Mä en ymmärrä miten ihmiset tosta vain korkeakouluttautuvat.
Itse olen 31v ja edelleenkin yritän aikuislukiosta selviytyä. Ymmärrän lähes kaikki aineet mutta opiskelu on käsittämättömän vaikeeta, en ymmärrä mistään mitään mitä pitää tehdä eikä mitään jää mieleen.
Mä en tiedä miten pitää tätä aikuiselämää elää kun on vielä lastenkengissä, kirjammellisesti. Mun täytyy saada kunnon koulutus jolla saan töitä millä elän.
Muuten olen siisti, tervejärkinen ihminen jolla on perusasiat hyvin. Olen älykäs mutta se ei näy opiskelussa.
Kommentit (31)
Todellisuus on se ettei nykyään ilman koulutusta saa töitä mistään, kaikki jolla on koulutus menevät ohi.
nykyään kaikkien on pakko oppia vaikka ei ole lahjoa, ihan jräkyttävää.
Ei mulla oo lukihäiriö. Sain harvinaisen erinomaiset pisteet virallisesta testistä. Älykkyyteni näkyy siinä että ymmärrän tosta vain maailman tilanteet, dokumentit, osakemaailmaa, työelämää. Kun sit opiskeluun tulee niin en osaa saada siitä mitään irti.
Mulla ihan sama kun ap:llä! Pidän itseäni fiksuna, mulla on mm. laaja yleissivistys, opin helposti kieliä ja tykkään lukea kirjoja.
Mutta korkeakouluun on mahdotonta päästä. Lukion ka. oli 7,4 mikä ei riitä edes minkään alan pääsykokeisiin.
Viimevuonna mieheni haki korkeakouluun ja teki kotona kokeen ensimmäisen osan joka oli ns. palikkatesti. En tajunnut niitä kysymyksiä lainkaan! Multa puuttuu avaruudellinen hahmottaminen ja looginen päättely täysin. Matikan numero oli 7/B.
Lukihäiriötestauksessa mulle taas tultiin sanomaan, että olen aivan poikkeuksellisen lahjakas lukija. No jaa, eipä se näy missää muussa kun siinä, että pystyn 10s selaamaan sivun kuin sivun läpi ja muistamaan jonkun turhan yksityiskohdan.
On aivan käsittämätöntä, että korkeakouluissa on sellaista porukkaa kuin kaverini, joka tosissaan kysyi multa viimeviikolla, että onko Jerusalem muka oikea kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama kun ap:llä! Pidän itseäni fiksuna, mulla on mm. laaja yleissivistys, opin helposti kieliä ja tykkään lukea kirjoja.
Mutta korkeakouluun on mahdotonta päästä. Lukion ka. oli 7,4 mikä ei riitä edes minkään alan pääsykokeisiin.
Viimevuonna mieheni haki korkeakouluun ja teki kotona kokeen ensimmäisen osan joka oli ns. palikkatesti. En tajunnut niitä kysymyksiä lainkaan! Multa puuttuu avaruudellinen hahmottaminen ja looginen päättely täysin. Matikan numero oli 7/B.
Lukihäiriötestauksessa mulle taas tultiin sanomaan, että olen aivan poikkeuksellisen lahjakas lukija. No jaa, eipä se näy missää muussa kun siinä, että pystyn 10s selaamaan sivun kuin sivun läpi ja muistamaan jonkun turhan yksityiskohdan.
On aivan käsittämätöntä, että korkeakouluissa on sellaista porukkaa kuin kaverini, joka tosissaan kysyi multa viimeviikolla, että onko Jerusalem muka oikea kaupunki.
Täsmälleen sama täällä. tää on todella yleistä että on poikkeuksellisen hyvä lukutaito, näillä jolla on oppimisvaikeuksia!!
Minulla oli täsmälleen samanlaisia keskittymisongelmia, mutta valmistuin kyllä yliopistosta maisteriksi suhteellisen normaalissa ajassa. Piti vain opetella jo lukioaikana erilaisia mieleenpainamistekniikoita ja opetella olemaan vähemmän kriittinen itsensä suhteen. Ja täytyi vain hyväksyä se, että lukiossa täytyy opetella ulkoa aika paljon täysin tarpeetonta tietoa, jota useimmat eivät koskaan tarvitse myöhemmin elämässään.
Yliopistossa tein teoreettisten tai muuten vain tylsien tai huonosti kirjoitettujen kirjojen sisällöstä muistiinpanoja ja luin sitten tentteihin vain niitä, toimi hyvin. Oppimisessa motivaatio on kuitenkin tärkeintä ja kunnon koulutus ja työ on hyvä tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuus on se ettei nykyään ilman koulutusta saa töitä mistään, kaikki jolla on koulutus menevät ohi.
Pekka Haavisto, Eva Biaudet ja Paavo Arhinmäki ovat esimerkkejä henkilöistä, jotka ovat edenneet ilman koulutusta hyviin tehtäviin pätevämpien henkilöiden ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pekka Haavisto, Eva Biaudet ja Paavo Arhinmäki ovat esimerkkejä henkilöistä, jotka ovat edenneet ilman koulutusta hyviin tehtäviin pätevämpien henkilöiden ohi.
Mitääh, koulutus ei ole ollut pätevyyden mittari koskaan.
kuulostaa hieman erikoiselta kyllä tämä porukka joka itse luokittelee itsensä fiksuksi mutta opinnot tuottaa noin suuria vaikeuksia...
Minulla on lukio ja AMK pohja. Kun tiesin että menen suorittamaan vielä YAMK, valmistauduin oppimaan. Luin paljon kirjoja oppimisesta, ja gradun kirjoittamisesta. Otin opintovapaan ja laitoin paljon aikaa opiskeluun. Tiedän että olen keskivertoa hitaampi, ja sen takia tiesin että minun pitää sen "kokopäiväopiskelun" lisäksi tehdä ylimääräisiä tunteja.
Kuvitteletko että opit lukemalla materiaalin kerralla läpi? Siitä jää ehkäpä 15% muistiin. Jos samalla tekee muistiinpanoja, ehkä 25%. Tuottamalla uutta, omaa matskua lähdemateriaalia käyttämällä oppii hyvällä tuurilla 60-70% ja siitä muistaa myöhemminkin jotain....
Kaikilla on oma oppimistyyli. Itse opin monella eri tavalla, mutta Adhd myös pakottaa liikkeelle. Tiedän että on ihan turha kuvitella, että istun tunnin putkeen lukemassa. Siksi luin ensin, kirjoitin sitten, ja kävelin lopuksi ympäri kämppää ja luennoin matskut itselleni samalla kun tein kotitöitä. Sori naapurit 😂 nyt olen valmistunut, niin ei enää tarvii kunnella sote alan kehittämisestä höpötystä.
Silloin kun itse korkeakouluttauduin ihmettelin sitä samaa, sillä koin yliopisto-opinnot todella vaativiksi, ja sittemmin osoittautui että normiakateeminen työ on huomattavasti helpompaa kuin opiskelu konsanaan, ei tarvitse olla koko aikaa täydessä valmiudessa.