Tiedätkö ainuttakaan perhettä, jossa lauletaan ruokarukous ennen arkiruokailua? Siis kristitty perhe.
Olin tilanteessa, jossa neljäsluokkalaiset, ihan tavallisen koulun tavalliset oppilaat kertoivat korona-ajasta. Kertoivat, miten elämä on erilaista kuin ennen koronaa. Yksi lapsi sanoi, että on ollut tosi harmi, ettei koulussa saa enää laulaa. Ja toinen sanoi, että joo, harrastaa kuorolaulua, eikä sinnekään ole enää päässyt. Siihen sitten kolmas sanoi, että onneksi kotona saa laulaa yhdessä ja että heillä ainakin lauletaan aina ruokarukous.
Tilanne jatkui, eikä kukaan muu kiinnittänyt tähän huomiota. Olin itse vain tosi hämmentynyt. Olen kolmikymppinen riviluterilainen, enkä ole koskaan kuullut, että missään ikinä laulettaisiin ruokarukouksia. Siis Suomessa ja siis kristityt. Voisin kuvitella, että vaikkapa juutalaisissa perheissä sapattina laulettaisiin yhdessä tms.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä luetaan ruokarukous. Joskus lauletaan. Lapset itse muistaa sen ja se on ikäänkuin aloitus ruoalle joka syödään yhdessä. Olemme kristytty perhe. En kylläkään tiedä monta muuta joilla olisi sama tapa. Jos paikalla on lasten kavereita, sanon etukäteen että ei ole pakko osallistua. Joidenkin aikana emme sitä lausu ollenkaan, koska he ovat ateisteja.
Ei ateistien takia tarvi jättää rukousta pois. Jokaisessa kodissa on kodin omat tavat, itseäni uskonnottomana ei kyllä häiritsisi, vaikka muut vetäis mitä rituaalitanssia ennen ruokaa, kunhan minun ei tarvitsisi siihen osallistua.
Ruokarukoukseen on aika vaikea olla osallistumatta. Olisi hirvittävän töykeää alkaa syödä naposella siinä vaiheessa, kun muut vielä rukoilevat. Ja jos ei alota syömistä, niin mitä muuta siinä voi tehdä kuin olla aloillaan ja yrittää näyttää kunnioittavalta. Itse koen tuon lievästi kiusalliseksi.
Sääli, jos et pysty kunnioittamaan toisten vakaumusta seisomalla hetken hiljaa.
Vain kristillisillä leireillä on laulettu "Nyt silmäin alla Jeesuksen..." ja joskus raamattupiirissä on laulettu ennen ruokaa, mutta muuten meillä kyllä ihan vain lausutaan :)
Etelä-Suomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä luetaan ruokarukous. Joskus lauletaan. Lapset itse muistaa sen ja se on ikäänkuin aloitus ruoalle joka syödään yhdessä. Olemme kristytty perhe. En kylläkään tiedä monta muuta joilla olisi sama tapa. Jos paikalla on lasten kavereita, sanon etukäteen että ei ole pakko osallistua. Joidenkin aikana emme sitä lausu ollenkaan, koska he ovat ateisteja.
Ei ateistien takia tarvi jättää rukousta pois. Jokaisessa kodissa on kodin omat tavat, itseäni uskonnottomana ei kyllä häiritsisi, vaikka muut vetäis mitä rituaalitanssia ennen ruokaa, kunhan minun ei tarvitsisi siihen osallistua.
Ruokarukoukseen on aika vaikea olla osallistumatta. Olisi hirvittävän töykeää alkaa syödä naposella siinä vaiheessa, kun muut vielä rukoilevat. Ja jos ei alota syömistä, niin mitä muuta siinä voi tehdä kuin olla aloillaan ja yrittää näyttää kunnioittavalta. Itse koen tuon lievästi kiusalliseksi.
Mitä kiusallista siinä on? Voi istua ja rauhoittua nauttimaan ateria, ajatella jotain muuta. Ei ne rukoukset koskaan kestä muutamia sekunteja pidempään, ellei kyse jostain koko suvun siunaamisesta ja koko elämän kiittämisestä.
Kuka sanoi istumisesta ja rauhoittumisesta yhtään mitään? Mun lapsuudenkodissa noustaan rukousten ajaksi seisomaan. Kädet ristiin, silmät kiinni ja leuka rintaan. Ja kyllä ne rukoukset todellakin kestää muutamia sekunteja pidempään, kun kyse on herätysliikkeestä. Usein ruokarukoukseen tai mihin tahansa rukoukseen osallistuu useampia ihmisiä, ja se vain jatkuu ja jatkuu. Kyllä se mulle oli kiusallista varsinkin lapsena ja on edelleenkin, mutta kunnioituksesta omia vanhempia kohtaan olen tässä näytelmässä osallisena aina kotona käydessäni. Vaikka en heidän uskontoa jaakaan, niin rakastan heitä enkä halua heille pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
"Me syömme leipää elämän
ja juomme lähteestä autuuden
ja ken siitä juo niin sanotaan ei janoa hän milloinkaan.
Eikö milloinkaan? Ei milloinkaan! Eikö milloinkaan? Ei milloinkaan!
Ja ken siitä juo niin sanotaan ei janoa hän milloinkaan."
Tämä meilläkin yhtenä vaihtoehtona.
Lapsena kaverin perheessä lausuivat ruokarukouksen ja yhden kerran sain osallistua siihen, mutta en osannut sanoa mitään. Sain sitten porttikiellon siihen taloon pariksi viikoksi, toki taustalla oli muunlaista kielenkäyttöä... Myöhemmin tuosta kaverista tuli satanisti :)
Nyt silmäin alla Jeesuksen
olemme tulleet yhtehen
sä Herra kaikki ravitset
siis siunaa pöydän antimet.
Aaaaaaameeeeeeen.