Mä en ymmärrä miten ihmiset tosta vain korkeakouluttautuvat.
Itse olen 31v ja edelleenkin yritän aikuislukiosta selviytyä. Ymmärrän lähes kaikki aineet mutta opiskelu on käsittämättömän vaikeeta, en ymmärrä mistään mitään mitä pitää tehdä eikä mitään jää mieleen.
Mä en tiedä miten pitää tätä aikuiselämää elää kun on vielä lastenkengissä, kirjammellisesti. Mun täytyy saada kunnon koulutus jolla saan töitä millä elän.
Muuten olen siisti, tervejärkinen ihminen jolla on perusasiat hyvin. Olen älykäs mutta se ei näy opiskelussa.
Kommentit (31)
Olisiko sulla jokin lukihäiriö tms. joka vaikeuttaa oppimista? Jos sen ensin tutkisi voisi löytyä tapa jolla oppii. Erilainen ehkä, mutta toimiva. Jos ei ole lukihäiriötä, et kyllä sitten ole älykäs vaikka niin kuvittelet.
Opiskelutaitojakin voi harjoitella.
Sulla on joko oppimishäiriö tai sitten et vaan ole kognitiivisesti kovin lahjakas.
Et ole niin älykäs kuin luulet. Ja määrittele "kunnon ammatti". Amiksestakin saa monia "kunnon ammatteja", kunhan jaksaa itseopiskella.
Uskon kyllä, että nimenomaan lukion läpäiseminen tuntuu huomattavasti työläämmältä, jos sen käy myöhemmin kuin suoraan peruskoulun jälkeen.
Riippuu tietysti, miten opinnot aikatauluttaa, mutta suoraan peruskoulusta lukioon jäädessä se koulun 100% täyttämä arki, läksyt se koko rutiini, ovat vielä tuoreessa muistissa. Onnistunee se opiskelu aikuisenakin, mutta se ehkä alkaa unohtua, kuinka paljon aikaa siihen opiskeluun oikeasti menee.
Tai ainakin jos mietin itseäni, niin en tiedä "jaksaisinko" enää kahdeksasta neljään opiskelua, läksyjä ja esseiden kirjoittamisia viikonloppuisin. Töitä tulee tietysti tehtyä täydet viikkotuntimäärät, mutta siitä saa sen palkan. Vaikka olisin työtön aikuisopiskelija, niin uskon, että minun ainakin pitäisi ihan oikeasti tehdä joku henkinen taikatemppu, että voisin mieltää itseni lukiolaiseksi, jonka ihan täysi päivätyö on sitten se opiskelu eikä mikään muu. Eikä esim niin, että tässä sivussa vähän opiskelen ja katselen työpaikkoja, käyn työkkärin kursseja jnejne.
Mä olen (tutkitusti) älykäs, tiedonhaluinen ja mulla on myös sosiaalista älykkyyttä. Opiskelu taas on aina tuottanut suuria vaikeuksia. Saatan huvikseni lukea 1400-luvun napinlävistä 8h putkeen mutta en kykene sitoutumaan päivittäiseen ulkopuolelta tulevaan ohjeistukseen.
Opinnot pitäisi tehdä näin: Mennään kouluun joka päivä ja opiskellaan siellä. Kotona tehdään joka päivä kotitehtävät. Välillä on kokeita jotka vaativat erityispanostusta. Edistytään tasaisesti.
En jostain syystä pysty siihen. Keskittymiskykyni on vain toisinaan tarpeeksi hyvä moiseen pitkäjänteisyyteen, rutiiniin ja tasaisuuteen.
Niinpä olen aina tehnyt näin: En osallistu opetukseen vaan korvaan läsnäolot essein. Esseet, projektityöt ja tentit teen putkeen niin, että saatan valvoa 50h ja teen kaiken kerralla.
Kerran opiskelin it-alaa ja kun piti oppia tekemään nettisivut, aikaa oppimiselle annettiin 6kk. Minä en pystynyt tarttumaan tehtävään vaan olin 6kk tekemättä mitään ja sitten 2 vuorokautta ennen deadlinea opiskelin kaiken aivan alkeista ja tein ne nettisivut.
Kauhealla stressillä ja huonovointisuudella tietenkin kun tuohan on keholle tosi raskasta.
Olen tässä nyt 38v valmistumassa ammatikorkeasta ja lukiosta saakka olen saanut niin paljon agressiota opetushenkilökunnalta koska en kykene tekemään kuin muut mutta en vain pysty.
Tämän tutkinnon alussa vasta tajusin että aivan varmasti minussa on joku vialla. Sukulaislapsista puolella diagnosoitu adhd/add ja olen aika varma että multa sama löytyy.
Satsaa lukiossa niihin aineisiin, joissa olet hyvä. Jos et ole erityisen hyvä missään, satsaa reaaliin ja lue niitä aineita. Itse oli 6 oppilas kielissä ja matikasta (lyhyt) ja kemiasta pääsin hädin tuskin läpi. Keskiarvo oli 7,6 lukion todistuksessa. Yliopistoon pääsin toisella yrittämällä kunnon lukemisen ja valmennuskurssin jälkeen. Yliopiston todistuksen yleisarvosana oli 4 ( asteillo 1-5) ja gradusta sain C aika vähin ponnistuksin. Opiskelu meni kokonaisuudessaan hyvin. Ei koskaan tenttiä, josta en olisi päässyt läpi. Töissä olen pärjännyt.
