Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei aikuislukiosta tuu mitään. Koulu olettaa että olet jo valmis akateeminen ihminen kun aloitat.

Vierailija
03.02.2021 |

Aikuslukioon mennään sivistäytymään, oppimaan kirjoittamista ja eri tekstien lukeminen. Mitään näistä ei käydä läpi kun oletetaan että osataan jo näitä kaikkia!

Miten on mahdollista että ainakin monilla kursseilla oletetaan aina että olet valmis?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon mennään peruskoulun oppimäärällä.

Vierailija
2/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis normilukiossa sama homma. Sit vaan opiskelet ahkerammin, luulis elämäkokemuksen jo auttavan jos aikuisena lukioon menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa opitaan lukemaan ja kirjoittamaan, lukiossa oletetaan, että peruskoulu on käyty.

Vierailija
4/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko kannattanut viitata tunnilla jo lapsena, niin voisit aikuisena tehdä jotain muuta kuin lukio ragea?

Vierailija
5/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä aloitin nyt 32 vuotiaana lukion, mä en vieläkään taju miten essee kirjoiteta kun kukaan ei sitä opeta. Tulee pelkkää vitosia. yrittänyt jo vuoden.

Vierailija
6/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä aloitin nyt 32 vuotiaana lukion, mä en vieläkään taju miten essee kirjoiteta kun kukaan ei sitä opeta. Tulee pelkkää vitosia. yrittänyt jo vuoden.

Pelkkiä vitosia? Vau! Taidat olla nero.

Vierailija
7/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se lukio ei sitten vaan ollut sinun älykkyydellesi sopiva paikka.

Vierailija
8/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei nyt jotain omatoimisuutta vähän peliin! Kaikissa lukioissa opetetaan asia tarpeeksi hyvin, mutta jos peruskoulun jutut eivät ole hallussa, pitää ne sitten kaivella itse netistä.

Vierailija
9/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeet:

Johdanto - kerro, mitä essee tulee käsittelemään.

Sen jälkeen vastaat esseessä kysymyksiin mitä, kuka, milloin, miten ja miksi. Pohdi omia ajatuksia kohtaan ”miksi”.

Viimeiseksi yhteenveto, eli jokin naseva loppukaneetti tai oma päätelmä.

Ope

Vierailija
10/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkiä vitosia? Vau! Taidat olla nero.

Taitaa aikuislukiossakin arviointi olla 4-10 eikä 1-5.

Vierailija
11/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei nyt jotain omatoimisuutta vähän peliin! Kaikissa lukioissa opetetaan asia tarpeeksi hyvin, mutta jos peruskoulun jutut eivät ole hallussa, pitää ne sitten kaivella itse netistä.

En minä kyllä muista esseen kirjoittamista koskaan sen kummemmin opetetun. Ehkä sanottiin, että lyhyt kirjoitelma? Ap:lle sen verran, että pyydä toki opettajilta palautetta. Ovat siihen velvollisia.

Vierailija
12/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ottaa päähän, kun aikuislukiossa ei voi osallistua etänä tunneille edes nyt korona-aikaan.

Vierailija
13/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opetan tässä nyt, miten kirjoitat esseen:

1. Päätä aihe. Lukiossa se usein annetaan valmiiksi

2. Etsi ja lue pari aiheeseen liittyvää kirjaa tai artikkelia. Koita ktasoa, että ne ova suhteellisen laajaltihyvöksyttyjä näkökulmia. Jos opettaja ehdottaa jotain kirjallisuutta, lue ainakin se!

3. Kirjoita essee niiden pohjalta:

A) johdanto, jossa kerrot, mitä eseesi käsittelee ja miksi se on tärkeä twi mielenkiintoinen kysymys, sekä mitä kirjallisuutta/muuta aineistoa käytät sen käsittelyyn

B) käsittelyosa, jossa kerrot, mitä olennaista näissä lukemissasi kirjoissa ja artikkeleissa asiasta sanotaan ja vertailet vähän niitä keskenään. Esim että XXX painottaa sitäjatätä kun taas YYY korostaa tuotajanuota - tämä voi vaikuttaa ristiriitaiselta, mutta niinpä XXX:n tulokset pätevätkin siinäjasiinä tilanteessa, kun taas YYYn havainto on hyödyllisempi jos tilanne onkin tämmöinenjatuomoinen.

C) kappaleen tai parin mittainen loppuyhteenveto, missä vielä kertaat lyhyesti, mihin kysymyksiin etsit vastauksia ja mitä ne vastaukset oli.

Kun sanotaan, että pitää olla omaa ajattelua ja omia mielipiteitä, niin se on aina tähän kirjallisuuteen pohjautuvaa ajattelua ja mielipiteitä, ei jotain huussissaistuessa hihasta vedettyä oman pään sisäistä huttua.

Vierailija
14/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kyllä muista esseen kirjoittamista koskaan sen kummemmin opetetun. Ehkä sanottiin, että lyhyt kirjoitelma? Ap:lle sen verran, että pyydä toki opettajilta palautetta. Ovat siihen velvollisia.

Kyllä kirjoittamista ja tekstianalyysiä opetetaan kaikissa peruskouluissa ja lukioissa. Hyvin monestakin eri näkökulmasta.

Vierailija
15/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä esseitä kirjoitettiin jo 80-luvun lukiossa.

Vierailija
16/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti ulkomaalaistaustainen, koska kirjoitat suomea väärin? Tarvitsisit tukea kielen oppimisessa. Lukio voi ehkä tuntua hankalalta, jos suomen kieli ei vielä ole hallussa.

Vierailija
17/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ottaa päähän, kun aikuislukiossa ei voi osallistua etänä tunneille edes nyt korona-aikaan.

Miten niin ei voi?

Vierailija
18/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi? Mikset katso googlesta, miten essee kirjoitetaan????????

Vierailija
19/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa olet suorittanut peruskoulun? Taso ei ehkä vastaa Suomen peruskoulun tasoa... Silloin lukio ei ole sinulle oikea paikka.

Vierailija
20/27 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä maassa olet suorittanut peruskoulun? Taso ei ehkä vastaa Suomen peruskoulun tasoa... Silloin lukio ei ole sinulle oikea paikka.

Tai millä arvosanoilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme