Miten joku voi olla niin sokea narsistin toiminnalle?
Alkaa hänen kätyrikseen. Narskuhan on mielin kielin sellaiselle kenen hän tietää tekevän kui tahtoo.
Kommentit (33)
Voisiko joku asiantuntija vihdoin kertoa viidellä ranskalaisella viivalla narsistin määritelmän. Ja perään vaikka psykopaatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että yksi entinen esimieheni oli narsisti. Olin hänen uhrinsa. Olin silloin parikymppinen, enkä ymmärtänyt työelämän ja elämän vaaroista yhtään mitään.
Olen tajunnut hänen narsistiutensa vasta vuosien päästä, kun luin netistä narsismista. Puoli vuotta se työsuhde kesti. Jälkeenpäin olen monesti ajatellut miten minua vietiin, kun "pässiä narussa". Ja miten olin tyhmä.
Kyseessä oli siivousalan yritys ja netistä olen lukenut keskustelupalstoilta juurikin tästä yrityksestä, miten sen yrityksen toiminta on sairasta. Sama ihminen siellä vieläkin on johdossa. Hui!
Netistä on hyvä lukea narsismista. Varsinkin vauva-palstalta. Saa aina oikeaa tietoa.
Seuraavalla kerralla täytyy mennä kirjastoon. ;)
Vierailija kirjoitti:
Narsistipiirteinen ihailee täysnarsistia. Tunnen tällaisen, joka jumaloi rikollista maanpetturia ja täyttä ihmishirviötä.
Täysnarsisti on siis rikollinen maanpetturi. Hui!
Jotain rajaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistipiirteinen ihailee täysnarsistia. Tunnen tällaisen, joka jumaloi rikollista maanpetturia ja täyttä ihmishirviötä.
Täysnarsisti on siis rikollinen maanpetturi. Hui!
Jotain rajaa nyt.
Niin? Esimerkkitspauksessa juuri näin. Narsistipiirteinen on kyllä hyvin narsistinen, mutta enemmänkin perseennuolija ja hyväksikäyttäjä, sekä ”tilaisuuden etsijä”.
Kävin katsomassa wikistä narsistin kuvausta, päättelin näin: on suure joka kuvaa miten paljon henkilö rakastaa itseään. Wikin mukaan tuota itserakkautta pitää olla mutta sitä ei saa olla liikaa. Hmm..
Suojattua elämää viettäneet joutuvat usein narsistin kusettamiksi. He kyllä yleensä oppivat virheistään, mutta osalla on sellainen luonne, että antavat anteeksi kerta toisensa jälkeen ja joutuvat kusetetuksi uudestaan. En tiedä mistä se johtuu. Oma lukunsa on tietenkin nämä reppanat, jotka tarvitsevat itselleen johtajan, jota seurata, eikä heitä haittaa vaikka tämä on ilkeä mulkero. Nämä ovat yleensä huonoista oloista ja itsetunto paskana jo muutenkin, joten he ovat tottuneet olemaan jonkun kynnysmattona.
Outo yhteensattuma. Ajattelin juuri laatia aiheesta aloituksen.
Ja kyllä, se vie vuosia jättää p aska taakseen ja alkaa ulkopuoliseksi.
Sitten kun katsoo kuinka muut tempoilevat harhoissaan kuka minnekin, niin lykkyä pytykkään, kansalaiset.
Terapeutti sanoi että jokainen joka olisi ollut saappaissani olisi joko murhannut tai hypännyt sata kertaa tummaan virtaan.
Voisin opettaa ja neuvoa ihmisiä mutten viitsi.
Juoskoot amokkinsa ja syökööt kullalla silatun pas k ansa.
Huomaa viimeiset neljä kirjainta.
