Kenen muun mielestä Suomi ei ole ankea tai epämiellyttävä paikka asua, vaan viihtyy täällä mainiosti?
Minusta Suomi on upea paikka asua. Rakastan eri vuodenaikoja (myös talvea, kunhan on lunta, mut Lapissa onneks on aina) ja niiden tarjoamia elämyksiä ja harrastusmahiksia ja oon tosi kiinnostunut suomalaisista kansanperinteistä, historiasta yms. Suomesta löytyy niin merta kuin saaristoja, aapasoita ja tuntureita sekä monenlaisia metsiä, järviä, jokia ja puroja. Meillä on myös tutkitusti maailman puhtain ilma ja vedenlaatu on yksi maailman parhaista. Nämä asiat eivät ole todellakaan itsestäänselvyyksiä suurimmalle osalle maailman ihmisistä. Tunnen itseni tosi onnekkaaksi, kun saan asua Suomessa, vaikka totta kai täälläkin omat ongelmansa löytyy. Mulla ei ole siis mitään sitä vastaan, jos joku muu haluaa muuttaa täältä pois ja löytää oman paikkansa muualta, mutta joskus tuntuu, et meitä Suomessa viihtyviä pidetään kummallisina ja outoina.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelem vain suomalaista egoa ja negatiivisyyttä jota ilmenee tässäkin ketjussa.
Tyhmä väittää että suomella olisi maailman puhtain vesi. Miettikää millaisia veden lähteitä kiinalla on himalayassa ja kuinka puhdasta ollakkaan!Suomalainen voisi olla maailman jaloin olento jos suomalainen ei aina laittaisi ja painaisi muita ihmisiä ja maita alas samalla kun kehuu omaa maataan ja kansaa. Happy people dont do that.
Mielestäni asia on juuri päinvastoin - suomalainen on harvoin ylpeä itsestään, maastaan ja muista suomalaisista, vaikka aihetta kyllä löytyisi. Aina joku toinen on parempi, aina jossain muualla on paremmin. Olen asunut vuosia Espanjassa ja Ranskassa, ja se rakkaus ja ylpeys mitä noiden maiden asukkaat tuntevat kotimaataan kohtaan yllätti monet kerrat. Samaa toivoisi myös suomalaisille, sillä meissä ja maassamme on TODELLA paljon ylpeyden aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto on tosi surkea, kenties koko Euroopan heikoin ilmasto myös Islanti mukaan lukien. Jokainen joka väittää, että on hienoa kun on talvi ja pakkasta verrattuna jatkuvaan plus-asteiseen ilmastoon, valehtelee itselleen. Kukaan ihminen ei voi tykätä kylmyyden tunteesta, tai kraapia auton tuulilasia, kahlata lumessa, pukea päälleen helvetisti vaatteita jne.. Talvi masentaa yksinkertaisesti ihmisiä, eikä talvi-ilmasto ole suotuisa ihmisen selviämisen kannalta.
Ilmaston vuoksi Suomeen on juuri mahdotonta saada muuttamaan vaikka jotain Floridan ilmastoon tottunutta, tai edes Italian ilmastoon tottunutta. Nuo ihmiset eivät ole tottuneita pakkaseen, ei kai se miellyttävälle tunnu, kuten suomalaisillekin pakkanen keskellä kesää tuntuisi järkytykselle, ainakin useimmille. Pakkanen on ikään kuin sellainen itsensä rankaisemis perinne - se on aina saatava, koska se on aina ennenkin ollut, vaikka lähes kaikki inhoavat sen aiheuttamia fyysisiä tuntemuksia.
En toki tykkää olla pakkasessa liian vähissä vaatteissa, mutta aina se 30-asteen helteet voittaa. Siitä ei pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelem vain suomalaista egoa ja negatiivisyyttä jota ilmenee tässäkin ketjussa.
Tyhmä väittää että suomella olisi maailman puhtain vesi. Miettikää millaisia veden lähteitä kiinalla on himalayassa ja kuinka puhdasta ollakkaan!Voiiiih! Kai tässä ketjussa nyt tarkoitettiin, että koko kansa voi täällä juoda puhdasta vettä mutta miten asia on Kiinassa?
