Onko ihmisellä oikeus elää ilman puhelinta jos haluaa?
Kaikkiin virallisiin juttuihin vaaditaan puhelinnumero. Mitä jos ihminen ei halua omistaa puhelinta koska kokee sen ahdistavana kapistuksena? Voiko tähän jotenkin pakottaa / evätä tuet tai työpaikka jos ei halua omistaa puhelinta?
Minulla on traumoja puhelimeen liittyen ja pelko jossa tuntuu että minulle voidaan soittaa mm. hiusharjan tai kahvimukin välityksellä ja pelkään kaikkia näitä esineitä puhelimen takia
Kommentit (17)
On oikeus. Aina voi lähettää kirjeen!
Tottakai on oikeus elää ilman puhelinta, eihän se ole missään laissa säädetty, jotta puhelin pitää olla.
Siitä voi tietysti tulla hankaluuksia, jos puhelinta ei ole. Mutta voihan sitä hoitaa asiansa jotain toista kautta.
Evätä työpaikka? Noilla spekseillä kukaan ei sitä työtä sulle tarjoa koskaan.
On oikeus, sinä päätät elämästäsi. Käytä vaikka sähköpostia, mutta rajaa se itsellesi sopivaksi sisällöltä. Puhelimen tosin saa pienemmälle volyymille ja voithan antaa numerosi vain äidille. On myös puhelimia joihin saat eston numeroille, jos markkinoijat ym soittelevat. Lisäksi puhelimen sovellusten luvat kannattaa tarkistaa ja olla tietoturva. Voit myös estää tietojesi luovutuksen operaattorilta numeropalveluihin ja maistraatissa. Myös somen, tietokoneen ja selainten luvat voi käydä läpi, ja selaushistorian poistot. Se vähentää häirintää markkinointitarkoituksessa esimerkiksi.
Laitoin puhelimen pois yli vuosi sitten, hyvin olen pärjännyt ilman, oikeestaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Tuon paikka on laitoksessa. Kukaan fiksu työnantaja ei tuollaista kahelia palkkaisi.
Jokainen elää miten tahtoo, kunhan elää asuinmaansa lakien puitteissa. Muuten tyyli on vapaa. Ihme ismejä ihmisillä.
Ei ja hyvä niin.
T. vihervasemmisto ja kokoomus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Tuon paikka on laitoksessa. Kukaan fiksu työnantaja ei tuollaista kahelia palkkaisi.
Ehkä se on yksi tarkoituskin. Välttyy piinaavilta työtarjouksilta.
Mitäjos puhelin myös lukee ajatuksiani ja pyrkii kontrolloimaan niitä? Silloin on oltava oikeus luopua kapistuksesta
Ilman puhelinta, tietokone ilman paikanninta tai web kameraa ja asua jossain ilman naapureita. tämä olisi ainoa keino säilyttää henkinen hyvinvointini. Ja mieluiten niin ettei kukaan tiedä osoitettani joten en halua sitä maistraatille kertoa koska he saattavat vuotaa sen eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Mitäjos puhelin myös lukee ajatuksiani ja pyrkii kontrolloimaan niitä? Silloin on oltava oikeus luopua kapistuksesta
Tavallaan tämä on totta, ainakin se kuuntelee puhetta ja tavallaan lukeekin ajatuksiasi koska osaa niin tarkasti määritellä millaiset mainokset sinua saattaisi kiinnostaa. Sinulle näytetään niitä mainoksia, ja kiinnostut niistä niin puhelin onnistui kontrolloimaan ajatuksiasi ostamaan tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Ilman puhelinta, tietokone ilman paikanninta tai web kameraa ja asua jossain ilman naapureita. tämä olisi ainoa keino säilyttää henkinen hyvinvointini. Ja mieluiten niin ettei kukaan tiedä osoitettani joten en halua sitä maistraatille kertoa koska he saattavat vuotaa sen eteenpäin
Silloin et voisi kertoa osoitettasi valtion omistamalle postille tai vastaanottaa myös sitä kautta kirjeitä, ellei ole joku toinen osoite niille. Ja kaavaketäytössä pitäisi kirjoittaa joku muu osoite, jos niissä on pakollinen kenttä.
Mua pelottaa tulevaisuus, että kohta on kaikki esineet älyesineitä ja voivat kirjautua nettiin, vakoilla sinua ja sinut voidaan tavoittaa. Tulee esim älysänky, jonka kautta pomosi heittää sinut netin kautta sängystä ylös jollain älyjousella. Tulee älyjääkaappi joka hyväksyy vain terveellisiä ruokia eikä yhtään olutta. Älyvesssanpönttö raportoi naapurillesi ulosteen päivittäisen koostumuksen. Pelottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin et voisi kertoa osoitettasi valtion omistamalle postille tai vastaanottaa myös sitä kautta kirjeitä, ellei ole joku toinen osoite niille. Ja kaavaketäytössä pitäisi kirjoittaa joku muu osoite, jos niissä on pakollinen kenttä.
Laittaa osoitteeksi poste restante.
Ilman nettiliittymää on jo viittävaille holhouksenalainen tai epähenkilö.
Monen asian hoitaminen on käynyt esim. ilman verkkopankkitunnuksia tullut tosi vaikeaksi.
Minun vanhempani jos saisivat päähänsä ajaa bussilla kaupunkiin, se ei onnistuisi heille mitenkään.
Voit elää ilman puhelinta siellä laitoksessa, johon kuvailusi perusteella kuulut.