Ansa Ikuinen
on kyllä ihmeellistä et jotkut kiusaa koulussa ja työpaikas muita, jos narsisti käskee, ilkeys,pahanpuhuminen ja toisten vahingoittaminen ei haittaa kätyreitä.
olen törmännyt työelämäs narsisteihin ja kerran jopa varoitin yhtä henkilöä narsistin rikostaustasta, ei kiinnosta ja ihaillaan vaan narsistin tietotekniikka taitoja,olenkin tullut tulokseen et narsistin hovi koostuu joko tyhmistä tai pahoista ihmisistä, muuta selitystä ei voi olla.
olen sitä mieltä et hovi kanssa syyllinen esim.työpaikkakiusaukseen koska ovat valinneet olla sen pahan ihmisen puolella.voisivat olla myös neutraaleita eli olla menemättä mukaan esim.juoruiluun tai kiusaamiseen.
Politiikassa tämä näkyy hyvin Tuomiojan toiminnassa
Ensin luvataan köyhille opiskelupaikka tai "vappu satanen"
Sitten kun tulee maksun paikka, sitä etuisuutta ei annetakkaan
Itse vaan nostetaan korkeaa palkkaa (>110000 eur/vuosi), sillä narsistille raha on keino korostaa itseään. Kaikki mikä kiiltää on kultaa
Tässä just ihan vähän aikaa sitten tapahtui, eli on tiedossa tapaus, jossa narsku sysää oman mokansa ihan sivullisen harteille. Ihan pokkana väittää jonkun muun tehneen asioita, joita hän on tehnyt itse. Kun kävi ilmi, että asia, josta hän aiemmin vaati kiitosta, olikin moka, hän etsi sille syntipukin. Siitä huolimatta, että melkoisen moni tietää alkuperäisen tekijän, mikä on myös helppo selvittää. Tässä tapauksessa voi vain ihmetellä noita kätyreitä, jotka komppaavat narsistia. Miten he voivat uskoa valetta, vaikka suurin osa heistä tietää, mistä alunperin oli kyse? Narsismia lienee se, että sen sijaan että ottaisi vastuun mokastaan, etsitään joku sopiva syntipukki.
Minä olen ihan luontaisesti varpaillani, jos joku yrittää maireana tarjota vaikka jotain palvelustaan, josta jäisin "velkaa". En osaa selittää, mutta sen vain aistii, ilman että minun tarvitsisi lähtökohtaisesti ja erikseen epäillä jokaista ihmistä. Olen kyllä muutenkin kriittinen ja analyyttinen luonteeltani, vaan en ihmisvihamielinen. Ehkä se auttaa, että aivot alkavat automaattisesti (yli)prosessoida sosiaalisia vuorovaikutustilanteita. Aistin myös manipuloimaan pyrkivän ärsyyntymisen, jos en lähde siihen peliin mukaan. Aika nopeasti siirtyy etsimään toista kohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Suojattua elämää viettäneet joutuvat usein narsistin kusettamiksi. He kyllä yleensä oppivat virheistään, mutta osalla on sellainen luonne, että antavat anteeksi kerta toisensa jälkeen ja joutuvat kusetetuksi uudestaan. En tiedä mistä se johtuu. Oma lukunsa on tietenkin nämä reppanat, jotka tarvitsevat itselleen johtajan, jota seurata, eikä heitä haittaa vaikka tämä on ilkeä mulkero. Nämä ovat yleensä huonoista oloista ja itsetunto paskana jo muutenkin, joten he ovat tottuneet olemaan jonkun kynnysmattona.
Näitähän on lastenkirjallisuudessa jo paljon. Draco Malfoylla on kätyrit, Monnilla (Pekka Töpöhäntä) on kätyrit, Rikollisilla on aina se joku toinen tomppeli, joka seuraa sitä johtajatyyppiä. Tosielämästähän näillä on esimerkit.
Meidän narsistin kätyri on kypsästi keski-ikäinen. Luonne ja sen rapistuminen sekä alkavat mummotautivaivat tekevät hänestä alttiin.