Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä 500 000 sähköauton käyttö merkitsisi sähkötarpeelle?

Vierailija
01.02.2021 |

On laskettu sähköauton vaativan keskimäärin 20 KWh per 100 km. Jos sähköautolla ajetaan keskimäärin 30 000 km vuodessa vaaditaan lataukseen 6 000 KWh. Enemmän siis mitä maalämpöjärjestelmän pyörittäminen 120 neliön talossa.

Puolen miljoonan auton kulutus olisi siten 3 terawattituntia TWh. Koska lataus painottuisi 80%:sti päiväaikaan tarvittaisiin 2.4 TWh tuottamiseen 12 tunnin aikana keskimäärin noin 550 MW keskitehoja. Tässäkin huippuaikoina tehon tarve nousisi helposti yli 800 MW:n.

Ja puoli miljoonaa autoa olisi vain vajaa neljännes nykyisestä henkilöautokannasta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon naapurimaiden tuo tisähkön loppuminen. Hekin alkavat ladata sähköautojaan. Lisäksi Ruotsi alkaa pikku hiljaa luopua ydinvoimasta.

Tämä tarkoittaa, että jo nykyisellä sähkönkulutuksella kolmanneksen lisäystä sähköntuotantoon. Tuulivoima ei ole ratkaisu, kun tarvitaan myös säätövoimaa.

Turvallista olettaa, että selviäisimme ehkä kahdella uudella reaktorilla. Vuoden 2030 targetilla, tämä on sula mahdottomuus.

Tekesin tulevaisuusraportti sähköntuontannosta nojaa akkuteknologian utopistiseen kehitykseen ja piensähköntuotantoon vertaisverkoissa.

Ihan täyttä huuhaata, nyt tarvitaan väkeviä päätöksiä uusista voimaloista. Ne on pakko rakentaa, koska energia-alan asiantuntijoiden mukaan peak oil on saavutettu. Oikea syy tähän hiilidioksidihömpään on, että öljy ei riitä enää kaikille. Raskasliikenne ja valtioiden sotakoneet tulevat polttamaan viimeiset öljypisarat. 20-vuoden päästä ei yksityisiä polttomoottoreita käytä, kuin eliitti.

Vierailija
2/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö tulee pistorasiasta. Miksi tuollaisia asioita pitäisi miettiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha odottaa asiallista keskustelua, sähköauto menee liian monille ihon alle.

Muistanhan itsekin mikä raivo oli 1940-luvulla kun sähköhellat tulivat ja alkoi huuto miten sähkö riittää jos keittiöön hankitaan kaikkea turhaa sähkölaitetta kun puuhellakin on olemassa.

Vierailija
4/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on käytöstä poistettuja hiilivoimaloita, jotka voidaan yhä ottaa käyttöön. Sähkö kyllä riittää.

Vierailija
5/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitettu asiattomaksi.

Sähköautoilua ei saa millään tasolla kyseenalaistaa eikä se tuo mukanaan mitään ongelmia, pelkkää onnea ja auvoa.

Vierailija
6/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80% päivällä on se missä menet metsään. Suurin osa ladattaisiin yöllä kun vapaa kapasiteettia on vaikka kuinka.

Toki kireimmät pakkasyöt tulisi ongelmalliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kysymys on, minkälaisen loven valtion verotuloihin laajamittainen sähköautoiluun siirtyminen tekee? Vastaus: aivan helvetin ison (puhutaan miljardeista!)

Vierailija
8/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.

Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.

Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha odottaa asiallista keskustelua, sähköauto menee liian monille ihon alle.

Muistanhan itsekin mikä raivo oli 1940-luvulla kun sähköhellat tulivat ja alkoi huuto miten sähkö riittää jos keittiöön hankitaan kaikkea turhaa sähkölaitetta kun puuhellakin on olemassa.

No itsestään kulkevat vaunut eivät ikinä tule yleistymään. Ajele nyt tuollaisella Lappiin ja takaisin! Bentsiini loppuu jo Riihimäen kohdalla eikä sitä Oulun apteekkia pohjoisempaa edes saa.

Heinää saa joka talosta, Lapissakin.

Ei itsestäänkulkevissa vaunuissa ole mitään järkeä.

t. Vetypaskavaipan vossikkakuskiisoisoisä vuonna 1905.

Vierailija
10/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sähköautolla ei ajeta keskimäärin 30 000 kilometriä vuodessa, 13 000 alkaa olemaan lähempänä totuutta. Mutta onhan se selvä, että sähkön kulutus tulee kasvamaan. Tosin suoran sähkölämmityksen korvaaminen pitäisi auttaa hieman, mutta ei tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen kysymys on, minkälaisen loven valtion verotuloihin laajamittainen sähköautoiluun siirtyminen tekee? Vastaus: aivan helvetin ison (puhutaan miljardeista!)

Tämä se tulee olemaan sähköautoilun todellinen ongelma.

Kun polttoaineveron tuotto alkaa laskea merkittävästi sähköautoiluun siirtymisen takia ei mene kauaa kun silloinen hallitus esittelee väliaikaisen sähköautonlataussähkölisäveron.

Omista aurinkopaneeleista omalla sähköllä lataaminen tehdään yhtä laittomaksi kuin viina kotipoltto.

Vierailija
12/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii ydinvoimaa, vesivoimaa tai muutakaan suomi tarvitsee sähkövoimaa.

Vihreät de röda

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ajaa keskimäärin n. 17 000 kilometriä vuodessa.

Laske oikeiden lukujen pohjalta.

Vierailija
14/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.

Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.

Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.

'...sähköntuotanto on riittävällä tasolla...'. Aika jännä, että kuitenkin sähköä tuodaan koko ajan enemmän kuin viedään. Eli jos ei tuotanto riitä edes nyt niin miten se riittäisi jos tulisi vielä 500.000 e-autoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähkönkäyttö oli vielä vähänaikaa sitten bäääd. nyt kun vasta rikkailla on varaa verotuettuihin sähköautoihin, sähkönkäyttö onkin väliaikaisesti guuud. sitten kun kaikilla köyhilläkin alkaa olla risoja sähköautoja, sähkönkäytöstä tulee taas bäääd ja virheät moninkertaistavat sähköveron

Vierailija
16/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa sähköverkoston kyykkäämistä.

Ei ole mahdollista nostaa noin paljon sähkön kulutusta.

Vierailija
17/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.

Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.

Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.

'...sähköntuotanto on riittävällä tasolla...'. Aika jännä, että kuitenkin sähköä tuodaan koko ajan enemmän kuin viedään. Eli jos ei tuotanto riitä edes nyt niin miten se riittäisi jos tulisi vielä 500.000 e-autoa?

Ihme vänkääjä olet! Luuletko että vuoden päästä on 500 000 uutta sähköautoa siomessa, viddu mikä pöljä o!et.

Täältä löydät tarvittavan tiedon tyhmiin kysymyksiisi.

https://www.ekoautoilu.fi/sahkoautot-yleistyvat-riittaako-sahko/

Vierailija
18/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sähkönkäyttö oli vielä vähänaikaa sitten bäääd. nyt kun vasta rikkailla on varaa verotuettuihin sähköautoihin, sähkönkäyttö onkin väliaikaisesti guuud. sitten kun kaikilla köyhilläkin alkaa olla risoja sähköautoja, sähkönkäytöstä tulee taas bäääd ja virheät moninkertaistavat sähköveron

No edelleen talon lämmittäminen sähköllä on veriveribääd. Mitään logiikkaa on turha etsiä viherhöperöiden puheista, ne ovat täysin sekaisin :)

Vierailija
19/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.

Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.

Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.

'...sähköntuotanto on riittävällä tasolla...'. Aika jännä, että kuitenkin sähköä tuodaan koko ajan enemmän kuin viedään. Eli jos ei tuotanto riitä edes nyt niin miten se riittäisi jos tulisi vielä 500.000 e-autoa?

Ihme vänkääjä olet! Luuletko että vuoden päästä on 500 000 uutta sähköautoa siomessa, viddu mikä pöljä o!et.

Täältä löydät tarvittavan tiedon tyhmiin kysymyksiisi.

https://www.ekoautoilu.fi/sahkoautot-yleistyvat-riittaako-sahko/

Noita ääli ö vänkääjiä on 10 tusinassa.

Vierailija
20/28 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas mennään...