KANTOLIINOISTA
Voisiko joku valaista noviisia kantoliinoista??
Minulla on 4kk vanha poika ja olen käyttänyt rintareppua, mutta poika alkaa painaa melkoisesti (8kg) ja olen kuullut, että kantoliinassa paino jakaantuu tasaisemmin.
Minulla on Vauva-lehdeltä tilaajalahjaksi saatu liina, mutta en ole kokeillut sitä kertaakaan. Onko se hyvä?
Voiko liinan sitoa niin, että vauvalla on kasvot menosuuntaan päin?
Kiitokset vastanneille jo etukäteen!!
Ellamaija ja poitsu
Kommentit (4)
Kyllä niitäkin on, niiden ikäsuositus on noin 3-4kk eli kun vauva kannattelee kunnolla päätään.
Buddhasidonnassa käytetään kietaisuristi2-sidontaa, jossa vauva istuu jalat ristissä selkä päin kantajaa. Jalat eivät siis roiku missään, vaan ovat ristissä vauvan edessä ja vauva istuu koko liinan sisällä (ei pelkästään smokkivyön). Tässä asennossa vauvan lonkat ja selkä ovat ergonomisesti oikein. Buddhasidonnan haittapuoli on se, ettei se sovi kaikille lapsille, sillä siinä lapsi ei pääse pakoon päin naamaa tulevaa ulkomaailmaa.
Lonkkasidonnassa vauva tulee kantajan lonkalle. Sidonnan hyvä puoli on se, että vauva voi maailmaan väsähtäessään kääntää päänsä kantajaa vasten ja nukahtaa. Huono puoli on se, että paino on vain kantajan toisella olkapäällä.
On myös olemassa L-sidonta, jossa vauva tulee kietaisuristikehtoon niin, että hän istuu alemman olkaimen muodostamassa pussissa joko kokonaan tai jalat ylemmässä pussissa. Näin vauva näkee paremmin eteensä, mutta voi taas väsähtäessään kääntää päänsä pois.
Vauva-lehden liinasta ollaan monta mieltä, kyllähän se menettelee, mutta ei nyt aivan sieltä parhaimmasta päästä ole.
Mukavaa liinailua!
Porenn *kantoliinatukihlö*
Hei!
Kannattaa tutustua kantoliinakanava.fi, sieltä löydät tietoa liinoista ja sidonnoista. Kantoliina on tosiaan paljon mukavampi ja ergonomienen sekä kantajalle että lapselle. Vauva-lehden liinasta on monenlaista mielipidettä, mutta parhaita liinoja se tuskin on. Mutta sillä voit ainakin kokeilla kantamista. Kantamista kasvot menosuuntaan ei suositella, koska silloin ei ole mahdollista saada vauvan selkää ja jalkoja ergonomisesti oikein. Tärkeätä on että vauvan peppu on kantajan navan yläpuolella, eli liina on tarpeeksi tiukalla, vauvan selkä on pyöreänä, eli polvet ylempänä kuin peppu ja jalat sammakkoasennossa eikä liina ole rypyssä polvitaipeissa. Onnellisia liinailuhetkiä!!!
Esikoisen aikana kokeilin rintareppua, mutta en oikein tykännyt, jo 6-kiloisen vauvan paino kävi hartioihin. Nyt pojan (4kk/8kg) ollaan liinailtu päivittäin. Meillä käytössä trikooliina. Se on mun mielestä helpompi sitoa kuin kudottu. Meillä myös se vauva-lehden liina, mutta jäänyt käyttämättä, kun on niin kankea. Sitten kun laitat vauvan liinaan, kannattaa olla liikkeessä ja nytkyttää, useimmat vauvat tuskastuvat kun liike pysähtyy. Monet kokeilevat kerran liinaa, mutta luovuttavat, kun luulevat, ettei vauva viihdy liinassa ja siksi itkee.
Kysyisin vielä, että kuuluuko vauvan pysyä liinassa paikallaan, vai mitä teen väärin, kun vauva ei kestä suorassa vaan on jommalle kummalle puolelle kallellaan? Vauva katselee ympärilleen ja pää pyörii kuin väkkärä ja kohta on taas aivan vinossa.
Tosi hankalia nuo sidonnat ja että saa sen liinan nätisti.. Ääh!
Jos otan yhteyttä johonkin tulihenkilöön opastamaan minua, niin maksaako se mitä?
Suurkiitokset, jos joku vielä viitsii vastata!!