Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen koirarotu meille?

Vierailija
03.02.2021 |

Kokemusta koirista on. (sekatotuisia, keskikoko noutaja/husky/rotikka ja spanieli)

Koiran pitäisi olla valpas muttei agressiivinen, keskikokoinen ja lapsiin sopeutuva.

Asutaan 3 kerrosisessa talossa joka on aika sokkeloinen eikä olohuoneesta aina tiedä/kuule tuliko joku sisään. Toivoisin koiran ilmoittavan vieraista. Nuorin lapseni menee kuitenkin kouluun eikä koira saa olla missään nimessä liian iso tai uhkaava kuitenkaan kun hänen kavereitaan täällä käy.

Koira on minun ei lasten. Olen valmis kouluttamaan koiraa. Lenkkeilen vaihtelevasti, välillä hyvinkin paljon. En kuitenkaan toivo että koira hyppii heti senille jos on vaikka sairaana.

Mökkeillään ja samoillaan metsissä, olis kiva kun koira ilmoittasi ennen kuin hirvi seisoo mökin oven takana. Olis kiva jos koira ei koko ajan karkailisi, toki koulutuksesta kiinni.

Oon miettinyt pääni puhki ja muutaman rodun olen keksinytkin. Tuntuu vaan että joitain rotuja tehtaillaan ja toisia ei saa millään.

Auttakaa!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä/kesällä vietän vapaa-aikani pääsääntöisesti koko ajan ulkona. Liikun paljon.

Tiedän kuitenkin että arkeen kuuluu väkisin päiviä jolloin ei ehdi tehdä vaikka 7 km lenkkiä. Yksin koiran ei silti tarvitse olla kuin työpäivien ajan. (Toisinaan vain muutaman tunnin päivässä riippuen miehen töistä.)

Ehkä mietin taas liikoja. En usko että koira kuin koira saisi meillä liian vähän liikuntaa tai aktiviteettejä. Kyse lähinnä siitä että rodun pitää osata rauhoitua kun mitään ei tapahdu. Ap

Vierailija
22/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on just mukava kuulla ihmisten aitoja kokemuksia roduista, niitä mitä kirjat ei kerro. Siksi mielenkiinnolla kyselen! Olen kiitollinen jokaisesta vastauksesta. 😊 Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs australianpaimenkoira? Serkullani on, siellä se pihalla juoksententelee muiden mukana lapsiperheen koirana ja pysyy irti tontilla yksinkin. Oikein mukava ja lempeä, rauhallinen tapaus, josta riittää tarvittaessa potkua pidemmällekin! Haukahtelee vieraiden tulosta ja seuraa aluksi tuntematonta ja vieraita, ehkä vähän pidättyväinenkin, mutta on kuitenkin sellainen taustalla seuraileva tyyppi ennemmin kuin mitenkään uhmakakasti vartioiva.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Australianpaimenkoira

"Lenkkeilen vaihtelevasti, välillä hyvinkin paljon. En kuitenkaan toivo että koira hyppii heti senille jos on vaikka sairaana."

Auspait on yleensä hyvin vilkas ja vaativa rotu, vaikka oikeanlaisessa ympäristössä ovatkin ihania. Harkitsisin kuitenkin hyvin tarkkaan ennen kun itselleni ottaisin, etenkin jos koiralle ei ole tarjota paljon myös päätyöskentelyä.

Serkun perhe ei ainakaan harrasta mitään koiran kanssa, eikä ole ainut tapaus jonka olen nähnyt. Koira ainoastaan kulkee vähän joka paikassa mukana, just metsäretkillä yms. Eivätkä lenkkeile erikseen, kun on lääniä jossa koira on irti. Ja silti se koira valitsee pihapiirin ennemmin, kuin lähtee tutkimaan tontin rajoja. Tyytyväiselle se näyttää, erittäin tasapainoinen, vähän kuin urosjellona, seuraa ympäristöään valppaasti, mutta ei yhtään höslää ja häslää tai ole semmonen, joka vaatisi tekemistä ihan koko aikaa. Toki siitä saa hyvän harrastuskoirankin. Varmaan riippuu mistä suvusta ottaa, mutta en itse oman kokemuksen perusteella ihan huonona vaihtoehtona ap:lle näkisi. Yksi muiden joukossa! Paimenista malikka ja bc on sellasia adhd-tapauksia, "toimintaatoimintaatoimintaajustnytheti", sakemmannikin on "en kasva ikinä aikuiseksi", aussi varsinkin näihin verrattuna on huomattavasti rauhallisempi ja kokonaisuudessaan tasapainoisempi.

Voihan se hyvä valinta ollakin, en missään nimessä kiellä sitä. Useamman ko rotuisen koiran kanssa olen ollut tekemisissä, joten kokemukseeni nojaten kehotin vain harkitsemaan tarkkaan. Toki koiran ottamista pitää aina harkita tarkoin, mutta rodun valinnalla voi olla hyvin suuri merkitys koko perheen hyvinvointiin.

Itse olen ottanut aikoinaan "liian ison palan purtavaksi" ja kolme vuotta sen koiran kanssa oli lähes päivittäistä tuskaa, onneksi viimein pääsin sille tasolle, että elämä helpotti ja koirasta tuli oikein mainio perheenjäsen. Jos kuitenkin olisin etukäteen tiennyt mihin joutuisin, olisin valinnut toisen koiran. No, tuo on elämäni koira monessakin mielessä, enkä siitä ihan hevillä luovu 😊

Vierailija
24/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain vähän taas lisätietoja.

Näyttää siltä että ainakin sileäkarvainen noutaja ja irlanninsetteri on poissuljettuja. Liian riehakkaita.

Rodun pitäisi olla älykäs, rauhallinen ja silti kestävä. Mun springeri oli jatkuvasti ramppaava hössö, vaikka se todella rakas olikin et halua enää sellaista koiraa joka ramppaa koko ajan. Ap

Vierailija
25/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kromfohrländer voisi olla harkinnan arvoinen? Voisi täsmätä melko hyvin toiveisiinne.

Vierailija
26/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kromfohrländer voisi olla harkinnan arvoinen? Voisi täsmätä melko hyvin toiveisiinne.

Pitääkin katsoa, ulkonäön tunnen mutten luonnetta. Ap

Vierailija
27/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Collie, pk tai sk? Islanninlammaskoira? Lapinkoira? Samojedi? Pyreneittenpaimenkoira?

Vierailija
28/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Collie, pk tai sk? Islanninlammaskoira? Lapinkoira? Samojedi? Pyreneittenpaimenkoira?

Tuntemani lapinkoirat ovat mielestäni kovia haukkumaan?

Samojedi tuntuu luonnekuvauksen mukaan liian "lässyltä" mutta yhtään en tunne joten korjatkaa jos olen väärässä. Pyrenneittenpaimenkoiraan pitää tutustua ja islanninlammaskoiraan. Ap

Vierailija
29/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninspringerspanieli

Vierailija
30/30 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanninspringerspanieli

Mulla on ollut Englanninsprigeri. 😄

Hän oli aivan valloittava persoona mutta niin hössö ja yliaktiivinen. Kulki koko ajan sisällä edessä niin että meinas kompastua. Lisäksi vinkui ja haukkui koko ajan. Oli kyllä minun eka koirani jonka otin todella nuorena että en ehkä osannut silloin kasvattaa oikein. 😊 Valpas oli ja ilmoitti vauvan itkevän vaunuissa esim.

Olen tuntenut näitä koiria monta muutakin. Ap