Pärjäisittekö ELON MUSKIN työhaastattelussa?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007777573.html
– Yliopistotutkinto tai edes lukion läpäiseminen ei ole tarpeen, Musk sanoi.
Tutkintojen sijaan Musk kertoi etsivänsä hakijoista ”merkkejä poikkeuksellisesta kyvykkyydestä”.
Työhaastattelussa työnhakijoilta yhden ja saman kysymyksen: ”Kerro minulle vaikeimmista kohtaamistasi ongelmista ja kuinka ratkaisit ne”?
Kommentit (29)
Jaa. Jos rehellisesti saisi vastata niin kertoisin miten olen selvinnyt koulukiusaamisesta, hyväksikäytöstä, syömishäiriöstä. Ja siitä miten kamppailen masennuksen kanssa mutta silti yritän löytää hyvää jokaisesta päivästä.
Mutta ehkä hän kuitenkin tarkoittaa jotain työelämän haasteita? Haastavia projekteja mistä on selvinnyt kunnialla tms?
Yhden kerran jäin miettimään kummalle puolelle näkkileipää laittaisin levitteen. Valitsin sen reikäisen puolen hetken harkinnan jälkeen.
Elon musk, työ saatanan lähettiläs, näköjään noi aikaisemmat jotka tänne vastas eivät ymmärrä että elon musk ei etsi sellaista joka on selvotynyt jostain helkkarin koulukiusaamisesta tai syömishäiriöstä yms, tai että osaa laskea:D
Idiootit, Elon musk etsii henkilöitä joilla jotain yliluonnollisia kykyjä, kuten poikkeuksellinen älykkyys esim...
En.
Minua ei kiinnosta tehdä kiimaisena 80-100 tunnin työviikkoja ilman ylityölisiä ihan vain sen takia että saisin tehdä töitä jumalaksi korotetulle varttihullulle.
(Ei, en kiistä tyypin bisnesmiestaitoja, mutta iso osa hänen onnistumisestaan perustuu tähän omituiseen henkilöpalvontakulttiin joka on muotoutunut sen ympärille)
Vierailija kirjoitti:
Elon musk, työ saatanan lähettiläs, näköjään noi aikaisemmat jotka tänne vastas eivät ymmärrä että elon musk ei etsi sellaista joka on selvotynyt jostain helkkarin koulukiusaamisesta tai syömishäiriöstä yms, tai että osaa laskea:D
Idiootit, Elon musk etsii henkilöitä joilla jotain yliluonnollisia kykyjä, kuten poikkeuksellinen älykkyys esim...
No sinä et ainakaan ole poikkeuksellisen älykäs, kun et lukenut viestiäni loppuun. :)
T. viesti 1
Vierailija kirjoitti:
En.
Minua ei kiinnosta tehdä kiimaisena 80-100 tunnin työviikkoja ilman ylityölisiä ihan vain sen takia että saisin tehdä töitä jumalaksi korotetulle varttihullulle.(Ei, en kiistä tyypin bisnesmiestaitoja, mutta iso osa hänen onnistumisestaan perustuu tähän omituiseen henkilöpalvontakulttiin joka on muotoutunut sen ympärille)
Et toki. Sinähän teet sanna suuren 24 tuntista työviikkoa jossain eu:n velkarahalla maksetussa julkisen sektorin hölynpöly virassa.
Ehkä selviäisinkin. Olen looginen sekä luova ja ihan älykäskin ja ajatukseni liikkuvat laatikon ulkopuolella aika luonnostaan. Kun uppoudun johonkin kiinnostavaan hommaan niin nukkuminen ja syöminen unohtuu, siksi projekteja aloittaessani minun täytyy tehdä jääkaappiin ruoka-annoksia valmiiksi muutamaksi päiväksi ja laittaa kello soimaan tasaisin väliajoin, jotta muistan syödä. Ja kello soimaan kun on aika mennä nukkumaan.
Sanomattakin selvää, että joku koulunkäynti, jossa ulkopuoliset määräsivät mitä piti tehdä, ei todellakaan herättänyt samanlaista uppoutumisreaktiota. Arvosanani olivat kuitenkin keskivertoa parempia vaikken juurikaan opiskellut, joten selvisin lukiostakin hyvin tuloksin. Yliopisto-opinnot olivat motivaation loppumiseen asti lastenleikkiä, nyt tahmoo ja pahasti, kun ei enää kiinnosta.
