Soitto suomalaisesta(?) numerosta, joka alkaa +358 565...
Onko muille tullut? Onko huijausfirman numero vai pitäisikö soittaa takaisin?
Oli soitettu aamulla, kun en ollut vastaamassa.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on todella paljon liikkeellä huijauksia, joissa soittava numero on väärennetty näyttämään suomalaiselta. Saattaa olla Suomen maakoodi ja jopa operaattoritunnus oikein ja sitten joko oikea tai väärä määrä numeroita. Tai sitten pelkästään maakoodi on oikein. Puhelut tulevat oikeasti jostain Intiasta tms. muka Microsoftin tuesta tms.
Olen saanut noita "Microsoftin teknisen tuen soittoja" monta, jollain systeemillä ne tosiaan generoivat suomalaisen numeron itselleen, jota ei välttämättä oikeasti ole olemassakaan.
Kyllä niihin vastata voi, ap. Ei sitä tiedä, vaikka joku viranomainen tai yrittäjä tavoittelisi sinua aivan asiastakin.
Pidät vaan mielessä kaksi asiaa.
Älä sano yes-sanaa, jos soittaja puhuu englantia. Äläkä jatka puhelua muutenkaan. Sanot vaikka vaan, että "I know this is a scam, I am closing my phone" - ja suljet puhelun kuuntelematta mitään vastakommentteja!
https://www.yrittajat.fi/uutiset/619928-perinteiset-can-you-hear-me-hui…
Pelkkä puheluun vastaaminen ei aiheuta sinulle ap vaaraa. Kyse ei siis ole samanlaisesta asiasta kuin sähköpostien avaaminen ja linkkien klikkaaminen, et saa puhelimellesi mitään virusta pelkästään vastaamalla puhelimeen!
Takaisin en soita minäkään kenellekään, koska saatat tietämättäsi vahingossa soittaa maksulliseen numeroon.
Älä vastaa nimelläsi, vaan kysy soittajalta kenelle hän soitti. Soittaja ei luultavasti vastaa vaan kertoo että Microsoftin tukipalvelu on havainnut jotain häikkää ip-osoitteessasi. Puhelu loppuu kun kysyt mistä ip-osoitteesta on kyse.
Olen kauhean pahoillani että vahingossa oli tuo iso E tullut keskelle tekstiä. Ja ikävä kyllä kirjoituksessani oli toinenkin kirjoitusvirhe mutta sitäpä en nyt tässä paljasta saat itse etsiä. Pilkut jätin tarkoituksella tästä kirjoituksesta pois.