Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen - millainen lääkärinlausunto tarvitaan ja miten sen saa

Vierailija
02.02.2021 |

Kyse lähes kolmekymppisestä asperger-pojastamme, jolla ollut vuosikausia myös masennus, joka nyt pahana. Ainoat tutkinnot yo-tutkinto ja yksi ammatillinen perustutkinto, jolla ei toivoakaan työllistyä. Kaikki muut opinnot keskeytyneet. Nyt on keskeytymässä viides.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän siis täysin työkyvytön kaikkiin mahdollisiin töihin?

Onko hän ollut työnhakijana?

Kyllähän se aikoimoinen ruletti on, se työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen.

Täytyy todistaa ensin se, että ihminen todella on täysin työkyvytön.

Vierailija
2/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkykyselvitys on luultavasti ensimmäinen askel. Siinä tehdään erilaisia työkykyä mittaavia testejä ja psykiatri tekee lopuksi lausunnon.

Ikävä tilanne teillä, jaksamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sairaslomaa vuosi, sitten kuntoutustukea vuosia ja sitten joskus pysyvä työkyvyttömyyseläke.

Vierailija
4/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät ap, että poikasi on työkyvytön, jos hän ei ole milloinkaan missään työssä ollut?

Pitäisi kai olla ensin työnhakija, kokeilla joitain työpaikkoja, että pärjääkö niissä.

Jos on jo yo-tutkinto takana, ei voi suoraan sanoa, että poika olisi työkyvytön.

Työharjoittelupaikkoja vaan etsimään ja kokeilua työelämässä eri ammateissa.  Hänellähän on jo yksi perustutkinto jostakin ammatista.

En oikein usko, että pelkästään tuolta pohjalta, että on keskeyttänyt opinnot, aletaan suoraan työkyvyttömyys eläkettä maksamaan.

Vierailija
5/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiskunta pyöri tuolla tavalla että jäädään kotiin eläkkeillä peliä pelaamaan. Joku sopi nuorelle löytyy. Taas joku ylisuojeleva äiskä laittamassa poikaa eläkkeelle, koska masentaa.

Vierailija
6/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyttömyyseläkkeeseen ei tarvitse olla täysin työkyvytön vaan työkyvyn pitää olla laskenut 3/5. Osatyökyvyttömyyseläkkeeseen työkyvyn laskuksi riittää 2/5.

Onko pojalla mitään hoitosuhdetta minkään tahon kanssa? Jos ei ole, niin voisitte kysyä asiaa oman sairaanhoitopiirin kuntoutusyksiköstä. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan huolellisesti tehty B-lausunto ja hakemus. Työkkäristä kannattaa varata aika psykologin juttusille. Hän tekee oman raporttinsa ja se kannattaa laittaa hakemuksen liitteeksi. Heille nämä jutut ovat tuttuja.

Vierailija
7/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteiskunta pyöri tuolla tavalla että jäädään kotiin eläkkeillä peliä pelaamaan. Joku sopi nuorelle löytyy. Taas joku ylisuojeleva äiskä laittamassa poikaa eläkkeelle, koska masentaa.

Äiti on luonnollisesti hyvin huolestunut ja tiedoksesi, äiti ei hyvin luultavasti päätä eläkkeistä. Siihen on oikea prosessi josta sinä et näköjään tiedä yhtään mitään.

Vierailija
8/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin ja sieltä varmaan laittavat johonkin työkokeiluun tai kuntouttavaan. Se on varmaan se ensimmäinen askel.

Vierailija
9/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mä saisin, kun vituttaa olla duunissa?

Vierailija
10/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on luonnollisesti hyvin huolestunut ja tiedoksesi, äiti ei hyvin luultavasti päätä eläkkeistä. Siihen on oikea prosessi josta sinä et näköjään tiedä yhtään mitään.

Saattaa hyvinkin olla, että tiedän, sillä olen ollut työk.eläkkeellä 9 vuotta :D

Kolmikymppisenä vielä taistelin, kelpas huonommatkin, raskaammat työt. Tuskin tälle asperille.

Vierailija
11/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehittelet itsellsi jonkun työkykyä alentavan sairauden tai vamman.

Vierailija
12/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan mä sanoin  että mua vituttaa.

Vierailija
13/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat ne, jotka on todettu työkyvyttömiksi, mutta vakuutusyhtiön lääkäri on heidät kaukoparantanut.

Eli se, että sinulla on todistus työkyvyttömyydestä ei takaa eläkettä.

Toinen on se, että iäkkäämpi vajaakuntoinen ei kelpaa useinkaan työnantajille, vaikka olisi työkykyinen.

50v kaukoparannettu on toivottomin tapaus.

Vierailija
14/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger ja syvä masennus eivät ole sama asia kuin vitutus. Kummastakin on diagnoosi.

Opiskelut kariutuvat uupumukseen ja hitauteen. Motivaatio katosi ja masennus syveni, kun amk piti keskeyttää liian hitaan etenemisen takia. Nyt ei jaksa oikein mitään.

Vierailija
15/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa hyvinkin olla, että tiedän, sillä olen ollut työk.eläkkeellä 9 vuotta :D

Kolmikymppisenä vielä taistelin, kelpas huonommatkin, raskaammat työt. Tuskin tälle asperille.

Kelpaako hidas asperger työnantajille? Ei.

Vierailija
16/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että masennus kestää nyt yli 35 vuotta. Sellainen lääkäri tulisi siis löytää, joka näin olettaisi. Et taida ymmärtää miten työkyvyttömyyseläke syrjäyttää ihmisen. Sen jälkeen kukaan, ei missään enää tarvitse poikaasi. Sitä voi hiljaa mielessään miettiä, onko tämä se ratkaisu johon toivotaan päädyttävän.

Noilla diagnooseilla ei tule eläkettä näkemään ennen noin 65 ikävuotta.

Vierailija
17/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan mä sanoin  että mua vituttaa.

Vitutus ei ole sairaus tai vamma.

Tk-eläkkeen saa vain jos työnteko estyy.

Vierailija
18/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitava lääkärihän nämä hoitaa. Eikö pojalla ole edes hoitosuhdetta? Ei sitä ilman hoitoa eläkettä saa. 

Vierailija
19/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla spekseillä ei tule saamaan eläkettä.

Vierailija
20/89 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan lääkärin B-lausunto, jolla vakuutuslääkärit pyyhkii p*rseensä ja kertovat että koska henkilö ei ole käynyt nyt pitkään aikaan töissä, vaan opiskellut eikä siitä kykene suoriutumaan, niin ei ole nähtävissä mitään sairautta joka rajoittaisi hänen työssä käymistään, koska sitä ei ole. Tai näin mulle se vastaus sorvattiin. Tarvitaan siis ilmeisesti ensin palkkatyö josta sairastua, tai vakuutuslääkäri ei kykene näkemään miten sairaus rajoittaisi työssäkäyntiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi