Ottaako muillakin nämä kovat pakkaset keuhkoihin?
En ole tietääkseni astmaatikko, mutta eilen vietin lyhyitä aikoja ulkona, ja illalla nukkumaanmennessä tuntui, ettei saa kunnolla henkeä: keuhkoihin sattui. Haukottelin koko ajan, mutten saanut vietyä haukotusta "loppuun", kun tuli jo stoppi. Inhottava tunne!
Kommentit (11)
Ottaa. Sama fiilis mulla usein. Mullakaan ei ole virallisesti mitään vikaa keukoissa, mutta hengitys ei toimi enää lähellekään yhtä hyvin kuin ennen. N41
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keskivaikea astma ja henkeen ottaa lähinnä ne ensimmäiset vedot pakkasilmaa. Ei kuulosta ihan normaalilta tuo kuvauksesi.
Vaikuttaakohan painoni asiaan? Olen sairaalloisen lihava. ap
Yli 20 pakkasta, niin yskähtelen mutta nyt oli kosteutta, niin ei tökkinyt henkeen. Ei siitä mitään enää sisällä tule, vaan vähän limaa kurkkuun.
Mulla on ffp2 maski ulkonakin kasvoilla pakkasella.
Selvennän sen verran, että en oireile kun olen ulkona, vasta myöhemmin tulee tuo tunne, ettei saa kunnolla henkeä jne. Silloinkaan ei yskitä tai ole muita kipuja, vain tuntuu ettei saa kunnolla henkeä kun keuhkoissa jokin "ottaa vastaan" ja sattuu. ap
Olen miettinyt niitä suola juttuja ja ilmankostutinta. Voishan saunaankin hommata semmoisen suolakupin.
Mua yskittää pakkasella.
No kestävyysharjoittelua kuten juoksua ei tosiaan kannata tehdä kovalla pakkasella, jollekin hiihtäjälle oli käynyt melkoisen huonosti.
Hengitä nenän kautta sitään niin ilma ehtii lämpiämään ja kostumaan ennen keuhkoja. Urheillessa se voi olla vaikeaa ja se kannattaakin jättää lauhemmalle kelille.
Astma, mutta talvi on parasta aikaa mulle.
Syksy ja ulkohomeet on myrkkyä, keväisin katupöly.
Suosittelen lääkärissä käyntiä astma oireilee usein yskänä.
Miulla ei ota pakkanen henkeen, kun olen keksinyt käyttää ulkoillessa tuubihuivia nenän ja suun edessä.
Minulla on keskivaikea astma ja henkeen ottaa lähinnä ne ensimmäiset vedot pakkasilmaa. Ei kuulosta ihan normaalilta tuo kuvauksesi.