Jätin itse lukion aikanaan kesken, kävin amiksen ja jatkoin ammattikorkeaan. Ja se lukio oli oikeasti se vaikein rasti tässä ketjussa. Ja lukihäiriö todettiin amkin toisella luokalla 23 vuotiaana. Olisi siis lukiokin ehkä onnistunut, jos tuo olisi silloin ollut tiedossa. Testi maksoi satasen, halpa hinta siihen nähden että opin katsomaan itseäni ihan eri valossa.
Nyt vuosia lukion jälkeen, koen, että lukio oli itselleni liian laaja kokonaisuus, eikä se jaksanut kiinnostaa. Luulin aina, että olen vain huono koulussa, huono opiskelemaan, mutta kun pääsin aikuisiällä opiskelemaan yliopistoon itselleni mieluista aihetta, opinnot alkoivatkin sujua. Suosittelen siis keskittymään omiin vahvuuksiin ja etenemään niiden avulla seuraavalle etaapille.
AMK ongelma on että se kestää liian kauan, voisi kestää 2 vuotta jos olisi kesät opiskelua. valitettavasti pitää nyhjätä koululla se 4 vuotta. Tätä voisi uudistaa. Opiskelijoiden opintolainat kasvaa ja opinnot pitenee koska kesällä ei ole koulua.
Älä huoli, AMK:ssa pärjää helposti ilman lukiota!
Vierailija kirjoitti:
Pärjää yliopistossakin. Pellekouluja molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää yliopistossakin. Pellekouluja molemmat.
Aika harva on yliopistossa ilman lukiota.
Voi olla myös tällainen generalisti - spesialisti -ongelma. Mulle lukio oli helppoa kun raavittiin pintaa lähes kaiksesta. Syventyminen joihinkin erikoiskysymyksiin yliopistolla tuotti enemmän ongelmia.
Aikuinen pystyy kyllä lukemaan jonkin lukiokirjan ns putkeen johon teininä ei ehkä vielä hahmotuskyky riitä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vuosia lukion jälkeen, koen, että lukio oli itselleni liian laaja kokonaisuus, eikä se jaksanut kiinnostaa. Luulin aina, että olen vain huono koulussa, huono opiskelemaan, mutta kun pääsin aikuisiällä opiskelemaan yliopistoon itselleni mieluista aihetta, opinnot alkoivatkin sujua. Suosittelen siis keskittymään omiin vahvuuksiin ja etenemään niiden avulla seuraavalle etaapille.
Kyllä se kumminkin sitten ruotsiin karahtaa.
Miksi pitää mennä lukioon jos ei siitä ole kiinnostunut tai siihen ole mitään intoa?
Minkä ammatin haluat ja olisiko siihen jotain muuta tietä kuin lukio?
Minä en ole käynyt lukiota, eikä asia tule koskaan esiin, ellen itse ota asiaa puheeksi. Ei työelämässä kukaan ole edes small talkkia kysynyt minä lukion olet käynyt. Siviilissä on tainnut joku about saman ikäinen samalta paikkakunnalta kysyi kävinkö lukion x vai y?
Vierailija kirjoitti:
AMK ongelma on että se kestää liian kauan, voisi kestää 2 vuotta jos olisi kesät opiskelua. valitettavasti pitää nyhjätä koululla se 4 vuotta. Tätä voisi uudistaa. Opiskelijoiden opintolainat kasvaa ja opinnot pitenee koska kesällä ei ole koulua.
Amkissa moni asia käydään läpi vain pintaraapaisulla. Itse kaipaan opistotasoa takaisin, siis sitä mikä oli ammattikorkean ja amiksen välissä. Pari vuotta ammattiopintoja ja olisit teknikko, jos haluaisi insinööriksi asti, siihen pari vuotta päälle fysiikkaa, matematiikkaa ja muita teoria-aineita. Palvelisi paljon paremmin opsikelijoita ja työelämää. Nyt ne tusinainssit istuu sen neljä vuotta päätyäkseen assistenttitasolle, vaikka perustiedot ehtisi oppia parissa vuodessa. Nerot saisi jatkaa kauemmin.
Ei kaikkien ihmisten tarvitse korkeakouluttautua. Sinun pitää vain miettiä, mitä oikeasti haluat elämässäsi tehdä ja mikä olisi sellaista, mihin myös rahkeesi riittäisivät. Korkeakolutus ei ole mikään autuaaksi tekevä, eikä ainoa tapa taata itselleen riittävää elintasoa - ei edes vaatimuksena sille, että rikastut. Ajattelepa jotain paperimiehiä menneinä vuosina, ennen kuin sössivät tilanteensa itse - lyhyt ja simppeli koulutus, mutta tulot kuin toimarilla. Monella alalla ammattikoulupohjalta voi päästä pitkälle, jos on itselleen oikealla alalla ja osaa hommansa.
Sinulla lienee jotain oppimisvaikeuksia. Ehkäpä kannattaisi tutkituttaa sekin puoli eikä vain löydä päätään seinään vuosi toisensa jälkeen.