Ja voidaanhan me miettiä himalajan vettä, lupaan miettiä tämän illan Ja mietin sitäkin kun yksi kiinalainen oli ihmeissään kun sai juoda hanavettä omassa kodissaan, siis täällä Suomessa!
En ole itsestäänselvyydellä mielenvikainen.
Ihminen puhuu mielellä ja ajattelee järjellä. Järjellä ei voi puhua. Tarkoitin että älä kysy itsestään selvyyksiä, ylänuolitin.
el magico kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ovat vuodenajat, asioiden hoitamisen helppous, ihmiset aika mutkattomia kun heihin tutustuu. Huonoa onkin ra””imi (en ole täysin suomalainen) ja sosiaaliset asiat kuten negatiivisuus, käytöstapojen puute jne.
Tämän minä allekirjoitan että vuodenajat on aivan maaginen asia.
Tämä nyt kuulostaa siltä, ettei missään muualla olisi vuodenaikoja. Kyllä itsekin pidän enemmän Suomen säistä kuin varmaan keskivertosuomalainen, mutta Suomen vuodenajat ovat "maagisia" lähinnä sille, joka on niihin tottunut ja siellä kasvanut. Jos elänyt mannerilmastossa, varmaan Suomen vuodenajat menettelisivät, mutta kaipaisi silti oikeasti lämpimiä kesiä ja lumivarmoja kylmiä talvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto on tosi surkea, kenties koko Euroopan heikoin ilmasto myös Islanti mukaan lukien. Jokainen joka väittää, että on hienoa kun on talvi ja pakkasta verrattuna jatkuvaan plus-asteiseen ilmastoon, valehtelee itselleen. Kukaan ihminen ei voi tykätä kylmyyden tunteesta, tai kraapia auton tuulilasia, kahlata lumessa, pukea päälleen helvetisti vaatteita jne.. Talvi masentaa yksinkertaisesti ihmisiä, eikä talvi-ilmasto ole suotuisa ihmisen selviämisen kannalta.
Ilmaston vuoksi Suomeen on juuri mahdotonta saada muuttamaan vaikka jotain Floridan ilmastoon tottunutta, tai edes Italian ilmastoon tottunutta. Nuo ihmiset eivät ole tottuneita pakkaseen, ei kai se miellyttävälle tunnu, kuten suomalaisillekin pakkanen keskellä kesää tuntuisi järkytykselle, ainakin useimmille. Pakkanen on ikään kuin sellainen itsensä rankaisemis perinne - se on aina saatava, koska se on aina ennenkin ollut, vaikka lähes kaikki inhoavat sen aiheuttamia fyysisiä tuntemuksia.
En toki tykkää olla pakkasessa liian vähissä vaatteissa, mutta aina se 30-asteen helteet voittaa. Siitä ei pääse mihinkään.
Minä tykkään kuin sisämaassa on hellettä seisovan ilman takia kuten siperiassa kesäisin kuin ei tuule.... sen takia on +30helteet ja järvet olemassa.
Olen täysin samaa mieltä. Jos Suomesta pitäisi johonkin lähteä, niin toiseen Pohjoismaahan.
Vierailija kirjoitti:
el magico kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ovat vuodenajat, asioiden hoitamisen helppous, ihmiset aika mutkattomia kun heihin tutustuu. Huonoa onkin ra””imi (en ole täysin suomalainen) ja sosiaaliset asiat kuten negatiivisuus, käytöstapojen puute jne.
Tämän minä allekirjoitan että vuodenajat on aivan maaginen asia.
Tämä nyt kuulostaa siltä, ettei missään muualla olisi vuodenaikoja. Kyllä itsekin pidän enemmän Suomen säistä kuin varmaan keskivertosuomalainen, mutta Suomen vuodenajat ovat "maagisia" lähinnä sille, joka on niihin tottunut ja siellä kasvanut. Jos elänyt mannerilmastossa, varmaan Suomen vuodenajat menettelisivät, mutta kaipaisi silti oikeasti lämpimiä kesiä ja lumivarmoja kylmiä talvia.
Kyl mä tiedä et Bariloches on 4 vuodenaikaa ja suomes myös.
Vierailija kirjoitti:
Nää on vielä aika pehmeitä tapauksia ja pehmeästi ilmaistuja. Suomea haukkuvat voisi minun puolesta painua pois Suomesta johonkin oikeaan persreikään jossa ihmisillä oikeasti ei ole mitään mahdollisuuksia mihinkään elämää muistuttavaan.
Miksi epäkohtien esille tuominen nähdään haukkumisena ja heti ollaan ajamassa maasta pois. "Että näet sitten, että muualla on todella paljon huonommin asiat."
Jos esim. muistuttaa, että julkisen terveydenhuollon omavastuut ovat nousseet sietämättömän korkeiksi, ainakin pieni- ja keskituloiselle, niin vastaus on, että muuta Amerikkaan ja saat maksaa ihan kaiken itse.
Tai jos ei ole tyytyväinen nykykehitykseen peruskoulussa, niin vastaus on: sehän on todistetusti maailman paras, mitä valitat?
Moni asia on hoidettu Suomessa hyvin, mutta niin on muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihan ymmärrän heitäkin, jotka kaipaavat pois . Mutta sitä en ymmärrä, että jos kaipaa niin vinkuu vaan, eikä lähde. Aina on vaihtoehtoja.
Minä en ole samaa mieltä siitä, että aina olisi vaihtoehtoja. Täältä saa lähteä pois, muttei se tarkoita, että joku toinen maa ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihan ymmärrän heitäkin, jotka kaipaavat pois . Mutta sitä en ymmärrä, että jos kaipaa niin vinkuu vaan, eikä lähde. Aina on vaihtoehtoja.
Minä en ole samaa mieltä siitä, että aina olisi vaihtoehtoja. Täältä saa lähteä pois, muttei se tarkoita, että joku toinen maa ottaa vastaan.
Se voi myös olla että joku toinen maa ei ota "mielellään" vastaan Finland mutta järkeä käyttäen he "kidnappaavat" hengellisyyden puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tullut siihen tulokseen, että muuallakin voi elää. Ennen luulin, että Suomi on paras maa mutta nyt minut on vallannut epäilys. Kunhan korona on ohi lähden vähän katselemaan ympärilleni. On monta paikkaa, jonne voisin kuvitella asettuvani mutta en ole vielä käynyt katsomassa, että tykkäisinkö oikeasti.
En niin pidä Suomesta. Neljässä vuodenajassa on yksi liikaa. Nimittäin talvi. En pidä talvesta yhtään. Enkä pidä siitä, että ihmiset on niin kovia arvostelemaan ja kiusaamaan. Ja hiljaisia. En pidä eristäytymisestä enkä siitä, ettei ole yhtään rentoa ja yhteisöllisyyttä. Talkoitakaan ei saa enää järjestää.
Koen suomalaisen kulttuurin liian ahdistavana ja nurkkakuntaisena. Täällä ei ole historiaa. Täällä ei ole kulttuuria. Mietin Notre Damesta kertovaa dokkaria katsellessani, että on varmaan mieletöntä kun jalkojen juuressa ja alla on elämisen historiaa satoja vuosia.
Mitä se Notre Damen historia sinua liikuttaa? Toki voithan kerrata historiasta niitä satoja vuosia kun katolinen kirkko käytti hyväkseen lapsia ja siunasi sotia ja keräsi köyhiltäkin rahaa taideaarteisiinsa.
Itse käppäilin sen rakennuksen ohi!Kyllä se liikuttaa. On mieletöntä, että 1200-luvulla rakennettuja kirkkoja on yhä tallella noinkin hyvässä ja käytettävässä kunnossa. Mieletön määrä sen ajan taitavien käsityöläisten työtä ihasteltavana. Nykyään ei talon rakentajat paljon käsityötaidolla ja koristeellisuudellla juhli. Ainakaan täällä Suomessa missä unelmatalo on kantti kertaa kantti kuutio neonvärisillä ikkunanpielillä.
Sillä kultamäärällä kautta historian olisi niin monet tuhannet perheet saaneet massunsa täyteen ruokaa. Historia sen kertoo!
On tämä maa hyvin järjestetty. Vain Etelä-Suomi asuinalueena turhauttaisi.