12v ei siedä yhtään epämukavuusalueelle joutumista, alkaa ärsyttää, huutaa ja raivota
12v ei siedä yhtään, jos joutuu tekemään vähänkin itselleen hankalia asioita. Lapsi on päästään fiksu, mutta ei HALUA harjoitella asioita, minkä eteen pitää nähdä vaivaa.
Esimerkkinä tietyt kouluaineet, lähinnä kieltä opiskelu. Oppii ne helposti, mutta ei itsenäisesti ala opettelemaan ja kun pyydän opettelemaan ja luen hänen kanssaan, alkaa pelleily ja kaikin tavoin ärsyttäminen (laulaa kakka/pissa -lauluja, kiemurtelee ja makaa lattialla). Tuolloin lopetan opettamisen, totean ettei siitä tule mitään ja annan olla.
Olen selittänyt hänelle joka kerta, että joskus joutuu olla epämukavuusalueella, mutta se tunne loppuu, kun asia on hoidettu. Ei auta.
Lapsi on epämukavuusalueella myös oman huoneen siivoamisessa, omista asioista huolehtimisessa, pyykkien viemisestä pyykkikoriin.
Miten tilanteessa pitää toimia?
Kommentit (56)
Onko lapsen käytös ollut aina tuollaista vai alkanut vasta hiljattain? Jos jälkimmäinen, niin syynä lienee ikä. 12 v on monesti hankala ikä, siinä vähän kuin yhdistyvät murros- ja koululaisiän huonoimmat puolet.
On alkanut viime keväänä. Kesä meni hyvin, kun ei ollut kouluvelvollisuuksia.
Ap
Miksi pitää mennä erikseen epämukavuusalueelle kun koko elämä on pelkkää yhtä isoa epämukavuusaluetta?
Lopeta lapsen kiusaaminen. Opettaminen on koulun tehtävä - myös etäopetuksessa, jossa lapsesi ilmeisesti on. Anna hänen ottaa avstuuta itsestään, se ei onnistu, jos olet jatkuvasti tuputtamassa. (Mutta älä myöskään käytä itsenäisyyden harjoittelua keinona odottaa tilaisuutta aiheuttaa lapselle pahaa oloa.)
Toivottavasti ei ole ADHD:ta taustalla, koska voin sanoa, että mitkään "epämukavuusalueelle" tyrkkimiset eivät auta tippaakaan, koska väite "tunteen loppumisesta" ei välttämättä lapsesi kohdalla pidä yksinkertaisesti paikkaansa. Kuvailemasi impulsiivinen reaktio (ikäkauteen nähden sopimaton fyysinen ja henkinen levottomuus) kuulostaa hyvin tutulta.
Terv. M45, joka ei vieläkään pysty olemaan "epämukavuusalueella" kuin äärimmäisestä pakosta, eikä silloinkaan turhautumatta ja suhteettomasti stressaantumatta.
Ei tarvitse jakaa elämää alueisiin, vaan hyväksyä lapsen tunteet - älä "irrota" niitä hänestä. Anna hänen olla enemmän rauhassa, älä ole niin tunkeileva ja suorituskeskeinen.
Kuulostaa mahdolliselta adhd:lta. Kannattaa käydä lääkärillä.
Onko lapsi siis kotiopetuksessa? Se kun on nykyään yleisempää.
Psykologin tutkimukset ja toimintaterapia tulee ekana mieleen.
Kuulostaa järkevältä lapselta, joka ei suostu pätemishaluisen pelinappulaksi.
Vierailija kirjoitti:
Psykologin tutkimukset ja toimintaterapia tulee ekana mieleen.
ap:lle?
Meillä tuo yhdessä opettelu menee pilalle sillä tavalla, ettei lapsi jaksa kuunnella puhettani ja kaikki pitäisi olla nopeasti ohi.
Miksi lapsen pitäisi uupua 12-vuotiaana? Löysää vähän! Haluatko kasvattaa lapsestasi uupuneen suorittajan? Ei kannata. Yhdenkään kielen opiskelu ei ole sen arvoista.
Se on viesti, ap: back off. LÖYSÄÄ VÄHÄN. Osaatko kalastaa? Siinäkin pitää olla kärsivällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta lapsen kiusaaminen. Opettaminen on koulun tehtävä - myös etäopetuksessa, jossa lapsesi ilmeisesti on. Anna hänen ottaa avstuuta itsestään, se ei onnistu, jos olet jatkuvasti tuputtamassa. (Mutta älä myöskään käytä itsenäisyyden harjoittelua keinona odottaa tilaisuutta aiheuttaa lapselle pahaa oloa.)
Ai sinä näet tuossa kiusaamista?
*eri
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo yhdessä opettelu menee pilalle sillä tavalla, ettei lapsi jaksa kuunnella puhettani ja kaikki pitäisi olla nopeasti ohi.
Opettamisessa haastavinta onkin vastavuoroinen vuorovaikutus... Se oppiminen on ollut itselleni hyödyllistä. Pitää muistaa, että opettaminen ja saarnaaminen tai päähän takominen ovat kaksi täysin eri asiaa.
Olisiko lapsen motivaation puutteeseen syy esim. läksyjen vaatimustasossa, opettajassa, luokan yleisessä motivaatiossa...tms.?
Oma poikani lopetti kieltenopiskelun, kun opetuksen taso huononi ja opintoihin jäi suuria aukkoja. Koko luokka halusi lopettaa ja muutama lopettekin. Fiksu päätös, emme kadu.
Kysy lapseltasi ja kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta lapsen kiusaaminen. Opettaminen on koulun tehtävä - myös etäopetuksessa, jossa lapsesi ilmeisesti on. Anna hänen ottaa avstuuta itsestään, se ei onnistu, jos olet jatkuvasti tuputtamassa. (Mutta älä myöskään käytä itsenäisyyden harjoittelua keinona odottaa tilaisuutta aiheuttaa lapselle pahaa oloa.)
Ai sinä näet tuossa kiusaamista?
*eri
Kyllä. On tiedossa, miten lapsi käyttäytyy, ja se aiheutetaan - yhä uudelleen. Kenen pitäisikään oppia jotain..?
Ammattiapua peliin, lapsi tutkimuksiin onko hänessä jotain vialla.