Pitääkö mun antaa tilitiedot tunnin ajaksi tutkittavaksi?!
Yritin maksaa apteekin ostokset netissä ja kesken maksamisen ilmesty ruudulle teksti että pitäisi hyväksyä mun tilin tarkastelu jollekin firmalle tunnin ajaksi. Mikä ihmeen juttu tämä nyt on? Nordeassa on mun tili eikä aikasemmin tämmöistä tekstiä ole näyttöön tullut.
Kommentit (26)
Juu, tämä on mennyt oudoksi. Oliko se niin että joissain tapauksissa on pakko antaa lupa taikka et saa maksua hoidettua, lainaa tms. Eu: sta tullut näitä lakeja, sääntöjä. Ja meidän tietämättä on jo tilejä tutkittu!
"PSD2 eli EU:n toinen maksupalveludirektiivi muutti myös Suomessa lainsäädäntöä maksamisen osalta. Uusi lainsäädäntö tuli voimaan osin jo tammikuussa 2018, mutta se etenee vaiheittain, ja kokonaisuudessaan uudet maksamista koskevat säädökset ovat voimassa 14.9.2019 lähtien.
Nordea hieman poikkeaa muista pankeista ilmoituksen osalta. Nordealla on tullut ilmoitus (Checkout Finland Oy) tulee saamaan seuraavia valtuuksia tunnin määräajaksi. Ole hyvä ja valitse ne Nordea-tilit joille haluat antaa pääsyn. PSD2-direktiivin mukaisesti asiakkaan tulee antaa suostumus maksun tekemiseksi. Nordea on tulkinnut asian niin, että asiakkaalle näytetään yllä kerrottu kirjautumissivu. Tämä on Nordean tulkinta siitä, miten PSD2-direktiivin mukainen suostumus pyydetään asiakkaalta."
Elikkä siis tarkoittaako tämä sitä että meidän tilejä katsellaan joissain tapauksissa niin ettei siitä ilmoiteta mitään erikseen????
Asia varmistettu jos jotain kiinnostaa tämä. Nordea on ainut pankki joilla tuo ilmoitus tulee näkyviin. Pitää siis hyväksyä jotta voi tilauksen/maksun viedä loppuun asti. ap
Esimerkki tästä, Paytrailillä (Paytrail, Nets Oy) kun maksat mitä tahansa tavallista maksua, konserttilipun tai vaikka harrastejoukkueen jäsenmaksun tulee Nordean kautta tämä viesti:
"Ole hyvä ja valitse ne Nordea-tilit joille haluat antaa pääsyn"
Paytrailiä et voi itse valita vaan se on maksun saajan valinta välityspalveluksi.
Mullekin tuli jostain verkkokaupasta kyseinen ilmoitus. Keskeytin maksamisen ja valitsin toisen maksutavan. En ymmärrä miksi minun pitäisi antaa lupa tarkastella tilitietojani. Minun ostot ym ei kuulu muille kuin minulle ( ja vähän pankillekin)