Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntosanaston avausapua

Vierailija
01.02.2021 |

Tarvitsisin muutaman asian termien avaamista.

Miksi omakotitalon esitteessä lukee, että kiinteistön myymiseen tarvitaan digi-ja väestötietoviraston lupa? Mitä ongelmia ostajalle voi tästä koitua?

Kiinnityksiä on lähemmäs 10. Kuulostaa pahalta. Mistä voi olla kyse, jos ajattelette näitä kahta asiaa yhdessä?

Kiitos asiallisista neuvoista. Terv. ensiasunnonnon harkitsija

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digi- ja väestötietovirasto = entinen maistraatti ja siellä luvan antaa edunvalvoja eli joku omakotitalon omistajista on edunvalvonnan piirissä.

Kiinnityksistä on hankala sanoa mitään, kun ei tiedä niiden arvoa. Yleensä kiinnitys tarkoittaa sitä, että kansankielellä talo on lainan vakuutena, tässä tapauksessa siis noin 10 lainan. Kun lainat on maksettu, kiinteistö vapautuu kiinnityksistään.

Vierailija
2/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse tarvitset taloon lainaa, niin kiinnitykset ovat ihan hyväkin juttu, niin niitä ei sitten tarvitse hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä kuulosta ihan perusasunnolta

Vierailija
4/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinteistö on just hyvä sulle, anna palaa. DVV vahtii, ettei kukaan ahne sukulainen myy alihintaan kiinteistöä puolisolleen, jos kauppahinta on suurinpiirtein sinne päin niin edunvalvoja hyväksyy kaupan varmasti. Ei sulle tule kustannuksia asiasta. Kiinnityksiä on, mutta mitäs sitten, lue kauppakirja kunnolla ja varmista ettei kiinteistöä rasita enää kaupan jälkeen mikään myyjän velka. Jos kaupassa ei ole välittäjää vaan myyjä myy itse, etsi kuitenkin itsellesi uusi kohde, säästät hermojasi

Vierailija
5/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy välittäjältä, kyllä hänen pitäisi selvittää.

Vierailija
6/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:

Mä vähän ounastelinkin, että kyseessä ei ole ihan normaali myyntitilanne... Mitä nyt luin muualta, niin onko niin, että jos talossa on nuo n. 10 kiinnitystä ja minä ostaisin talon, jos myyjä ei saa lainojaan maksettua minä menetän taloni?!

Vierailija
7/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ettei niitten kiinnitysten arvo ole enempää kuin talon hinta. Sittenhän ne pitäisi saada myyjän maksettua. Mutta kannattaa kyllä olla tarkkana. Papereista näkyy varmasti,esim. montako omistajaa kiinteistöllä on.

Vierailija
8/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:

Mä vähän ounastelinkin, että kyseessä ei ole ihan normaali myyntitilanne... Mitä nyt luin muualta, niin onko niin, että jos talossa on nuo n. 10 kiinnitystä ja minä ostaisin talon, jos myyjä ei saa lainojaan maksettua minä menetän taloni?!

Kauppakirjassa pitää olla kirjaus ko. kiinnityksistä eli sinä et ota niitä kontollesi TAI sitten kiinteistön hinta on huomattavan edullinen, koska "ostat" myös lainat (tämä siis äärettömän yksinkertaisesti selitettynä näin, googlaa kiinteistön kiinnitykset).

Vierailija
9/9 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitykset ovat mahdollisuus käyttää taloa panttina. Joten niitä tarvitset mm. oman lainasi takaamiseen (jos lainaa siis otat). Toki kauppakirjassa tulee mainita, että kaikki kiinnitykset siirtyy velvoitteetta ostajalle.

Edunvalvoja voi olla mukana jos esim. perikunnan yhdellä jäsenellä on edunvalvoja. Tämä ei ole mitenkään tavatonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi