Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: ”Työvoimapula on syrjäseutujen vitsaus”

02.02.2021 |

Haluaisin kuulla kommentteja niiltä henkilöiltä, jotka asuvat syrjäisillä pikkupaikkakunnilla:

Olen lukenut alla olevasta Hesarin artikkelista (julkaistu toissavuonna siis ennen koronaa), että syrjäisillä pikkupaikkakunnilla, kuten Lieksassa, Nurmeksessa, Juvalla ja Kuhmossa on työvoimapula. Kuulemma se johtuu mm. siitä, että työikäiset nuoret aikuiset muuttavat pois opiskelujen tai vaikka puolison perässä eivätkä enää palaa. Siksi näillä paikkakunnilla ei ole työvoimaa tarjolla siihen malliin kuin vaikka yliopistokaupungeissa, ja väestössä on paljon ikääntyneitä.

Itse asiassa minulla asuu sukulaisia pikkupaikkakunnalla ja he kaikki ovat töissä, jotka siis ylipäätään haluavat olla töissä eikä työttömänä. Sitten taasen minulla on sukulaisia isoissa kaupungeissa ja he eivät löydä töitä mistään.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006178977.html

Kommentit (64)

1/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, olisi kiva tietää että minkä alan työvoimapulasta nyt puhutaan? Varmaan vaikka it alan huippuosaajista on pulaa joka puolella, mutta entä jos on 20 v sitten käyty datanomin tutkinto ja sen jälkeen ollut työtön syystä x.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän tuon jo tilastoista: Helsingin työttömyys% on paljon korkeampi kuin vaikka Pälkäneen. Ja mitä vaikeammaksi tehdään autoilu jossain Helsingin liepeillä, sitä varmemmin työpaikat siirtyvät etäämmälle. Lontoosta käsin on ihan se ja sama, onko kumppani jossain Kalasatamassa vai Keuruulla, kunhan videopuhelu onnistuu.

Vierailija
4/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat syrjäseuduilla asuvat tuttuni ovat kaikki töissä vakituisesti. Monella on pitkä työmatka ja saattaa olla useampiakin paikkoja, joissa joutuvat työn puolesta käymään.

Vierailija
5/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, sillä minä olen aina ollut siinä käsityksessä että juuri noissa pikkupitäjissä ei ole töitä. Sen mitä muutamia tuttuja asuu noissa pikkukylissä, niin kaikki käyvät töissä jossain viereisessä kaupungissa.

6/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

X

Vierailija
7/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, sillä minä olen aina ollut siinä käsityksessä että juuri noissa pikkupitäjissä ei ole töitä. Sen mitä muutamia tuttuja asuu noissa pikkukylissä, niin kaikki käyvät töissä jossain viereisessä kaupungissa.

Tuttu on töissä Helsingissä, asuu Espoossa. Siis kulkee pikkukylästä kaupunkiin päivittäin ja aikaa kuluu suuntaansa vähän yli tunti. Minä asun Hollolassa, käyn töissä Lahdessa ja työmatkaan menee aikaa noin 15 min.

Vierailija
8/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina työvoimapulasta on valitettu ainakin seuraavista ammattinimikkeistä

- talvella kattojen lumenpudottaja

- lampaiden keritsijä

- nautaeläinten sorkkien hoitaja

Sitä saa miettiä, miten tuollaiset työt takaavat elannon vai onko työssäkäyntialueena koko Suomi.

Vierailija
9/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorkkienhoitajalla on ainakin ollut hyvät ansiot aikanaan. Lampaankeritsijöillä on niin harvoin töitä, että ei taida lyödä leiville. 

Jotenkin vaikealta vaikuttaa esittää uskottavasti, että on työvoimapula vaikka paikkakunnalla on työttömyysprosentti kymmeniä.

Vierailija
10/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen meistä voi mennä katsomaan esim. TE-toimiston sivuille, mitä töitä noilla paikkakunnilla on:

lähihoitaja (x 1000)

kuorma-autonkuljetta

sosiaalityöntekijä

kiinteistönvälittäjä (niille taloille, joista ihmiset pyrkivät pois suurempiin kaupunkeihin, mutta kukaan ei heiltä vanhaa ok-taloa osta, vaikka hinta olisi vaivaiset 20 tuhatta)

suuhygienisti

opettaja

kokki

sairaanhoitaja

sähköasentaja

siivooja

taksikuski

rakennusmies

myyjä

puhelinmyyjä

Jos ajatellaan työtöntä helsinkiläistä, niin miksi hän lähtisi just Juvalle tai Lieksaan siivoamaan, lähihoitajaksi tai kokiksi? Onhan noita paikkoja lähempänäkin, jos hän töihin haluaa. 

Ei siis niin mitään järkeä ajatella, että vau, Nurmeksessa on lähihoitajan paikka, kylläpä nyt pitää vantaalaisen muuttaa sinne. 

Vierailija
11/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen meistä voi mennä katsomaan esim. TE-toimiston sivuille, mitä töitä noilla paikkakunnilla on:

lähihoitaja (x 1000)

kuorma-autonkuljetta

sosiaalityöntekijä

kiinteistönvälittäjä (niille taloille, joista ihmiset pyrkivät pois suurempiin kaupunkeihin, mutta kukaan ei heiltä vanhaa ok-taloa osta, vaikka hinta olisi vaivaiset 20 tuhatta)

suuhygienisti

opettaja

kokki

sairaanhoitaja

sähköasentaja

siivooja

taksikuski

rakennusmies

myyjä

puhelinmyyjä

Jos ajatellaan työtöntä helsinkiläistä, niin miksi hän lähtisi just Juvalle tai Lieksaan siivoamaan, lähihoitajaksi tai kokiksi? Onhan noita paikkoja lähempänäkin, jos hän töihin haluaa. 

Ei siis niin mitään järkeä ajatella, että vau, Nurmeksessa on lähihoitajan paikka, kylläpä nyt pitää vantaalaisen muuttaa sinne. 

Nurmeksessa, Juvalla ja Lieksassa on asuminen sen verran halvempaa että lähäri, siivooja tai kokki voi vaikka omistaa asunnon ja elää muutenkin mukavasti.

Vierailija
12/64 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen avustajan hommaa tarjotaan ihan hitosti. Postinjakajan hommia, tehdastyötä itä-eurooppalaisten kanssa.

Siinäpä mitä mulle on tarjottu. Aika surkeaa.

Kunnan hommiin mulla ei ole puoluekorttia sdp. Sinnehän on jo valittu tekijät tovereista.

Kyllä hommia olisi, vaan mikä sopii mulle ja oman alan hommiin ei mua valita, koska hakijoita on varmasti paljonkin. Myös välimatkat johonkin tehtaaseen nostaa karvat pystyyn.

13/64 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14/64 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nurmeksessa, Juvalla ja Lieksassa on asuminen sen verran halvempaa että lähäri, siivooja tai kokki voi vaikka omistaa asunnon ja elää muutenkin mukavasti.

Ei pk-seudulta tarvitse Hyvinkäätä tai Sipoota kauemmas muuttaa niin lähihoitajan palkalla asuu ihan kivasti.

Miten muuttotappiokylät, jotka ovat kuolleet jo vuosikymmeniä sitten, voi puhua mukavasta elämästä? Ei siellä ole mitään palveluita, tekemistä tai välttämättä järkevää infrastruktuuriakaan.

Vierailija
15/64 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan mahdollisesti riippua paikasta. Missä harvassa nyt sattuu hommia olemaan.

Vierailija
16/64 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustyötä voi löytyä, jos on vaikka hoitoalan, opetusalan tai siivousalan kokemusta, mutta mitään erikoistunuttahan noilla paikkakunnilla ei ole. Työt eivät ole kovin mielenkiintoisia. Lisäksi ovat aika ahdistavia paikkoja asua, kokemusta on.

Vierailija
17/64 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näiden työvoimapula on lähinnä lähihoitajista ja erilaisista teknisen puolen työntekijöistä, hitsareista, metallimiehistä. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että ennemmin valitaan työttömyys Helsingissä, kuin että otettaisiin oman alan työpaikka Nurmeksessa. Ja että yhteiskunta sen sallii.

Vierailija
18/64 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on vissiin niin tympeä ilmapiirikin ettei sinne voi asettua asumaan muualta tullut.

Vierailija
19/64 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla paikkakunnilla on yhteensä 84 kokopäiväistä paikkaa vapaana ja vain osa enemmän kuin 3kk. Hoitajia haetaan lähinnä Attendolle. Pari opinto-ohjaajaa, psykologin virka ja yksi hammaslääkäri. Ja yksi proviisorin paikka.

Vierailija
20/64 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosina työvoimapulasta on valitettu ainakin seuraavista ammattinimikkeistä

- talvella kattojen lumenpudottaja

- lampaiden keritsijä

- nautaeläinten sorkkien hoitaja

Sitä saa miettiä, miten tuollaiset työt takaavat elannon vai onko työssäkäyntialueena koko Suomi.

Niin, nuo ovat siis Helsingin seudun työvoimapula-aloja. Maaseudulla koneistajat, sähkömiehet, erilaisten ajoneuvojen kuljettajat sekä hoitotyöntekijät ovat kysyttyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi