Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko uskossa?

Vierailija
05.02.2021 |

Oletko uskossa?Siis oletko uskovainen?
Jos et ole haluaisitko olla?

Kommentit (555)

Vierailija
101/555 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voin ostaa Raamatun?

Esim kirjakaupoista tai nettikaupoista.

Tuli tästä mieleen, että onkohan kirjastoissa lainattavissa Raamattuja, tietääkö kukaan? Jos siellä olisi eri käännöksiä näytillä, niin voisi niitä vertailla, että mikä on itselle niistä helpoin ja ymmärrettävin luettava.

-92 käännös on ainakin itselleni ollut kaikista haastavin, siinä kieli ja varsinkin sanajärjestys on tuntunut jotenkin täysin luonnottomalta. Tuntui, etten ymmärtänyt yhtään lukemaani. Sen sijaan Raamattu kansalle ja 33/38 käännökset ovat olleet hyviä luettavia ja auenneet paljon helpommin.

Vierailija
102/555 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas, Isä, suojahasi

nukkua mun taasen suo.

Enkelisi kaitsijaksi käske

vuoteheni luo.

Aamen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/555 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleen ”Raamattu 2020”, löytyy Uuden testamentin uusin käännös (UT2020)

Vierailija
104/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko rukoilla mun puolesta!

Vierailija
105/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Uskon kyllä Jumalaan ja Jeesukseen, mutta silti kannatan enemmän tiedettä ja tutkimuksia kuin vanhaa kirjaa.

En esimerkiksi usko Raamatun luomiskertomukseen, koska tiede taas on tutkinut asiaa enemmän ja pystynyt selkeästi kertomaan miten kaikki on "oikeasti" syntynyt.

Ja esimerkiksi vaikea jotenkin ymmärtää sitä miten 10 käskyssä on käsky, jossa kielletään tappamaan ketään ja silti Raamatun vanhassa testamentissa milloin mistäkin väärästä teosta kannustetaan surmaamaan tai hylkäämään kansansa keskuudesta.

Oon kuitenkin joskus kuullut Jumalan puhuvan mulle, ja tavallaan tiedän sydämessäni, että aina jokin hyvä kuljettaa mua eteenpäin ja pitää oikealla tiellä.

Vierailija
106/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Tieteellinen maailmankuva.

Minullakin on melko tieteellinen maailmankuva, mutta siitä huolimatta olen uskossa. Tiedehän ei sulje Jumalaa pois. Toki tiede mahdollistaa sellaisen ajatusmallin, että tämä maailmankaikkeus olisi syntynyt ja jatkaisi toimintaansa ilman Jumalaa, mutta se ei kuitenkaan millään tavalla tee Jumalan olemassaoloa mahdottomaksi.

Samaistun Juha Tapioon siinä, että hänen tavoin minäkin olen joskus halunnut olla uskomatta, mutta en osaa. Jos minulta lähtisi usko, niin minulta lähtisi paljon muutakin, koko persoonallisuuteni. Minun arvoni rakentuvat niin vahvasti siihen mihin uskon, että jos arvoiltani lähtisi pohja, niin olisin aivan erilainen ihminen. Siitä huolimatta olen joskus halunnut olla uskomatta, mutta en vain osaa.

Tieteellisissä selostuksissa puolestaan tökkii mm. se, kun evoluutioteorian mukaisesti solulima on synnyttänyt uusia soluja, kun taas mikrobiologian puolella tiedetään, että solulima ei voi synnyttää uusia soluja. Samalla myös mietityttää kaiken materian ja energian synty. Minulle "alku" tarkoittaa sellaista tilaa, jolloin ei ole ollut mitään. Tiede kertoo, että energian määrä on vakio, eli energia ei katoa eikä sitä tule lisää. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän pitäisi uskoa, että energia on ollut aina olemassa. Tämä on minulle jotenkin tosi vaikeaa. Samoin on vaikeaa uskoa, että jotain materiaa olisi ollut aina olemassa, eli että se ei olisi syntynyt mistään. Olen ratkaissut ongelman sellaisella selityksellä, että on olemassa jokin sellainen todellisuus, jossa ei ole aikaa. Kun ei ole aikaa, ei ole alkua eikä loppua, vaan sellainen on ollut aina ja on olemassa ikuisesti. Tätä minä kutsun Jumalaksi. Näen, että tällä meidän ajallisella todellisuudellamme on ollut alku, ja tälle tulee joskus myös loppu. Jumalalla puolestaan ei ole alkua eikä loppua, vaan Jumala on ajaton ja ikuinen. Ja koska maailmankuvani nojaa vahvasti tähän, niin minun olisi entistä vaikeampaa olla uskomatta Jumalaan.

No, mielestäni kuitenkin jokainen saa uskoa juuri siihen mihin on uskoakseen. Moni sanoo ratkaisemattomiin tieteellisiin kysymyksiin, että he pystyvät elämään sen kanssa että eivät tiedä kaikkea, ja uskovat siihen että vielä joskus tiede antaa heille vastaukset. Tämäkin kuulostaa mielestäni järkevältä. Mutta usko Jumalaan ja kristillinen näkemykseni ovat kuitenkin asioita, jotka eivät lähde minusta vaikka tiedostan hyvin, että voisin valita tuollaisen vieläkin tiedekeskeisemmän näkökulman eli luottaa siihen, että tiede antaa vielä joskus vastaukset kaikkiin niihin aukkoihin, joita yritän paikata Jumalalla. Mutta toisaalta, vaikka tiede selittäisi kaikki nämä aukot niin en usko, että vielä silloinkaan osaisin nähdä maailmaa niin, että Jumalan olemassaolon mahdollisuutta olisi suljettu pois.

Melko pitkä pohdinta, mutta väittäisin, että ainakaan minulle ei voida sanoa, että olisin valinnut kristinuskon siksi että en olisi perillä asioista. Ei voida edes sanoa, että olisin itse valinnut kristinuskon, koska minä en koe itse varsinaisesti valinneeni sitä. Koen, että se on valinnut minut, enkä minä osaa tosiaan päästää siitä irti. Jotkut taas eivät osaa päästää uskonnottomuudestaan irti, eli eivät osaa kääntyä kristityiksi vaikka haluaisivat. Koen, että ymmärrän heitä jollain tasolla, mutta tämä minun tilanteeni on vain tosiaan näin päin, että tapahtuipa mitä tahansa, niin kaikesta huolimatta olen kristitty.

No eipä tuolla kyllä ole mitään tekoa kristinuskon Jumalan kanssa. Miten sinä olet onnistunut sellaiset yhtäläisyysmerkit siihen piirtämään?

Olet oikeassa. Tuolla pohdinnalla olen päätynyt "logiikan" kautta siihen, että Jumala on olemassa. Sehän ei itsessään vedä yhtäläisyyttä siihen, että kyse olisi juuri siitä Jumalasta josta Raamattu puhuu.

Siihen, että uskon juuri kristinuskon Jumalaan, vaikuttaa sitten sekä omassa että läheisteni elämässä tapahtuneet todistukset, rukousvastaukset yms. sekä kokemukset siitä, että Jumala puhuu minulle ja ohjaa minua oikeaan suuntaan. Minulla on ollut suuria vaikeuksia elämässäni, mutta kaikesta huolimatta näen valtavasti siunausta ja uskon, että olen täällä suorittamassa Jumalan minulle antamaa tehtävää. Sitten kun se on suoritettu, Herra kutsuu palvelijansa Taivaan kotiin. Kaikkia näitä ihmeitä nähtyäni ja koettuani minun olisi vaikeaa selittää niitä hyvällä sattumalla tai elää sen kanssa, ettei minulla ole selitystä sille, miten noin voi käydä. Kyllä minä siis tiedän että "sattumaakin" on olemassa, ja puhun sattumasta esimerkiksi silloin jos heitän Kimblessä kutosen 10 kertaa peräkkäin. :D Mutta liian monen ison ja ihmeellisen asian selittäminen "sattumalla" on mielestäni itsensä huijausta, varsinkin silloin kun asioiden ratkeamisen puolesta on rukoiltu ja solmut aukevat välittömästi tämän jälkeen.

Kuitenkin kaikki tieteelliset tutkimukset rukouksien tehosta osoittavat yksiselitteisesti sen olevan täysin tehottoman, tai jopa omaavan pienen nocebo-vaikutuksen. Miten tämä istuu tieteelliseen maailmankuvaasi?

Sivusta kyselen nyt näistä tutkimuksista. Eli miten tai mitä tehoa niissä tutkittiin, ja millaisissa tilanteissa? Jotain mittarein mitattavaa asiaa vai ihmisten kokemuksia itsearvioinnilla?

Suurin osa tutkimuksista on lääketieteellisiä, eli rukoilun parantavan vaikutuksen tutkintaa. Ja tätä vaikutusta ei siis ole milloinkaan pystytty osoittamaan. Kuten tietysti arvata saattaa, koska mielikuvitusolennot eivät tietenkään paranna ketään vaikka kuinka pyydettäisiin.

Ei ihmeiden näkeminen ja kokemukset kerro suuresta uskosta, tai uskosta ylipäätään, eikä oikeasta Jumalasta.

Jumala voi antaa ihmeitä ihmisten elämään vaikuttamaan, mutta sitä, kuinka paljon on jo antanutkin, emme taida edes nähdä ja tajuta. Olemmehan ihmisiä kiireinemme, kokemuksinemme ja tunteinemme. Olemmehan lopulta niin pieniä ja hentoja totuuden edessä. Kaukaa avaruudesta pieniä ihmisiä Maan päällä katsellessa Uuden Testamentin neuvot varmasti tuntuisivat järkeviltä ja erittäin tarpeellisilta. Rakastakaa toisianne, antakaa köyhälle vaatteet, antakaa janoiselle vettä. Voihan Jumala olla pelastanut sinutkin juuri tänään.

Kokemukset kertovat kokemuksista! Elämä kertoo elämästä – ja Jumalasta.

Kristukseen uskominen ei varsinaisesti ole tarkoitettu kokemusten etsimiseen, vaan puhtaan sydämen saamiseen, Jumalan

kunnioittamiseen, rakastamiseen ja syntien anteeksisaamiseen.

Raamatussakin mainitaan, että ihmeteot eivät ole mikään varma merkki Jumalasta, totuudesta ja rakkaudesta. Raamatun Jumala on rakkaus ja totuus.

Ja silti saamme rukoilla ihmeitä!

Ja saamme nähdä vastauksia rukouksiin!

Mutta se ei ole mikään automaatio, että kävisi juuri niin kuin itse pyysimme.

Jumala vastaa niin, että ihminenkin sen huomaa tai sitten niin, että ihminen ei – varsinkaan heti– huomaa mitään. Ihminen ei usein edes tajua itse pyytää sitä kaikkein parasta, rakkaudellisinta vaihtoehtoa, eikä ihminen usein edes tiedä kuinka pitkälle asiat vaikuttavat ja millä tavoin. Kuitenkin Jumala kuulee ja Jumala voi myös antaa sinulle juuri sen mitä pyydät ja aivan sillä samalla hetkellä, kun Jumalalta pyydät.

Hyvää saa rukoilla! Jumalalta saa pyytää.

Jeesus kertoi vuorien siirtämisestä uskon voimalla.

PS. Rakkaudesta:

https://raamattu.fi/raamattu/KR92/1JN.3/1.-Johanneksen-kirje-3

"Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken."

"Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."

Vierailija
107/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen luterilainen.

Vierailija
108/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen.

Uskon kyllä Jumalaan ja Jeesukseen, mutta silti kannatan enemmän tiedettä ja tutkimuksia kuin vanhaa kirjaa.

