Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi influenssaviruksesta tulee paljon kipeämmäksi, vaikka se ei ole uusi virus?

Molemmat sairastanut
05.02.2021 |

Pikainen kyselykierros koronan sairastaneilla tuttavilla vahvisti omaa kokemusta. Osa heistä on sairastanut joskus vuosia sitten influenssankin.

Influenssan vuoksi kaksi on ollut sairaalassa ja muut muutkin muistavat vielä kuinka järkyttävän kipeitä olivat influenssassa.

Miksi korona oli heillä naurettava kuumeflunssa tai täysin oireeton, vaikka se on täysin uusi virus???

Voisiko joku selittää eikä vaan provoilla??

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassa "perusterveen" 5-6kymppisen BMI on siinä kolmenkymmenen hujakoilla. Britannian koronaluvut heijastelevat kyseistä faktaa

Vierailija
22/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun korona oli kyllä rajumpi ja pidempi kuin kumpikaan sairastamistani kovista influenssoista. 9 päivää 39 kuumetta, aivan järkyttäviä päänsärkyjä ja huonoimpina päivinä niin voimat poissa että pelkästään sängystä nouseminen ja vessassa tai keittiössä käyminen oli lähes ylivoimainen ponnistus. Tuosta kesti vielä reilu viikko ennen kuin oli kuume ja muut oireet kokonaan hävinneet ja lääkäri laski takaisin töihin, mutta edelleen oli niin heikossa jamassa että piti työnantajan kanssa sopia kevyemmistä hommista pariksi ensimmäiseksi viikoksi. Plussaa siitä että räkätautia ei ollut eikä köhää, kuten influenssassa, ainoastaan sellaista kihelmöivää kutinaa keuhkoissa ja lievää yskää.

Verrokkina molemmista influennoista olen selvinnyt muutamalla kovalla kuumepäivällä ja muutamalla lievemmällä, eikä tuollaista kaikki voimat vievää lihasheikkoutta ole ollut. Päänsärkyä, köhää ja räkää tietysti kyllä.

Perusterve, fyysistä työtä tekevä ja hyväkuntoinen kolmikymppinen mies siis kyseessä, ei mikään haudan partaalla hoippuva monisairas vanhus.

Onko nuo influenssat testattu? Nimittäin räkä ei ole tyypillinen influenssan oire.

Toinen testattiin silloisessa työterveydessä (A-influensssa), toista ei kun kävin julkisella. Minulla on sellainen käsitys että on varsin tavanomaista että influenssan jälkipuoliskolla on räkäinen, mutta se yleensä alkaa pelkällä kuumeella ja lihassäryllä. Näin ainakin minun tapauksissani oli eli siinä vaiheessa kun kuume alkaa laskemaan niin puskee röörit täyteen räkää myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britanniassa "perusterveen" 5-6kymppisen BMI on siinä kolmenkymmenen hujakoilla. Britannian koronaluvut heijastelevat kyseistä faktaa

No mikä mahtaa sitten olla vastaavan suomalaisen BMI?

Vierailija
24/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa kyllä, nuo minun koronaan kuolleet tuttavani eivät olleet lihavia tai muutenkaan elämäntavoiltaan huonoja. Olivat kaikki akateemisia ihmisiä, mikä nyt ei sinänsä mitenkään suojele koronalta, mutta ei siis ollut mitään Sohvanvaltaajista tuttuja kaljanlipittäjiä.

Vierailija
25/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun korona oli kyllä rajumpi ja pidempi kuin kumpikaan sairastamistani kovista influenssoista. 9 päivää 39 kuumetta, aivan järkyttäviä päänsärkyjä ja huonoimpina päivinä niin voimat poissa että pelkästään sängystä nouseminen ja vessassa tai keittiössä käyminen oli lähes ylivoimainen ponnistus. Tuosta kesti vielä reilu viikko ennen kuin oli kuume ja muut oireet kokonaan hävinneet ja lääkäri laski takaisin töihin, mutta edelleen oli niin heikossa jamassa että piti työnantajan kanssa sopia kevyemmistä hommista pariksi ensimmäiseksi viikoksi. Plussaa siitä että räkätautia ei ollut eikä köhää, kuten influenssassa, ainoastaan sellaista kihelmöivää kutinaa keuhkoissa ja lievää yskää.

