Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään ollut ferritiini hyvä (yli 30 tai jopa yli 50) ilman lisärautaa?

Vierailija
04.02.2021 |

Eräässä FB ryhmässä sanotaan, että vaikka ferritiini olisi viitteissä (tyyliin >12) niin se on silloin hyvä. Mutta ilmeisesti hyvä arvo on vasta 50-100. Nyt kiinnostaa tietää, onko yhdelläkään ihmisellä tuollaisia arvoja?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30 on täysin tyhjä rautavarasto, joten jos ferritiini on vähän yli 30 niin ei se ole mikään hyvä. Monilla on ferritiini hyvä ilman lisärautaa, miehillä koko raudanpuute on aika harvinainen. Raudanpuutteiset on usein hedelmällisessä iässä olevia naisia, koska kuukautiset, raskaudet ja synnytykset rokottavat rautavarastoja.

Vierailija
2/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime syksynä (2020) nippa nappa yli 50 :) tarkistin juuri papereista uudestaan noi viime syksyn labratulokset ja se oli tosiaan syyskuussa 52,6.

Sinänsä kumma, koska olin edellisenä (eli 2020) talvella käynyt viimeksi ferritiinin mittaamassa ja silloin se oli juuri ja juuri yli 30.

En mielestäni muuttanut ruokavaliossani paljonkaan tuossa puolessa vuodessa mitään. Tai no, okei, keitettyjä kananmunia tuli ehkä kesällä syötyä enemmän leivän päällä. Mutta muuten aika mysteeri, kuinka se nousi 20 yksikköä puolessa vuodessa.

Lisäksi syön liian vähän kasviksia, enkä ole mikään lihapää, jonka olisi saatava joka päivä punaista lihaa...kumma juttu, mutta hyvä näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ferritiini 21 joulukuussa. Aloitin suihkemuotoisen rautavalmisteen käytön.

En syö lihaa ja se varmaan selittää osittain. Voihan kasvisruokailijallakin olla hyvä, mutta hemirauta ei vaan imeydy niin hyvin.

Vierailija
4/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 11 ja koska on juuri ja juuri viitteissä, oli lääkärin mielestä ihan hyvä arvo.

Vierailija
5/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rajani menee 85 kohdalla. Sen alle olen väsynyt.

Epäilen ferriittin viitearvojen nousevan kun tutkimukset lisääntyvät mutta tässä menee vuosia. Alle 30 on todella huono arvo.

Vierailija
6/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini 11 ja koska on juuri ja juuri viitteissä, oli lääkärin mielestä ihan hyvä arvo.

Sun lääkäri on väärässä.

Raudanpuuteanemiaa sairastavalla ferritiinipitoisuus on yleensä alle 20 µg/l, ellei potilaalla ole samanaikaista tulehduksellista sairautta.

https://huslab.fi/ohjekirja/4826.html

Vierailija
7/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joulukuussa testattuna 116. En syö lisärautaa, mutta olen koko ikäni kärsinyt anemiasta, mutta raskauden jälkeen kuukautiset ilmeisesti pienenivät niin paljon että hemoglobiini noussut (129). Eli kyllä meitä on. Olin ihan varma että minulla olisi tasot ihan nollissa kun olen niin rättiväsynyt.

Vierailija
8/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ferritiini 60, enkä syönyt lisärautaa, enkä punaista lihaa. Olin silti väsynyt. Hemoglobiini oli myös noin 150.

Vierailija
9/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 43. En ole koskaan syönyt lisärautaa. Tuo on ihan ruokavaliolla pidetty arvo. Hemoglobiini 145

Vierailija
10/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli yli 700 (olen mies). Laski itsekseen normaaliksi 10kk

Vierailija
11/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla oli 211 kun testautti joulukuussa.

Vierailija
12/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 130 ilman rautaa kun söin pillereitä putkeen (ei kuukautisia). Pillereiden lopetuksen jälkeen laski 3 vuodessa 20:een. Nyt raudalla olen saanut sen 40:een ja runsaat kuukautiset myös ’kuriin’ lääkkeillä.

Vierailija
13/23 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On otettu viimeksi 2 vuotta sitten. Silloin S-Ferritiini oli 124 eli erittäin hyvä. 

Vierailija
14/23 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 30 on täysin tyhjä rautavarasto, joten jos ferritiini on vähän yli 30 niin ei se ole mikään hyvä. Monilla on ferritiini hyvä ilman lisärautaa, miehillä koko raudanpuute on aika harvinainen. Raudanpuutteiset on usein hedelmällisessä iässä olevia naisia, koska kuukautiset, raskaudet ja synnytykset rokottavat rautavarastoja.

Miten se voi olla "täysin tyhjä" jos arvo kuitenkin on vaikka sen 29? Valaiskaa tyhmää, aidosti kiinnostaa!

Jos näin oikeasti on, niin en kyllä ymmärrä miksi viitearvojen alaraja ei ole tuo 30..

Ap

Vierailija
15/23 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintoisa kysymys. Itselläni ferritiini on pitkään ollut 4, ei ole noussut nestemäisellä raudalla ja tabletit eivät sopineet. Hemoglobiini on kuitenkin hyvä. En ihan tätä yhdistelmää ymmärrä, että miten on mahdollista.

Vierailija
16/23 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

240.

Vierailija
17/23 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 44 ja lääkärin mukaan se on hyvä. Pitäiskö tässä kuitenkin syödä rautaa?

Vierailija
18/23 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

228, ei mitään rautalisää

Vierailija
19/23 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi mitattuna ferritiini 2 ja hb 60, nousi hetkellisesti suonensisäisellä raudalla mutta väsymyksestä päätellen ollaan taas aika pohjilla.. Vältellyt lääkäriin menoa("lupailivat" viimeksi tähystyksiä yms "kivaa", ei kiitos), menen taas tankkaukseen kun en enää yhtään jaksa. Vatsa ei montaakaan rautavalmistetta kestä(apteekin "vatsaystävälliset" myös kokeiltu, hah), ja se 25 mg annos monivitamiinin mukana ei hb:ta ja ferritiiniä pysty pitämään normaalin rajoissa. Näin on menty jo muutamia vuosia, elimistö kummasti tottuu alhaisiinkiin arvoihin...

Vierailija
20/23 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin pari viikkoa sitten niissä tähystyksissä. Pelkäsin todella paljon, mutta ne olikin jopa ihan siedettäviä. Molemmista päistä tähystettiin juuri tyhjien rautavarastojen takia. Mitään ei löytynyt joten mysteeriksi taitaa jäädä mun matala hb ja ferritiini

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan