Kuinka pitkä aika menee sisätöihin?
Eli: ulkoa alkaa olemaan talo valmis, ja sisätöihin siirrytään. Lattia valettu, höyrynsulkumuovit laitettu. Väliseinärungoista kait seuraavaksi aletaan. Kuinka pitkä aika teillä on mennyt sisätöissä? Pintaan tulee tapettia, kattoon paneelia, ja lattiat laminaattia. Itse tehdään, muurari käy muuraamassa leivinuunin ja kosteat tilat... Kertokaapa jo rakentaneet.. Onko mahdoton ajatus jouluksi kotiin?? Mies tekee töitten ohessa....
Kommentit (13)
Sisätöiden tekoon kuluu yllättävän paljon aikaa. Paljon pikku " nyhräämistä" ja jos haluaa (tietenkin haluaa), että jälki on siistiä, ei kannata hoppuilla. Meillä nyt sisätyöt siinä vaiheessa, että kattoja paneloidaan ja makkareita maalataan. Vielä on paljon tehtävää ja tavoitteena päästä muuttamaan tuossa loka-marraskuun vaihteessa, luulempa, että menee marraskuulle.
talossa (puutalo, pienelementeistä) lähes päivälleen 10kk. Tekijöitä oli vain minä, mies ja appi aina välillä, tehtiin illat ja viikonloput. Tehtiin kaikki sisätyöt itse, väliseinät, laatoitukset, paneloinnit, tasoitukset, kalusteasennukset yms
Pinta-alaa talossa on 170 neliötä. Appi teki 12 tuntista päivää 7 päivää viikossa. Mies autteli illat ja viikonloput. kaikki muut paitsi sähkö ja lvi-työt tehtiin itse. Tosin muutettiin vasta kun joka ikinen listakin oli paikoillaan...
Jo pelkkien kyprok-seinien saumaamiseen ja hiomimiseen meni kuukaudenpäivät.
Mä olen kuullut, että kun laskee, et miten paljon menee mihinkin työhön aikaa ja kertoo sen kolmella, niin se on aika lähellä totuutta ;-) Ainakin meillä on pätenyt kotiremonttien kanssa aika hyvin...
meillä ollaan suht samassa vaiheessa - kostean tilan seiniä muurataan, ovat melkein ylös asti jo, ja ens viikolla aloitellaan väliseiniä. Ulkoa on meiltäkin melkein valmis.
Meillä tehdään ensin 90 neliön alakerta valmiiksi (talo on 1.5krs jossa yläkertavaraus 40m2 joka muutetaan asuintilaksi ensi keväänä), ja kovasti ollaan kyllä jouluksi muuttamassa. Listoja voi seinään naputella vaikka tapaninpäivänä ;-)
valmis ulkoapäin.
sisällä nyt rungot tehty, putki- ja sähkömiestä odotetaan hommiin ehkä ens viikolla.
talossa 340 m2.
muutetaan maaliskuun viimenen.
varmaan loppupeleissä kiire tulee kun on niin paljon " viime hetken töitä" kuten laatotuksia joita mies ei aio tehdä ennekuin kaikki muu on valmista etti kivi naarmuunnu. tietty kylppärit ja sellaset tehdään mut keittiö, eteinen ym.
taisi mennä hiukkasen asian vierestäkin.
hoppuhan siinä oli, loppuvaiheessa varsinkin
eniten aikaa menee valujen kuivatteluun! se on hermojarepivää hommaa varsinkin jos kelit on vettä sataa ja vettä sataa ja huom! olivat katon alla, eivät vesisateessa. tänä vuonna taitaa olla erilainen keli :)
Elokuussa aloitettiin väliseinistä, mies oli 5kk töistä palkattomalla ja päivät siis raksalla, joskus illat ja yötkin. Muurari teki takan ja laattamies sekä kirvesmies palkattuna n 4kk. Sisäpinta-alaa n 200 neliötä.
Muutettiin huhtikuun ensimmäinen eli aikaa meni 8kk.
Mutta talossa oli valmiina: takka ja piippu pinnoitteineen, väliseinät levytettyinä, kostean tilan seinät tehtyinä ja kattopaneelit asennettuina. Itse tehtiin kalusteasennukset, seinien tasoitukset ja pinnat (maalia + tapettia), lattiat, listoitukset, vesieristykset yms. Laatoittaja oli erikseen, joka teki kaikki kaakelointityöt.
Meillä meni sisäseinien pystytyksestä muuttoon 2kk (marraskuun puoliväli-tammikuun puoliväli) ja itse tehtiin kaikki.
Koko talon rakennukseen meni ensimmäisest kaivuusta muuttoon 9kk (välissä 2kk, ettei mitään tapahtunut).
120 neliöinen Kastelli tehtiin.
kuulostaa uskomattomalta - johan lattiavalujen kuivumiseenkin menee enemmän aikaa??
Seinät pystyssä mitään muuta ei ole tehty ja ajateltiin muuttaa lokakuun lopussa (siis väliseinät pystyssä). Itse tehdään, laatoitus ehkä teetetään, koska sitä ei keretä. Rakennettu aikaisemmin ja parissa kuukaudessa tehtiin sisätyöt, silloin oli kyllä hieman pienempi talo, joten saas nähdä, tulen kertomaan miten kävi. Tasoitukset tosin siis teetetään, nyt vähän homma seisoo kun häntä siis odotellaan, tosin pihalla riittää varastossa ja muuten ulkopuolella hommaa, viimeistelyhommia siis. Yritetään saada sisältä valmiiksi, ulkopuolta jatketaan ensi kesänä. Ollaan muuten maalattu jo kahdesti koko talo, lukuunottamatta siis niitä smyygejä yms. jotka laittamatta.
kuluu (lähipiirin rakennusorpjekteja seuranneena) sellainen 20 vuotta... ;). Tai vähän vähemmän, jos myy talon...
Et sanonut, teetteekö molemmat kokopäiväisesti rakennushommaa vai palkkatyön ohella. Iso ero. Samoin kokemus vaikuttaa, joku tapetointi kestää kokemattomalla huomattavasti kauemmin kuin edes muutaman huoneen aikaisemmin tapetoineella. Muiden arviot edistymisestä kuulostivat ihan realistisita.
meilllä raksa samassa vaiheessa. väliseinien rungot tosin tehty.
minkäkokoinen talo teillä?