En esimerkiksi usko Raamatun luomiskertomukseen, koska tiede taas on tutkinut asiaa enemmän ja pystynyt selkeästi kertomaan miten kaikki on "oikeasti" syntynyt.

Ja esimerkiksi vaikea jotenkin ymmärtää sitä miten 10 käskyssä on käsky, jossa kielletään tappamaan ketään ja silti Raamatun vanhassa testamentissa milloin mistäkin väärästä teosta kannustetaan surmaamaan tai hylkäämään kansansa keskuudesta.

Oon kuitenkin joskus kuullut Jumalan puhuvan mulle, ja tavallaan tiedän sydämessäni, että aina jokin hyvä kuljettaa mua eteenpäin ja pitää oikealla tiellä.

Itse taas en koe tieteen pystyneen mitenkään selkeästi kertomaan, miten kaikki on syntynyt. Pelkkiä veikkauksia, johtopäätöksiä, taas arvauksia, jotain havaintoja ja vielä pitemmälle meneviä johtopäätöksiä. Johan sen sanoo ihan terve järkikin, että jos jotain on tapahtunut satoja miljoonia vuosia sitten, niin ei sitä pystytä mitenkään selkeästi tänä päivänä tieteellisin keinoin todistamaan.

Ja tuo "älä tapa" on alkujaan "älä mur haa", ja sehän on jo ihan eri asia kuin tap paminen. Esim oman kansan ja maan puolustaminen vihollista vastaan on aivan eri asia kuin oman maan kansalaisen mur haaminen. Näinhän se menee ihan nykypäivänäkin tuomioistuimissa.

Vierailija
109/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskossa tänäänkin.

Vierailija
110/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, joskus yritin tulla uskoon, rukoilin, luin Raamattua yms, en vaan sit tullut ikinä uskoon.

Vierailija
111/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en tiedä mitä se tarkoittaa vaikka mun isä oli helluntaiseurakunnan vanhimmistoa. Isäkin lähti sieltä kun huomasi seurakunnan ahneuden.

En tiedä mitä tarkoittaa uskovaisuus ja uskoon tuleminen. Jos rehellisyys, ystävällisyys ja hyvät teot eivät riitä niin heittäkää minut helvettiin.

Vierailija
112/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen <3

Vierailija
113/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole. Onko luterilaisuudessa tai katolilaisuudessa edes tätä "uskossa olemista"? Karismaattisissa liikkeissä "tullaan uskoon" ja sitten "ollaan uskossa", jos ei "langeta".

Vierailija
114/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ole. Onko luterilaisuudessa tai katolilaisuudessa edes tätä "uskossa olemista"? Karismaattisissa liikkeissä "tullaan uskoon" ja sitten "ollaan uskossa", jos ei "langeta".

Ehkä sinun tosiaan pitäisi ensin miettiä, mitä on uskossa oleminen. Luterilaisuudessa on paljon ihmisiä, jotka eivät ole uskossa, mutta sitten on myös niitä, jotka ovat uskossa. Ei se uskossa oleminen tai uskoon tuleminen ole sidottu vain mihinkään karismaattisiin liikkeisiin tai vapaisiin suuntiin. Ei sillä ole uskontokunnan kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
115/555 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä ja Jumalan siunausta!2

Vierailija
116/555 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen trans nainen, voinko laittaa sinne esirukous.fi että rukoilevat minun puolesta?

Vierailija
117/555 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen trans nainen, voinko laittaa sinne esirukous.fi että rukoilevat minun puolesta?

Kyllä sinne kaikki voivat laittaa esirukouspyyntöjä.

Vierailija
118/555 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne kaikki voivat laittaa esirukouspyyntöjä.

Kiitos!

Vierailija
119/555 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minulle tulee kyyneleet, kun kuuntelen kristittyjä lauluja,

Ennen en ole herkistynyt

Vierailija
120/555 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran apuun/armoon luottaen ole lähtenyt tähänkin päivään.