Onko astma vaikea krooninen keuhkosairaus?
Vai kuuluuko astma johonkin muuhun kategoriaan, kun puhutaan tulevista koronarokotus järjestyksistä?
Kommentit (25)
Ei kai ole, riippuu astman laadusta, miehelläni on koska hänellä on pölyastma ja hajuallergia, ottaa monelaista suihketta usein.
Mitenkäs mahtaa ms-taudin kanssa olla?
Entä allergiat, sisältäen laajat antibioottiallergiat? Koronan jälkitautien hoitoon voidaan tarvita antibiootteja.
Riippuu astmasta. Mun työkaverin 30v. poika kuoli astma-kohtaukseen. Tästä on jo kauan aikaa, en tiedä tarkalleen millainen astma hänellä oli.
Vierailija kirjoitti:
Jos hoito on tasapainossa, niin ei ole riskiryhmää.
Lapsen astma on niin kauan hoitotasapainossa, kunnes tulee flunssa. Riippuen infektion rajuudesta voi olla todella tukossa.
-ohis
Astmaa on niin erilaista, ja astman hoitotasapainokin vaihtelee, ainakin itsellä. Toisinaan pärjään yhdellä kortisonianoksella päivittäin, enkä tarvi lisäksi avaavaa, toisinaan astma on huonossa tasapainossa ja tarvinenemmän kortisonia sekä avaavaa "piippua" useitakin kertoja päivässä. Mulla on myös astmakohtauksia sillon tällöin, aika usein flunssan tms. yhteydessä. Yleensä öisin herää siihen, että ei voi hengittää,josta seuraa tietenkin myös paniikki,ennen kun se henki alkaa taas kulkemaan kun otan sitä avaavaa. Onneksi kohtaukset ovat aika harvinaisia silloin, kun olen lääkkeni ottanut.
On mutta eikös se ole niin että astmaatikkoja ei olla rokottamassa, jos sitä mietit? Ei ole riskeistä tutkimusnäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen astma on niin kauan hoitotasapainossa, kunnes tulee flunssa. Riippuen infektion rajuudesta voi olla todella tukossa.
-ohis
Teillekkin on varmasti annettu hoito-ohjeeksi annostusten nostamista flunssakausina ja ottamaan yhteyttä lääkäriin, jos ei auta.
Mitenkähän lie tulevassa rokotusjärjestyksessä erilaiset astmat määritellään, kun eivät voi tietenkään haastatella astmaatikkoja millä tasolla kunkin astman hoito on.
Itselläni on hyvällä mallilla, vain flunssassa joudun lisäämään lääkitystä ja ottamaan avaavaa. Kun taas äidilläni on huomattavasti hankalampioireinen ja henki usein tiukilla lisätystä lääkemäärästä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Ei ole ihmisen iästä kiinni. Tämän takia minutkin aikuisena rokotetaan influenssaa vastaan joka vuosi.
Jos olet ollut astmasi vakavuuden perusteella saanut influenssarokotteen, luonollisestikin kuulut myös koronan osalta riskiryhmään, koska se on vieläkin vakavampi tauti.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut astmasi vakavuuden perusteella saanut influenssarokotteen, luonollisestikin kuulut myös koronan osalta riskiryhmään, koska se on vieläkin vakavampi tauti.
Kyllä olen vuosittain käynyt influenssarokotteella, eli jos se on mittari koronarokotteelle pääsyyn niin hyvä. Ap.
Minulla on vaikea astma, jonka vuoksi sitä hoidetaan keuhkopolilla eikä terveyskeskuksessa. Kontrollit on kaksi kertaa vuodessa. Olen itsekin pohtinut, mihin ryhmään tämän perusteella kuulun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaikea astma, jonka vuoksi sitä hoidetaan keuhkopolilla eikä terveyskeskuksessa. Kontrollit on kaksi kertaa vuodessa. Olen itsekin pohtinut, mihin ryhmään tämän perusteella kuulun.
Kuulut ehkä riskiryhmään.
Mutta noin yleisesti ottaen astma ei yleensä ole vaikea krooninen sairaus. Kuten yllä oleva totesi, poikkeuksiakin on. Astmahan on todella yleinen, varmaan yleisempiä suomalaisten sairauksia. Miehellä on astma, ottaa lääkkeensä aamuin illoin ja flunssan ja pakkasten yhteydessä avaavaa ja kesällä allergialääkkeensä, ja siinä se. Kahdella lapsellamme on myös astma. Toisella puhkesi vasta kouluiässä vähitellen ja normaalilääkitys riittää. Nuoremmalla oireet alkoivat ennen kouluikää, oli vaikeita astmakohtauksia ja päivistyksessä sai käydä jatkuvasti ja välillä olimme pidempään lastenosastolla. Nyt koululaisena saattaa muutaman kerran vuodessa saada pahemman kohtauksen. Ei hän silti riskiryhmään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotteet annetaan ensin keuhkosairaille (myös tupakoitsijat), sydän ja verisuonisairaat( suomeksi läskit,lihavat) sekä maksakirroosipotilaat. Lukekaa itse THL rokotusjärjestys.
Syy on se, että nämä ryhmät saa vaikean koronamuodon jota ei voi hoitaa edes tehohoidossa.
Suomalaisilla on ollut vuosi aikaa laihduttaa, lopettaa tupakointi ym. Miks kun saa ilmaisen rokotteen.
Luettu on. Mutta missään ei määritellä mitkä kaikki esim keuhkosairaudet kuuluu vakavan riskin ryhmään. Onko niitä keuhkoahtauma, keuhkojensiirto, aiempi keuhkosyöpä, astma, jne.. keuhkosairauksia kun on hyvin monenlaisia ja vaikeudeltaan monen tasoisia.
Mutta ehkä aikanaan tulee tarkka lista kustakin sairaudesta mihin ryhmään kuuluu. Tällähetkellä lista on vain suuntaa antava.
Entä riskiryhmään kuuluvan terveet perheenjäsenet? Onko sama logiikka kuin influenssarokotteissa, eli perheenjäsenet rokotetaan samaan aikaan kuin riskiryhmäläinen?
Normaali flunssassa ainakin minun astmakeuhkot on todella tukossa, hengittäminen työlästä ja kaikki liikkuminen raskasta. Influenssaa en ole koskaan sairastanut. Jos koronan hengitysoireet on pahemmat kuin normi flunssassa niin tuskin selviäisin kotona lisäämällä lääkettä itsenäisesti. Tuon vuoksi koen kuuluvani riskiryhmään. En tulisi selviämään ilman sairaalahoitoa, se on varma.
Vierailija kirjoitti:
Entä riskiryhmään kuuluvan terveet perheenjäsenet? Onko sama logiikka kuin influenssarokotteissa, eli perheenjäsenet rokotetaan samaan aikaan kuin riskiryhmäläinen?
Kuullemma ei rokoteta muita kuin riskiryhmäläinen itse. Riittää että hänellä on se suoja.