Verrokkina molemmista influennoista olen selvinnyt muutamalla kovalla kuumepäivällä ja muutamalla lievemmällä, eikä tuollaista kaikki voimat vievää lihasheikkoutta ole ollut. Päänsärkyä, köhää ja räkää tietysti kyllä.

Perusterve, fyysistä työtä tekevä ja hyväkuntoinen kolmikymppinen mies siis kyseessä, ei mikään haudan partaalla hoippuva monisairas vanhus.

Onko nuo influenssat testattu? Nimittäin räkä ei ole tyypillinen influenssan oire.

Ei se aikuisilla mikään tyyppioire ole mutta ei erityisen harvinainenkaan eikä varsinkaan mikään poissulkeva oire. Minullakin on molemmissa testatuissa influenssatapauksissa ollut nuhaa ja tukkoisuutta, mutta vasta sitten kun tauti on jo talttumassa. Ensin tulee kova kuume, lihas- ja päänsäryt ja sitten kun ne alkavat helpottaa niin alkaa kurkkukipu, köhä ja nuha.

Vierailija
26/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo anekdootit tietysti ihan kivoja lukea, mutta ehkä itse lähestyisin itse asiaa siltä kantilta että kuinka suuri osa sairastuneista tarvitsee sairaalahoitoa tai tehohoitoa ja kuinka paljon näitä hoitopäiviä tyypillisesti kertyy.

Noilla mittareilla influenssa on aika kesy koronaan verrattuna.

Ihankuin täällä olisi aivan hölmöjä ihmisiä. Influenssaan on rokote, jonka Suomessa saa riskiryhmäläiset. Koronan rokotteet ovat olleet vasta parin kuukauden ajan käytössä.

Influenssarokotteen teho vaihtelee paljonkin. Joskus se on vain kymmenen prosenttia ja sen lisäksi toimii heikommin yli 60-vuotiailla

Vierailija
27/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pitää viikon kovaa kuumeflunssaa "influenssana." Ei siis tiedetä mikä merkittävä ero taudeilla on.

Influenssa kestää helposti kaksi viikkoa ja sen jälkeen jatkuu jälkitaudit. Harvoin flunssasta tulee 40 asteen kuumetta yli viikoksi, keuhkokuume, keuhkoputkentulehdus, poskiontelotulehdus, korvatulehdus tai sarveiskalvotulehdus. Harvemmin talvella sairastettu flunssa tuntuu vielä kesällä.

Mulla on kerran todetru influenssa ja silloin olin vakavasti sairas, ihan eri lailla kuin kovimmassakaan flunssassa koskaan.

Vierailija
28/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pitää viikon kovaa kuumeflunssaa "influenssana." Ei siis tiedetä mikä merkittävä ero taudeilla on.

Influenssa kestää helposti kaksi viikkoa ja sen jälkeen jatkuu jälkitaudit. Harvoin flunssasta tulee 40 asteen kuumetta yli viikoksi, keuhkokuume, keuhkoputkentulehdus, poskiontelotulehdus, korvatulehdus tai sarveiskalvotulehdus. Harvemmin talvella sairastettu flunssa tuntuu vielä kesällä.

Mulla on kerran todetru influenssa ja silloin olin vakavasti sairas, ihan eri lailla kuin kovimmassakaan flunssassa koskaan.

Kolikon kääntöpuoli on se, että joka toinen influenssa on täysin oireeton ja moni sairastaa sen huippuvaarallisen influenssan ihan ohimenevänä nuhana tai parin päivän perusflunssana koska ei pikkuoireiden takia viitsi lekuriin lähteä.

Minun testeillä varmistetuista influenssoistani kumpikaan ei ollut noin raju kuin sinä kuvailit, ei edes lähelle. Rohkenisin jopa väittää että sinä kuvailet nyt poikkeuksellisen vakavaa taudinkuvaa, jollaista suurin osa ei sairasta koskaan.