En kyllä usko, että Elon Muskilla olisi sellaisia työtehtäviä tarjolla, jotka saisivat minut innostumaan kovin paljoa. Tai mistä sitä tietää. Mutta jos olisi, niin olisin luultavasti aika houkutteleva työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Minua ei kiinnosta tehdä kiimaisena 80-100 tunnin työviikkoja ilman ylityölisiä ihan vain sen takia että saisin tehdä töitä jumalaksi korotetulle varttihullulle.(Ei, en kiistä tyypin bisnesmiestaitoja, mutta iso osa hänen onnistumisestaan perustuu tähän omituiseen henkilöpalvontakulttiin joka on muotoutunut sen ympärille)
Et toki. Sinähän teet sanna suuren 24 tuntista työviikkoa jossain eu:n velkarahalla maksetussa julkisen sektorin hölynpöly virassa.
Arveletko että on olemassa vain nämä kaksi ääripäätä? Lapsellista.
Suomalainen, varsinkaan nainen, ei pärjäisi.
Mutta nainen voi ainakin kostaa epäonnistumisensa tekemällä mitukat ja väittämällä että Musk on tissejä kähmeltänyt.
Todennäköisesti en pärjäisi, en ole kovin syvällinen pohtija, jotta osaisin määritellä asian, enkä myöskään koe, että olisin elämässäni kohdannut kovin suuria ongelmia. Työni toki on eräänlaista ongelman ratkaisua, mutta ei sen tekijä tarvitse yliluonnollisia kykyjä hoitaakseen työn hyvin. Mutta tuskinpa Muskilla olisikaan tarjota töitä minulle, enkä varmasti tule koskaan häneltä töitä pyytämäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä selviäisinkin. Olen looginen sekä luova ja ihan älykäskin ja ajatukseni liikkuvat laatikon ulkopuolella aika luonnostaan. Kun uppoudun johonkin kiinnostavaan hommaan niin nukkuminen ja syöminen unohtuu, siksi projekteja aloittaessani minun täytyy tehdä jääkaappiin ruoka-annoksia valmiiksi muutamaksi päiväksi ja laittaa kello soimaan tasaisin väliajoin, jotta muistan syödä. Ja kello soimaan kun on aika mennä nukkumaan.
Sanomattakin selvää, että joku koulunkäynti, jossa ulkopuoliset määräsivät mitä piti tehdä, ei todellakaan herättänyt samanlaista uppoutumisreaktiota. Arvosanani olivat kuitenkin keskivertoa parempia vaikken juurikaan opiskellut, joten selvisin lukiostakin hyvin tuloksin. Yliopisto-opinnot olivat motivaation loppumiseen asti lastenleikkiä, nyt tahmoo ja pahasti, kun ei enää kiinnosta.
En kyllä usko, että Elon Muskilla olisi sellaisia työtehtäviä tarjolla, jotka saisivat minut innostumaan kovin paljoa. Tai mistä sitä tietää. Mutta jos olisi, niin olisin luultavasti aika houkutteleva työntekijä.
Mikähän sinua sitten mahtaa kiinnostaa, paitsi edellisen perusteella suuret luulot itsestäsi?
Muskilla on hankkeita mm. sähköautoissa, itseajavissa autoissa ja nyt myös avaruustekniikassa jossa tuo koittaa edistää sitäkin asiaa vauhdilla. Jännä että voit todeta suorilta käsin ettei sinua kiinnosta mikään noista osa-alueineen.
Vierailija kirjoitti:
Kiva, et on muitakin tällaisia, tämä voisi olla mun kirjoittama. Kun innostun jostain, innostun niin, että koko muu maailma pysähtyy, eikä mihinkään muuhun kiinnitä edes huomiota. Kiinnostun helposti eri asioista, mutta motivaatio pysyy yllä korkeintaan kaksi vuotta. Olen aloittanut opiskelun yliopistossa viidellä eri alalla ja suoriutunut kaikista opinnoista erinomaisin arvosanoin, kunnes on tullut jotain kiinnostavampaa. Sitten keskityn uuteen asiaan ja vanha unohtuu. Lopulta pakotin itseni käymään kolmekymppisenä tutkinnon loppuun ja olen tehnyt projektitöitä.
Mutta tämä on myös varmaan elämäni yksi suurimmista haasteista, mitä en ole onnistunut ratkaisemaan. Pitkäjänteisyyttä samaan asiaan ei ole. Tästä syystä en varmasti olisi hyvä työntekijä, koska kun motivaatio loppuu, se loppuu ja työnjälki on sen mukaista.
