Millaisia oireita saat koneellisesta ilmanvaihdosta?
Asun itse 2010-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Epäilen että saan terveysoireita koneellisesta ilmastoinnista, tai sitten asunnossa on jokin ilmastoinnista riippumaton sisäilma/mikrobiongelma.
Silmät kirveltävät ja kuivuvat todella paljon ja kurkku käheentyy voimakkaasti. Nämä oireet alkoivat, kun muutin tänne, joten logiikka epäilykselläni on. Minun ei ole helppo muuttaa täältä pois, joten se on ratkaisu jonka olisin jo tehnyt jos olisin voinut. Oireet ovat pahentuneet, ja helpottavat kun olen vähintään vuorokauden jossain muualla.
Asunnon pinnoille kertyy harmaata pölytöhnää todella nopeasti, mietin että sen on pakko puhaltaa asuntoon tuloilmarööreistä. Koneellisen ilmastoinnin olen säätänyt niin pienelle kuin voi, ilman että ilma tulee tunkkaiseksi. Sinänsä raikas ilma täällä kuitenkin on. Tuloilma on siis asuntokohtainen.
Mietityttää kuitenkin ylipäätään, kuinka terveellinen koneellinen ilmanvaihto loppupeleissä on asumisterveyden suhteen. Verrattuna painovoimaiseen ilmanvaihtoon kun tuloilma tulee suoraan ikkunan räppänöistä. Ja miten koneellinen ilmanvaihto on vallannut alaa asuin-, toimisto- ja liikerakennuksissa. Kannattaako minunkaan sellaiseen enää ikinä muuttaa, mutta kun koneellinen ilmanvaihto rakennetaan nykyään kerrostaloihin, lopulta ei muuta vaihtoehtoa enää olekaan.
Kokemuksia/näkökulmia?
Kommentit (6)
En yhtään mikäänlaisia. Kai te vaihdatte niitä suodattimia joskus? Ja muutenkin pidätte puhtaana sen ilmanvaihdon?
Ei ongelmia. Pientalo. Paras ilmanvaihto kuin missään ja asunut puplivuosisataa lukuisissa asunnoissa.
Siis se kone tuo ja vie ilmaa sieltä hallitusti ja vielä puhdistaa suodattimeen ulkoilman epäpuhtaudet, painovoimainen ”toimii” miten sattuu ja pakkasella tuo jääkylmää. Ongelmasi johtuvat varmaan kuivasta sisäilmasta, hanki kostutin
Tuota harmaata pölytöhnää olen itsekin ihmetellyt. Ja vetoisuus asunnossa. Kiinnikkään noita ei voi laittaa, koska huoneistoon alkaa kertyä todella pahanhajuinen sisäilma. Ikkunoita ei kuulemma saa pitää pitkiä aikoja auki, koska sekoittaa ilmastointia.
Vierailija kirjoitti:
Siis se kone tuo ja vie ilmaa sieltä hallitusti ja vielä puhdistaa suodattimeen ulkoilman epäpuhtaudet, painovoimainen ”toimii” miten sattuu ja pakkasella tuo jääkylmää. Ongelmasi johtuvat varmaan kuivasta sisäilmasta, hanki kostutin
Ap:n soperruksesta ymmärsin että heillä on koneellinennpoisto ja tuloilma on raakana ikkunoiden reumaventtiileistä.
Tuossa on kapeaannkarmiventtiiliin mahdotonta saada hyvää suodatusta, koska peukalonlevyinen suodatin on parissa päuvässä täysin likainen ja tukossa.
-> Tuloilma on kylmää, kuivaa ja likaista (kaupunkialueella).
Voin uudessa rivarissamme todella huonosti ja oudosti. En viettänyt alakerrassa aikaani kuin nukkuessa ja suihkussa. Aina oli huono olo. Yläkerta taas menetteli missä oli keittiö ja muut huoneet.
Sielläkin sammutin liesituulettimen heti kun kokkaus loppui.
Kun ostimme talon syynäsin tarkkaan hajut ja nurkat ja ehto no yksi oli EI koneellista ilmanvaihtoa. Nyt 30v voinut ihan hyvin.