Muutama päivä kovaa kuumetta, muutama köykäisempää ja siihen päälle viikko köhää. Toisella viikolla jo työkunnossa vaikka vähän väsynyt ja kahden viikon päästä täysin terve. Ei jälkitauteja. Siinä minun influenssat, ne testatut siis. En tiedä olenko lievempiä sairastanut tietämättäni.

Vierailija
29/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolikon kääntöpuoli on se, että joka toinen influenssa on täysin oireeton ja moni sairastaa sen huippuvaarallisen influenssan ihan ohimenevänä nuhana tai parin päivän perusflunssana koska ei pikkuoireiden takia viitsi lekuriin lähteä.

Minun testeillä varmistetuista influenssoistani kumpikaan ei ollut noin raju kuin sinä kuvailit, ei edes lähelle. Rohkenisin jopa väittää että sinä kuvailet nyt poikkeuksellisen vakavaa taudinkuvaa, jollaista suurin osa ei sairasta koskaan.

Muutama päivä kovaa kuumetta, muutama köykäisempää ja siihen päälle viikko köhää. Toisella viikolla jo työkunnossa vaikka vähän väsynyt ja kahden viikon päästä täysin terve. Ei jälkitauteja. Siinä minun influenssat, ne testatut siis. En tiedä olenko lievempiä sairastanut tietämättäni.

melkein kuin keskivertoa hieman kovempi korona.

Vierailija
30/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka influenssassa ja koronassa on yhtäläisyyksiä oireissa (kuume, yskä jne.), influenssavirus ja koronavirus ovat hyvin erilaisia viruksia ja iskevät elimistöön eri tavalla, korona paljon laajemmin (keuhkojen lisäksi sydän, verisuonet, aivot, suolisto, useimmat sisäelimet). Vaikka molemmat voivat tappaa, koronavirus pystyy aiheuttamaan laajempaa, pysyvämpää ja vakavampaa tuhoa koko elimistöön.

Yksilön kohdalla lopulta tuurista kiinni saako koronan vakavana vai ei ja saako influenssan vakavana vai ei. Influenssoihin on kuitenkin usein vastustuskykyä väestössä jo valmiiksi aiemmin sairastettujen influenssojen ja influessarokotteiden ansiosta. Siihen on myös lääkkeitä, joten "tavallinen" kausi-influenssa ei uhkaa terveydenhuollon kantokykyä kuin korkeintaan hetkellisesti. Korona on ainakin toistaiseksi jatkuva uhka terveydenhuollon kantokyvylle – uhka, joka on myös toteutunut suuressa osassa maailmaa.

Erikseen ovat sitten mahdollisesti ihmisissä kiertämään alkavat uudet influenssatyypit, kuten lintuinfluenssa H5N1, jossa kuolleisuus on ollut yli 50 prosenttia, ja josta pelätään tulevan lähitulevaisuudessa pandemia (mahdollisesti kyseinen virus kuitenkin heikentyy samalla kun mutatoituu tehokkaasti ihmisestä toiseen leviäväksi). Koronapandemiaan verrattuna etuna on, että influenssaviruksia vastaan osataan tehdä rokotteita jo valmiiksi.

Vierailija
31/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssavirus, joka sairastuttaa kohteensa pahasti, on hänelle uusi virus. Jos on kyseessä vanha, muuttumaton jo aiemmin sairastettu inluenssaviruksen tyyppi, ei sairastu pahasti jos ylipäätään sairastuu.

Vierailija
32/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Influenssaan ei kuulu varsinaisesti oireena nuha, vasta loppuvaiheessa/jälkitautina, jos silloinkaan.

Vierailija
33/33 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Influenssaan ei kuulu varsinaisesti oireena nuha, vasta loppuvaiheessa/jälkitautina, jos silloinkaan.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4915903/#:~:text=The%20pre…).

Miten sen nyt ottaa. Esimerkiksi tuossa paperissa 76%:lla influenssapotilaista vuosi nokka.