Alkoholisoitunut vanhempi häiriköi, eikä suostu lopettamaan, mikä avuksi?
Soittelee herjaavia puheluita lähes päivittäin, vaikka olen kieltänyt ja selittänyt moneen kertaan etten jaksa kuunnella juopuneen horinoita ja solvauksia. En voi näemmä estääkään häntä, koska soittaa aina tuntemattomasta nunerosta. Eli hän on ilmoittanut operaattorilleen että haluaa tuntemattoman numeron. Olisi hirveä työ vaihtaa oma numeroni ja ilmoittaa joka paikkaan uusi numero. Onko tässä ainoa vaihtoehto enää hankkia lähestymiskielto, soitot ovat todella häiritseviä, ja jos en vastaa, saattaa tulla häiriköimään ympäri päissään ovelleni tai työpaikalleni, mikä tietysti on todella noloa minulle.
Kommentit (6)
Miksi vastaat tuntemattomiin numeroihin?
Otan osaa, kamala tilanne. Lähestymiskieltoa varten pitää ryhtyä keräämään todistusaineistoa. Pidä kirjaa soitoista ja hanki todistajia, esimerkiksi läheisiä, jotka ovat kuulleet puheluista tai olleet läsnä. Työkaverit voi todistaa työpaikalle tulleesta häirinnästä. Kannattaa heille kertoa lyhyesti tilanne, saat varmasti sympatiaa, sinullahan ei ole mitään syytä hävetä.
Jos taas haluat ensin kokeilla reagoimattomuutta vielä, niin älä vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin soittoihin lainkaan. Jos tulee tekstareita, niin saat siitä selville numeron ja voit laittaa eston. Jos tulee ovellesi, niin älä avaa, vaan kutsut poliisit, jolloin saat todisteita lähestymiskieltoa varten.
Nin, ja työpaikallasi älä mene häntä tapaamaan, vaan soittakaa poliisit sielläkin aivan kuten kenen tahansa muunkin häirikön kohdalla. Luota työkavereihisi. Minun lähestymiskieltoni hakemisessa he olivat tärkein tukeni. Ihmiset kyllä ymmärtävät mitä on vainoaminen.
Aika hyvin toimii se, ettei vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin soittoihin. Lisäksi voisi olla kaksi liittymää niin että uudessa on salainen numero jonka annat vain niille joilta toivot saavasi puheluita. Alkuperäinen voisi olla sivussa niin että voit halutessasi tarkistaa yhteydenottoyritykset tai käyttää sitä tarvittaessa, vähitellen voisit ehkä siirtyä kokonaan siihen uuteen.
Kustannuksiahan ehdotuksestani tietysti tulisi.
https://poliisi.fi/vainoaminen