10-v diabeetikko sairaana ja äidin poissaolo töistä
Hei,
Onko täällä ketään, jonka lapsi on 10-v täyttänyt eli monissa työehtosopimuksissa työnantaja ei maksa enää palkkaa. Meillä tuore juuri 10-v. täyttänyt diabeetikko ja minun TES:n mukaan olisi palkatonta, jos jään hänen sairastuessa kotiin hoitamaan. En kuitenkaan tietenkään voi jättää häntä yksin kun tulee oksenustauteja, kuumetautia ym. Onko Kelassa tai muualla mitään vaihtoehtoja, jotta saa ansionmenetyksestä rahaa? Meille varmaan näitä vielä kerrotaan, tyttö vielä osastolla, mutta tässä jo etukäteen hätäilen :(
Kommentit (67)
Kiitos kannustavista ja asiallisista kommenteista. Onpa turhan monta alapeukkua tuo minun alkuperäinen kommenttini/kysymys kerännyt. Lapsemme sairastui vasta muutama päivä sitten ja kukaan muu kuin toinen vanhempi jonka lapsi juuri sairastui vakavasti, tajuta huolta. Mutta kyllä tästä selvitään ajan kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kannustavista ja asiallisista kommenteista. Onpa turhan monta alapeukkua tuo minun alkuperäinen kommenttini/kysymys kerännyt. Lapsemme sairastui vasta muutama päivä sitten ja kukaan muu kuin toinen vanhempi jonka lapsi juuri sairastui vakavasti, tajuta huolta. Mutta kyllä tästä selvitään ajan kanssa :)
Ap siis tässä :)
Hoitotuen pitäisi kattaa tällaiset menot. Mutta pelko pois, kun saatte diabeteksen hoitotasapainoon, niin ei se sairasta mitenkään tavallista enemmän, eli 1-2x vuodessa sulla tulee vastaava tilanne. Ja niistäkin osa osuu viikonlopulle.
Kuinka pitkä työmatka sulla on? 10v. Osaa jo soittaa säännöllisesti äidille ja puhelimessa voi pitää huolta siitä, että syö ja mittaa sokerit. Sairaanakin. Tarvittaessa tietenkin lähdet kesken työpäivän kotiin. Tai tutustut naapurin mummeliin/ kotiäidin, joka päivät kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömiä kommentteja täällä. Diabeetikkolasta ei voi jättä kenen tahansa hoitoon, ei todellakaan. Varsinkaan tuoretta diabeetikkoa, joka on vasta sairastunut. Ap, nykyään 12v on raja, ei 10v vanhemman kotiinjämisessä. Jos sopimuksessasi ei näin ole, niin kelasta voi hakea sairaan lapsen hoitorahaa.
Jaksamista diabeteksen kanssa. Meillä tyttö sairastui ihan pienenä ja tiedän mitä se on. Nyt hän on jo aikuinen.
Voi herranjestas taas tätä tyhmyyttä! Diabeetikko-lapsi ei ole sen kummempi lapsi hoidettavaksi kuin muutkaan lapset joille pitää säännöllisesti jokin lääke antaa.
Piikki, tai pilleri, kumpikaan ei ole hankala juttu.
Diabeetikko 42v
Älä muuta sano! Nyt osuit asian ytimeen kun jestattelit "TÄTÄ" tyhmyyttä, jonka ymmärrän tarkoittavan sun omaa tyhmyyttä. Harva näin avoimesti tunnustaa olevansa pösilö.
Sulle on muutama piikki jännyt antamatta ja siitä on ilmaantunut näköjänsä jonkin sortin vaurioita. Muuten näin huono provoilu ei ole selitettävissä.
Uskomattoman typerää kommentointia täällä palstalla! Pitäisi olla selvää, että ei lähdetä kommentoimaan, jos ei ole mitään tietoa aiheesta.
Ap, kyllä opitte tulemaan toimeen deen kanssa ja 10-vuotias oppii todennäköisesti nopeasti itse hoitamaan itseään. Tavalliset flunssat ei varmaankaan aiheuta suurempaa ongelmaa kuin muillakaan lapsilla/nuorilla, mutta vatsatauti voi olla aika hankala ja vaatia todella asiansa osaavaa aikuista. Itse olen viisikymppinen ykköstyyppiläinen, tiedän mistä puhun. Diabetes on jokaisella erilainen. Harva hoitoalan ihminenkään osaa tuosta vain hoitaa toisen diabetestä. Jokainen oppii vähitellen tuntemaan oman deensä ja miten mikäkin asia itsellä vaikuttaa verensokeriin. En kyllä jättäisi vatsatautista esiteiniä diabeetikkoa yksin kotiin enkä kenenkään vieraan hoitoon. Olisiko isovanhemmista apua? Jos he ovat lähellä ja kykeneviä, he voisivat myös opetella hoitajiksi.
Ap, kannattaa liittyä vertaistukiryhmään Facebookissa. Sieltä saa varmasti paremmin neuvoja kuin täältä ja ehkä usein paremmin kuin lääkäreiltä (ainakin meidän aikuisten ykköstyyppien ryhmässä näin).
Meidän työpaikalla pitkäaikaissairasta lasta sai hoitaa sairastuessa 16 vuotiaaksi saakka. Olisi ollut hyvä, jos esim. vatsatauti olisi iskenyt. Lapsi vaan ei juuri koskaa ollut niin sairas, vaan oli lähinnä flunssassa, joten lapsen sairastaessa oli yleensä etänä. Joku pieni nuha saattoi nostaa sokerit pilviin ja kovassa flunssassa ja kuumeessa sokeri taas saattoi olla ihan normaalitasolla.
Yksin en olisi lasta kyllä jättänyt, kun sairaana korkeiden korjaaminen saattoikin vaikuttaa eri tavalla ja sokeri saattoi laskea niin, että tajunnan menetys oli lähellä. Ketään kokematonta ja tuntematonta en olisi voinut jättää lapsen kanssa, kun välillä itselläkin insuliinimääien arviointi oli vaikeaa ja mikään normaalitilanteessa toimiva ei sairaana toiminutkaan.
Tuossa tilanteessa ottaisin ehkä palkatonta.
Diabeetikko lapset ovat by the way oikeutettuja korotettuun vammaistukeen.