Ärsyttääkö sinua kun naisia kutsutaan etunimellä ja miehiä sukunimellä?
Musta on liian tuttavallista kutsua etunimellä (esim ministerit tai presidentti) ja se on myös arvon alentamista. Jonkun julkkistyrkyn kohdalla voi joustaa.
Kommentit (27)
Kyllä, jos kyseessä on korkeassa virassa oleva henkilö. Minusta silloin kuuluu puhua sukunimellä.
No eipä juurikaan. Meillä kutsuttiin poikia sukunimellä jo ala-asteella. Ajattelin, että se on jokin koviksen merkki.
Kyllä minusta on luontevampaa puhua työkavereista, sukulaisista ja naapureista ihan vain etunimillä. Enemmän minä heistä puhun kuin ministereistä ja presidenteistä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset taas vaan ruikuttamasta kaikesta. Ottakaa joskus iisisti.
Idiootti? Säkin ruikutat turhasta.
Koskela kertoi talvisodassa messevän uutisen, mutta Tiina aloitti koulun jo 6- vuotiaana. Kyllähän se näin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, en ole nainen. Naiset aina itkee kaikesta turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Miehet aina valittamassa kaikesta mitä naiset tekee. Pitäkää joskus huoli ihan vaan omista asioistanne.
Jos tällä nyt viitataan pääministerin Sannatteluun, siihen syyllistyy myös fanit. Monta ketjua, missä milloinkin puolustellaan Marinia tyyliin: Sanna ei rokota, täytyykö Sannan tulla pyllysikin pyyhkimään, Sanna ei valehtele ym.
Melko creepyä puhutella ja puhua pääministeristä, kuin bestiksestä.
Ei ärsytä, mulla on sekä etu-, että sukunimi, lisäksi liuta lempinimiä joten mikä vaan näistä käy.
Ja olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, en ole nainen. Naiset aina itkee kaikesta turhasta.
No nyt sä viimeistään tyhmyytes näytit. Sä ruikutat siitä, että toisilla on omat mielipiteet.
Amiksessa kutsuttiin välillä tyttöjäkin sukunimellä. Yhdellä opettajalla oli kyllä ärsyttävä tyyli kutsua tyttöjä tyyliin "Virtaska, Niemiskä"
Minä toivon, että tuttavani puhuttelevat minua etunimelläni, koska olen oma yksilöni enkä pelkästään sukuni edustaja. Semminkin kun en edes ole läheinen isänpuoleisen sukuni kanssa.
Julkisuuden hahmoja, historiallisia henkilöitä tms. käsiteltäessä on normaalia ja sivistynyttä käyttää heistä sukunimeä (tai etu- ja sukunimeä).
Meidän firmassa on n. 300 miestä, ja 8 naista töissä.
Jos käytän lausetta " käytiin hoitaa Tommin kaa se keikka", jää kuulijalle epäselväksi kenestä neljästätoista eri Tommista puhun, siksi sukunimi.
Mutta kun koko puljussa on yksi Hanna, niin jokainen tietää ketä tarkoitan kun sanon " Hannan kanssa tehtiin pitkä päivä eilen ".
Jos jollain miehellä on joku erikoisempi etunimi, tyyliin Saku-pekka, niin kyseisestä henkilöstä käytetään etunimeä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä, mulla on sekä etu-, että sukunimi, lisäksi liuta lempinimiä joten mikä vaan näistä käy.
Ja olen nainen.
Jos joku tuntematon mieshenkilö kuittailis mulle etunimellä, niin takuulla sanoisin ettei ole sinunkauppoja tehty, vähän sama kuin tytöttelisi.
Onko se niin, että muinoin naista on pidetty miesten omaisuutena. Jos mies on vaikkapa Virtanen, niin vaimo on silloin Virtasen Lyyli, lyhyemmin Virtaska, ei vahingossakaan Virtanen, joka on hänen miehensä.
Kutsuttiinko Spedeä Pasaseksi? Eipä kutsuttu.
Mitenkäs Jyrki-boy:n pojittelu? Onko ketjun naiset jotain alaikäveetejä?
Jo Kekkosta kutsuttiin Urkiksi.
Kutsun naisia ihan sillä nimityksellä kuin haluan. Mitä feministitytöt ajatteli asialle tehdä?
kyllä