En pärjäisi. En ole ratkaissut vaikeimpia eteeni tulleita ongelmia, mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, et on muitakin tällaisia, tämä voisi olla mun kirjoittama. Kun innostun jostain, innostun niin, että koko muu maailma pysähtyy, eikä mihinkään muuhun kiinnitä edes huomiota. Kiinnostun helposti eri asioista, mutta motivaatio pysyy yllä korkeintaan kaksi vuotta. Olen aloittanut opiskelun yliopistossa viidellä eri alalla ja suoriutunut kaikista opinnoista erinomaisin arvosanoin, kunnes on tullut jotain kiinnostavampaa. Sitten keskityn uuteen asiaan ja vanha unohtuu. Lopulta pakotin itseni käymään kolmekymppisenä tutkinnon loppuun ja olen tehnyt projektitöitä.
Mutta tämä on myös varmaan elämäni yksi suurimmista haasteista, mitä en ole onnistunut ratkaisemaan. Pitkäjänteisyyttä samaan asiaan ei ole. Tästä syystä en varmasti olisi hyvä työntekijä, koska kun motivaatio loppuu, se loppuu ja työnjälki on sen mukaista.
Ja siis en pidä tätä minään erityisen toivottavana ominaisuutena, nimittäin tästä kärsin paitsi itse, myös kaikki läheiseni. Etenkin silloin innostuksen alkuvaiheessa laiminlyön huolella velvollisuuksiani puolisona ja vanhempana, tästä on käyty useita riitoja puolison kanssa, kun en kertakaikkiaan pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin siihen uuteen kiinnostavaan asiaan. Joskus olen miettinyt, että olenko jotenkin neurologisesti poikkeava vai olenko vain tällainen.
Elon Musk on kulttijohtaja. Ei hänen ideat ole omaperäisiä mutta hypellä ja ehkä sitten poikkeuksellisen kyvykkäillä työntekijöillä saa paljon aikaan. Steve Jobsissa oli samaa karismaa ja kykyä houkutella niitä oikeasti kovan luokan tekijöitä vaikka hänenkin henkilökohtaiset ansiot oli kyseenalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sinua sitten mahtaa kiinnostaa, paitsi edellisen perusteella suuret luulot itsestäsi?
Muskilla on hankkeita mm. sähköautoissa, itseajavissa autoissa ja nyt myös avaruustekniikassa jossa tuo koittaa edistää sitäkin asiaa vauhdilla. Jännä että voit todeta suorilta käsin ettei sinua kiinnosta mikään noista osa-alueineen.
No huoh. Joo, en tiedä millaisia osa-alueita löytyy ko. kaltaisista organisaatioista sillä en sellaisessa ole ollut töissä enkä ole ajatellut asiaa lainkaan. Omat kiinnostuksenkohteet eivät liity teknologiaan millään tavalla. Kiva kun vedät herneet nenään tietämättömyyteni takia ja alat netissä haastamaan riitaa. Enkä edes todenut suorilta käsin mitään, vai miltä "tai mistä sitä tietää" kuulostaa?
Jos nyt ajattelen, niin jonkinlaista analytiikkaan ja prosessinkehitykseen liittyvää työtä tekisin mielelläni. Että juu kaiketi herralta löytyisi jotain hommaa minulle. Miksi hermostut niin kovasti tällaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huoh. Joo, en tiedä millaisia osa-alueita löytyy ko. kaltaisista organisaatioista sillä en sellaisessa ole ollut töissä enkä ole ajatellut asiaa lainkaan. Omat kiinnostuksenkohteet eivät liity teknologiaan millään tavalla. Kiva kun vedät herneet nenään tietämättömyyteni takia ja alat netissä haastamaan riitaa. Enkä edes todenut suorilta käsin mitään, vai miltä "tai mistä sitä tietää" kuulostaa?
Jos nyt ajattelen, niin jonkinlaista analytiikkaan ja prosessinkehitykseen liittyvää työtä tekisin mielelläni. Että juu kaiketi herralta löytyisi jotain hommaa minulle. Miksi hermostut niin kovasti tällaisesta?
Koitan vaan vihjailla että sinulla on melkoisen suuret luulot sekä itsestäsi että varsinkin asioista joista et aivan ilmeisesti tiedä yhtään mitään. Tuo on valitettavasti älykkäiden ammattitauti eli tehdään täysin "varmoja" johtopäätöksiä jokseenkin olemattoman tiedon perusteella. Ehkä nöyryys veisi pidemmälle kohti viisautta.
En.
Koska minulla ei ole ollut mieleen jääviä ongelmia. On vain päivittäisiä työtehtäviä jotka ratkotaan yksi kerrallaan.
Ja työkseni olen sellainen ”erikois”asiantuntija joka ohjaa ja opastaa suomalaisten yritysten ”asiantuntijoita”
.
Kyllä, uskoisin näin.