Kenen muun mielestä Suomi ei ole ankea tai epämiellyttävä paikka asua, vaan viihtyy täällä mainiosti?
Minusta Suomi on upea paikka asua. Rakastan eri vuodenaikoja (myös talvea, kunhan on lunta, mut Lapissa onneks on aina) ja niiden tarjoamia elämyksiä ja harrastusmahiksia ja oon tosi kiinnostunut suomalaisista kansanperinteistä, historiasta yms. Suomesta löytyy niin merta kuin saaristoja, aapasoita ja tuntureita sekä monenlaisia metsiä, järviä, jokia ja puroja. Meillä on myös tutkitusti maailman puhtain ilma ja vedenlaatu on yksi maailman parhaista. Nämä asiat eivät ole todellakaan itsestäänselvyyksiä suurimmalle osalle maailman ihmisistä. Tunnen itseni tosi onnekkaaksi, kun saan asua Suomessa, vaikka totta kai täälläkin omat ongelmansa löytyy. Mulla ei ole siis mitään sitä vastaan, jos joku muu haluaa muuttaa täältä pois ja löytää oman paikkansa muualta, mutta joskus tuntuu, et meitä Suomessa viihtyviä pidetään kummallisina ja outoina.
Kommentit (72)
Olen samaa mieltä, tyytyväinen olen kotimaahani.
Ajattelen samalla tavalla. Kyllä täällä on hyvä asua. Pidän matkustelusta kun ja esim talvisin viikko lämpimässä on ihanaa. Ihanaa on sitten myös se kotiinpaluu.
Ei aloituksessasi ollut mitään järkeä tuulen suunnistamiseen liittyen. Maailman puhtaimmat ilmavirrat menevät aina antarktiksen kautta etelä-amerikkaan, miltein aina ja jos sellaiset eivät ole puhtaita tuulia niin ei kyllä suomessakaan ole puhdasta ilmaa. Ei Buenos Airesin nimi turhaan ole suomennettuna "hyvät ilmat".
Suomessa on hyviä puolia kuten luonto ja suhteellisen hyvät palkat ainakin toistaiseksi. Myös huonoja puolia löytyy kuten ihmisten negatiivisuus ja yleinen liberalismi.
Ennen föhn tuulet tulivat afrikasta etelä-saksaan, nykyään ne tuulet menevät jonnekkin atlantille ja etelä-amerikkaan.
Olen käynyt yli 30 eri maassa ja asunutkin kolmessa. Suomi on ihan hyvä maa elää.
Minä rakastan Suomea, muutenkin kuin vain isänmaallisesti. Infrastruktuuri toimii, juomavesi on yksiä puhtaimpia maailmassa (tätä ei kukaan koskaan tunnu ajattelevan, koska on niin itsestäänselvyys täällä), luonto on puhdasta, suomalaiset kunnioittavat toisen ihmisen tilaa, jätehuolto toimii hienosti, opiskelu on ilmaista jne. Toki Suomi on kallis maa ja kyllähän huonoja puoliakin löytää kun etsii, mutta reippaasti ollaan kyllä plussan puolella. Ulkomailla ollessa alan aina aika nopeasti kaipaamaan Suomeen takaisin.
Suomi on ihana.
Minä ihan ymmärrän heitäkin, jotka kaipaavat pois . Mutta sitä en ymmärrä, että jos kaipaa niin vinkuu vaan, eikä lähde. Aina on vaihtoehtoja.
Mutta itse siis en vakituisesti kaipaa pois, vaikka meillä on tarkoitus muutaman vuoden päästä muuttaa pahimman pimeän ajaksi aina pois Suomesta. Mutta katsellaan nyt mihinkä nämä kaikki koronat jne kehittyvät.
Olen asunut vuosia ulkomailla muutamassa eri maassa, mutta enää en muuta minnekään. Olen just eikä melkein kotimaista tekoa ja nautin täällä ihan kaikesta. Olihan se kiva nähdä muitakin paikkoja ja tottakai viihdyin siellä missä milloinkin olimme, mutta Suomessa olen kotonani.
Ketjuun tuli taas apina rasisti joka ei ymmärrä Finland kartalla. Luulevat perussuomalaisina olevansa jotain enemmän kuin mitä he ovat liian isolla egolla.
Ankeus ja epämiellyttävyys kumpuaa yleensä ihmisestä itsestään sisältä. Joka paikassa voi olla ankeaa, jos elämä on ankeaa. Joka paikassa voi olla myös miellyttävää, tai ainakin siedettävää, jos osaa hakkeroida tunteensa arjessa.
Ihmettelem vain suomalaista egoa ja negatiivisyyttä jota ilmenee tässäkin ketjussa.
Tyhmä väittää että suomella olisi maailman puhtain vesi. Miettikää millaisia veden lähteitä kiinalla on himalayassa ja kuinka puhdasta ollakkaan!
Vierailija kirjoitti:
Ankeus ja epämiellyttävyys kumpuaa yleensä ihmisestä itsestään sisältä. Joka paikassa voi olla ankeaa, jos elämä on ankeaa. Joka paikassa voi olla myös miellyttävää, tai ainakin siedettävää, jos osaa hakkeroida tunteensa arjessa.
Hakkerpiminen on juuri sitä tekopyhää mieltä mitä ap nyt ketjussaan suodattaa brazil kahvillaan... kuten zorro.
vihreät kovasti yrittävät saada kaiken hyvän vain rikkaiden saataville ja ankeuttavat pienituloisia suurilla veroilla
Hyvää ovat vuodenajat, asioiden hoitamisen helppous, ihmiset aika mutkattomia kun heihin tutustuu. Huonoa onkin ra””imi (en ole täysin suomalainen) ja sosiaaliset asiat kuten negatiivisuus, käytöstapojen puute jne.
Minä toivon että amerikkalaiset sääasiantuntijat pommittavat pommin tyyneen valtamereen jotta ilmavirtaukset menisivät suomen sijaan esim. Amazoniin jonnekkin surinameen suomen sijaan niin isänmaalliset ja rasistiset patriootit voivat nähdä että kuinka paska ilma suomessa on.
Ps . Siperian metsistöstä tuleva puhdas ilma voisi samalla päätyä yunnaniin eli aasian sademetsään.
Suomi on upea maa asua, mitä nyt pitkä pimeä syksy ja talvi ottaa voimille silloin kun ei ole lunta. Mutta hiljaisuus, rauha, puhdas luonto, ihmisten rehellisyys, turvallisuus, sosiaalinen koheesio, lääketieteen ja muun tieteen edistyneisyys sekä toimiva infrastruktuuri tekevät tästä maasta ihanan.
Toivon että emme anna kenenkään pilata sitä mitä meillä täällä on.
Itseä alkaa kyllä jo vituttamaan tämä valtio, ei meinaa edes ansiosidonnaista saada kun on vuosia pöytälaatikossa ollut firma olemassa, jolla ei ole liiketoimintaa ollut noin 5 vuoteen, mutta kuulemma olen yrittäjä vaikka ei liikevaihtoa tosiaan lainkaan ja palkkatyössä ollut aina.
Minä en muuttaisi minnekkään muualle. Meillä on yhteiskunta missä asiat toimii poikkeuksellisen hyvin. Ja mahtava puhdas luonto.