jatkossa pitämään mukana.
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos kysyisit pojalta miksi näin kävi? Ja kertoisit miksi huolestuit. Ja kysyisit miten asia hoidetaan niin ettei toistu enää.
Jos poika aidosti pahoillaan aiheuttamastaan huolesta ja järkevä selitys ja oikeasti sitoutuu huolehtimaan ettei toistu niin en antaisi rangaistusta.
Jos ei tajua ongelmaa niin sitten hankalampaa. Ehkä puhelimeen jäljitys mahdollisuus äidille ?
Mitenkäs tuo korona homma teillä? Saako nuori hypätä kylillä ja kavereilla koronasta huolimatta?
Tottakai saa käydä kylässä ja tuoda kylään. Täällä missä me asutaan ei ole ollut moneen kuukauteen koronatartuntoja. Nuori tarvitsee sosiaalisia suhteita. Ap
Tiedän tunteen. Tiukka puhuttelu tepsi meillä
Siis oliko poika oikeasti aikeissa jäädä sinne yöksi ilmoittamatta vai ainoastaan myöhässä kotiintuloajasta?
Ihmettelen kyllä sitä kyläpaikkaakin, ei meille 13-vuotiaat jää noin vaan yöksi jollen tiedä että asia sovittu vanhempien kanssa
En usko rangaistuksiin. Mieluummin joku seuraamus seuraavalla kerralla jos homma toistuu, esim. viikkorahat veks. Keskustelu on tärkein. Jos sä vaan annat jonkun rangaistuksen keskustelematta, niin poika on seuraavalla kerralla kauemmin poissa, kun tietää että rangaistus tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko poika oikeasti aikeissa jäädä sinne yöksi ilmoittamatta vai ainoastaan myöhässä kotiintuloajasta?
Ihmettelen kyllä sitä kyläpaikkaakin, ei meille 13-vuotiaat jää noin vaan yöksi jollen tiedä että asia sovittu vanhempien kanssa
En tiedä kun en oo vielä pojan versiota kuullut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa käydä kylässä ja tuoda kylään. Täällä missä me asutaan ei ole ollut moneen kuukauteen koronatartuntoja. Nuori tarvitsee sosiaalisia suhteita. Ap
NI kyllä meilläkin nuorilla sosiaalisia suhteita korona aikana. Mutta lähinnä parhaan kaverin kanssa. Ja todellakin sovitaan minne voi mennä eikä niin ettei mitään tietoa missä on...eli tavallista rajatumpaa ja ihan yllättäen täälläkin on levinnyt korona ja varmaan juuri siksi että annetaan nuorten juosta isoissa kotibileissä ym tällaisena aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NI kyllä meilläkin nuorilla sosiaalisia suhteita korona aikana. Mutta lähinnä parhaan kaverin kanssa. Ja todellakin sovitaan minne voi mennä eikä niin ettei mitään tietoa missä on...eli tavallista rajatumpaa ja ihan yllättäen täälläkin on levinnyt korona ja varmaan juuri siksi että annetaan nuorten juosta isoissa kotibileissä ym tällaisena aikana.
Sori mutta mun lapsi löytyi PARHAAN KAVERINSA luota, ei mistään kotibileistä. Mutta kuvittele vain olevasi parempi äiti ja ihminen
On kyllä vakavan keskustelun paikka. Ei tuota voi päätä taputtelemalla ohittaa. 13-vuotias on tosi nuori.
Näyttäisin kyllä että olen tosi kiukkuinen, ja kertoisin myös, että olen ollut ihan järjettömän huolissani. Kysyisin mikä mahtoi olla homman idea. Omani katoili joskus 15 - 16 -vuotiaana toistuvasti, siis viipyi yli sovitun ajan ja ei vastaillut aina puhelimeen. Toistuvat keskustelut siitä, että luottamuksen ja vapauksien ehtona on se, että hän ansaitsee sen luottamuksen käytiin. Myös uhkailin lopulta, että soitan seuraavalla kerralla sekä poliisin että palokunnan etsimään, ja se vasta noloa on.
Kyllä se munkin tyttö siitä tokeni. Mutta sitten kun se tuli täysi-ikäiseksi, alkoi tämmöinen ihme käninä että hän on aikuinen eikä tartte kertoa mulle missä on! Taas käytiin keskusteluja, että kun asutaan samassa kämpässä, niin haluan tietää koska tullaan takasin ja missä ollaan, ja etenkin varsinkin, jos on mun autolla liikkeellä, niin haluan tietää missä mun autoni on.
Tämäkin tilanne rauhoittui. Kun tyttö sitten tuli 27-vuotiaana kahdeksi kuukaudeksi mun luo asumaan asuntonsa ollessa remontissa, en enää edes vahtinut enkä tarkistellut... toisaalta tyttö itse oli siinä iässä jo niin fiksu, että ilmoitti aina milloin on tulossa ja jos oli jonnekin kaverilleen jäämässä, ilmoitti myös viestillä että on jäämässä.
Pojan ikä?